Sena pengar från Access

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Sena pengar från Access

Inlägg av Lennart Petersen »

Räknade fel och laddade på alldeles för mycket på Accesskortet i höstas. Ej använt belopp skulle man ju få tillbaks när Access upphör från den 1/4 2023.
Men nu ser jag till viss förvåning att SL aviserar att på grund av tekniska problem blir det inga återbetalningar förrän ”någon gång till sommaren” lite diffust när. Men är det här laglogt ? . Det är ju en summa pengar som jag deponerat med ett avtal om att kunna använda dem för resor.
När detta avtal upphör ensidigt efter beslut av SL är det väl rimligt att innestående belopp omgående betalas ut.
Skulle en bank kunna komma undan med ”tekniska problem” om man inte betalar ut innestående medel (utan bindningstid)
Betalar man inte en skuld så brukar det väl bli dröjsmålsränta och det borde väl gälla även SL.
Jag behöver inte direkt de här pengarna men den inneboende rättshaveristen i mig vaknar upp.
Stämma dom till tinget i ett småmål kanske ?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Odd »

Tekniskt känns det som att det inte skulle vara några problem. En sån där konduktörsläsare som läser saldot på kortet, på varje SL-center, och betala ut kontantbelopp eller fyll på ett såntdär grönt kort med samma summa och vips, så har man löst det problemet.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: lördag 25 mars 2023 21:49 Tekniskt känns det som att det inte skulle vara några problem. En sån där konduktörsläsare som läser saldot på kortet, på varje SL-center, och betala ut kontantbelopp eller fyll på ett såntdär grönt kort med samma summa och vips, så har man löst det problemet.
Ja det låter väldigt underligt men man skriver att det tar tid att avveckla Accesssystemet.
Föra över en umma pengar till grönt går dock inte,, grönt är ett annat system där man köper ett antal resor i förväg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Odd »

De kan verkligen konsten att göra en enkel sak så krånglig som möjligt. De hade väl kunna betala tillbaka pengarna då. Men det går väl inte för då får dom väl för sig att det kan användas för penningtvätt och bla bla bla...

Jag minns att när man skulle köpa ett månadskort på SLs access-maskiner så behövdes endast 13 enkla steg för att genomföra ett köp. Egentligen skulle det fungera så att om man blippade ett SL-kort med ett månadskort som håller på att gå ut, då skulle den "gissa" direkt, utan en massa val, att man vill förlänga en månad. Om nästa åtgärd då hade varit att stoppa i betalkortet, då borde accessmaskinen ha varit programmerad så att den inledde betalprocessen. Men så var den inte utformad utan i stället skulle man välja, bekräfta, visa kort, bekräfta, välja, bekräfta, bekräfta, betala, bekräfta, välja, bekräfta, visa kort... eller något sådant.

Att köpa en enkelbiljett var väl sisådär 8-11 steg eller så. Vilket står i bjärt kontrast till, och påminner mig om hur man köper biljett i en automat på kollektivtrafiken i Edinburgh.

Om man köpte kontant och skulle åka en resa: Stoppa i pengar tills beloppet för en biljett var istoppad. Biljett och växel kom automatiskt.
Använde man kortet så kom det en biljett direkt. Inte en massa onödiga bekräftelser, den var programmerad att förstå att om man började stoppa i pengar så var det aktuellt val man ville betala för. Om man presenterade kortet så förstod maskinen att man ville betala. Om det skulle vara reducerat pris så var det ett extra steg för det.

Det är väl så att om man inte beställer att det skall vara så, då blir det inte.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av ADDE »

Varför är det struligt nu? För mig var det inga som helst konstigheter att få ut pengar från mitt accesskort förra året när jag bytte till det gröna kortet. Det var bara att gå till en pendeltpgsspärr så var det klart.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Lennart Petersen »

En liten stjärna kan SL i vart fall få eftersom man kan köpa biljett manuellt av spärrvakt, utan något förhöjt pris och dessutom faktiskt betala kontant .
När jag glömt korten så fixade det sig ändå
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av daniel_s »

Hur blir det med vaxholmsbåtarna, kan man fortfarande använda reskassan på accesskortet på båtarna i sommar?
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Hans W »

daniel_s skrev: söndag 26 mars 2023 9:38 Hur blir det med vaxholmsbåtarna, kan man fortfarande använda reskassan på accesskortet på båtarna i sommar?
https://waxholmsbolaget.se/trafikinform ... er-31-mars

Det mycket tråkiga är att mängdköpsrabatten upphör utan ersättande system.
tuc
Inlägg: 68
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av tuc »

Besökte SL Kundtjänst - Stockholms central i söndags och löste in två kort med reskassa på, gick smidigt och beloppet var krediterat på
mitt SJ Prio Mastercard i går.
Kanske det är svårare om man vill ha kontanter ?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sena pengar från Access

Inlägg av Lennart Petersen »

tuc skrev: tisdag 28 mars 2023 8:38 Besökte SL Kundtjänst - Stockholms central i söndags och löste in två kort med reskassa på, gick smidigt och beloppet var krediterat på
mitt SJ Prio Mastercard i går.
Kanske det är svårare om man vill ha kontanter ?
Som jag uppfattat det så gäller detta att vänta till sommaren från 1/4 .
Jag kommer inte åt kundtjänst på ett tag
Skriv svar