C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: fredag 20 januari 2023 21:08
När kommer bistro till pendeltågen? :roll:
Inte helt orealistiskt , När den moderna pendeltågstrafiken med X1-tåg kom övervägdes att ha enklare servering ombord.
Men förslaget föll då det på den tiden rådde arbetskraftsbrist och man trodde att det inte skulle gå att rekrytera personal.
I skärgårdstrafiken nästan alla större fartyg servering ombord. Vilket kan förklaras av att enligt avtal ska besättningen ha lagad mat ombord och har man personal för det kan man ju lätt även ha servering för resenärer.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Elbåtbolaget tar in 210 miljoner
Di skrev:Med pengarna i hamn lägger bolaget in en ny växel på passagerartrafik-färjan P-12, där Stockholm agerar testbädd. Projektet med Region Stockholm har försenats ett halvår, men flera städer med vatten har hört talas om projektet. Och det handlar inte enbart om den miljömässiga aspekten.

”Operatörerna kommer helt enkelt spara pengar med våra båtar. Vi har gjort modelleringar för städer som Istanbul, San Francisco och New York, och det landar ofta i 40 procent i kostnadsreduktion för operatörerna.”

Candela har redan tecknat avsiktsförklaringar med aktörer i USA, Mexiko och Tyskland, och är i samtal gällande stora kontrakt med flera Gulfstater.

[...]

I fjol flyttades stora delar av produktionen från Lidingö till Rotebro norr om Stockholm, och från 2021 fram till i dag har personalstyrkan ökat från 60 till 230 personer. Därmed går Candela i ett helt annat spår än branschkollegan X Shore och elfordonsbolaget Vässla, som båda tvingats till varsel. Frågan är hur länge de nuvarande lokalerna på 7.000 kvadratmeter räcker.
Det är en skam att de flesta pendelbåtar fortfarande är klimatbovar. Behövs ett EU-förbud även på denna front?
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Ny elektrisk flygbåt sätter hastighetsrekord mellan Malmö och Köpenhamn på fredag
Candela skrev:Flyg över vattnet på ren el mellan Köpenhamn och Landskrona på 36 minuter istället för 1,5 timme med bussen. Eller Helsingör och Helsingborg på ynka sju minuter. Utan sjösjuka och dessutom till en rekordlåg kostnad. Candela P-12 Shuttle, världens snabbaste elektriska färja, kan förändra båttrafiken mellan Danmark och Sverige.
Lång restid och hög kostnad har länge varit pendelbåtars akilleshälar. Kan de nya elektriska färjorna konkurrera med bussar? Ett annat problem är att pendelbåtarnas bryggor ofta ligger långt från övrig kollektivtrafik, vilket ökar den faktiska restiden.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 20 februari 2023 5:43 Är SLs pendelbåtstrafik fortfarande den övelägset dyraste gormen av kollektivtrafik sett till kostnaden per resa?
Få spårväg att framstå som billigt.
SL utmanas av norsk självkörande elbåt
DN skrev:Det var 2016 som SL lanserade pendelbåtslinje 85 som gick mellan Klara Mälarstrand och Kungsholmstorg, via Söder Mälarstrand. Den skrotades 2018. SL motiverade beslutet med att antalet resenärer var för få. Linjens hängivna resenärer, som protesterade mot nedläggningen med namnlistor, hävdade å sin sida att marknadsföringen varit dålig.

[...]

Det kommer att kosta 35 kronor att göra en enkelresa med båten, det vill säga några kronor mindre än vad SL tar för en resa.

[...]

– När du kan minska kostnaderna både för drivmedel, genom att använda elbåtar, och bemanning så kan du få ekonomi på turer där det tidigare inte har burit sig med båttrafik, säger Reidun Svarva.
Visst var Riddarfjärdslinjen extremt dyr, men nu har driftskostnaderna minskat avsevärt. Är det inte dags för EU att förbjuda bensinbåtar med Putinpriser?

Planer på el-driven pendelbåt från Täby till Ropsten
Mitt i skrev:Just nu arbetar ett teknikföretag med att ta fram en båt som ska trafikera sträckan Täby till Ropsten. Tanken är att bygga en pendelbåt helt driven på el och stor nog att ha plats för cyklar.

[...]

Arbetet med att bygga båten, som kallas Beluga 24, startade våren 2022. Båten byggs i en katamaranfabrik i Härnösand. Båten kommer att vara 26 meter lång och ha plats för 147 passagerare och hålla en fart på 30 knop. Själva skrovet byggs i kolfiber för att bli så lätt som möjligt.

[...]

Under våren 2024 kommer även samma modell som kommer till Täby att lanseras tillsammans med New York Cruise Lines, i New York. Den båten ska gå på Hudsonfloden mellan Brooklyn och Manhattan.
Här är ett annat pendelbåtskoncept.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Anders Hanquist »

DN wrote:

Det kommer att kosta 35 kronor att göra en enkelresa med båten, det vill säga några kronor mindre än vad SL tar för en resa.
Problemet med "uppstickare" i kollektivtrafiken är väl att samordning med övrig trafik inte finns. Dessa 35 kronor gäller då endast för en tur med denna färja. För att komma till/från respektive brygga behöver man ändå en SL-biljett. Endast de med gångavstånd i båda ändar till sitt resmål/start tjänar ekonomiskt på att ha ett kort på denna linje i stället för ett SL-kort- Men sedan får de betala alla andra resor i länet.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev: måndag 27 mars 2023 23:42
DN wrote:

Det kommer att kosta 35 kronor att göra en enkelresa med båten, det vill säga några kronor mindre än vad SL tar för en resa.
Problemet med "uppstickare" i kollektivtrafiken är väl att samordning med övrig trafik inte finns. Dessa 35 kronor gäller då endast för en tur med denna färja. För att komma till/från respektive brygga behöver man ändå en SL-biljett. Endast de med gångavstånd i båda ändar till sitt resmål/start tjänar ekonomiskt på att ha ett kort på denna linje i stället för ett SL-kort- Men sedan får de betala alla andra resor i länet.
Naturligtvis ska det vara SL-taxa på all kollektivtrafik i Stockholms län. Poängen är dock att självkörande elbåtar har väsentligt lägre driftskostnader. Enligt SL kostade den gamla Riddarfjärdslinjen 60 kronor per resenär, vilket ansågs vara för högt. Nu går det tydligen att göra vinst på enkelbiljetter för 35 kronor.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Kommunen positiv till vätgasfärja till Stockholm
Mitt i skrev:Som Mitt i tidigare berättat är planen att sjösätta en eldriven färja på sträckan Täby-Ropsten och en vätgasdriven färja på sträckan Österåker-Skeppsbron.
Hur mycket kostar dessa två? Den norska självkörande elbåten tycks bli markant billigare än SL:s före detta pendelbåt, men vätgas har väl inte prövats än.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Endast elfärjor kommer att trafikera Tjörn
Infrastrukturnyheter skrev:I det nya avtalet har Västtrafik ställt krav på 100 procent eldrift, vilket kommer att införas på linje 362 hösten 2024 och på linje 361 våren 2025.
Även Göteborg satsar på elbåtar. Men till skillnad från Stockholm är det Västtrafik som gör satsningen. I Stockholm är det bara kommersiella aktörer...
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Candela P12 – otroliga eldrivna färjan sjösatt i Stockholm
Hamnen skrev:Enligt Candelas egna beräkningar gör detta energiförbrukningen minimal. Jämfört med en snabbgående passagerarfärja i liknande storlek utrustad med konventionell drivlina, och utan bärplan, säger Candela att deras Candelas P-12 Shuttle minskar energiförbrukningen med hela 80 procent.

[...]

I sitt standardutförande kostar Candela P-12 Shuttle sina 1,7 miljoner Euro, idag motsvarande cirka 19 500 000 kronor. En siffra som Candela själva hävdar ligger i linje med passagerarfärjor av liknande specifikationer och prestanda.

[...]

Som tidigare nämnt har Candela P-12 Shuttle fått dispens från lågfartsområden i Stockholms skärgård tack vare sin minimala svallbildning. Detta möjliggör så gott som halverade pendlingstider mellan exempelvis Ekerö och centrala Stockholm.
Är detta för bra för att vara sant? Stockholm har nu två banbrytande elfärjor: Riddarfjärdens självkörande och Ekerös som bygger på bärplansteknik.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

”Flygande” elfärja ska göra pendlandet lättare
SVT Nyheter skrev:I juli 2024 kommer stockholmarna att bli först med att kunna åka i den elektriska passagerarfärjan med bärplansteknik. Bärplanen lyfter båten ur vattnet och minskar motståndet rejält vilket innebär att det krävs betydligt mindre energi för att köra båten jämfört med en traditionell färja.

[...]

– Laddningen tar cirka en timme och då kan man köra i tre timmar. Vi kommer till yttersta skärgården på en laddning, säger Gustav Hasselskog.

[...]

Restiden mellan Ekerö och Stockholm kommer minskas från 55 minuter till 25 minuter.
Candela P-12 sägs vara världens första elektriska passagerarbåt med bärplan. Om ett halvår tas den första bärplansfärjan i trafik på Ekerö. Snabbare än bilen!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

Har man bärplansbåtar så måste man ha reserfartyg för att kunna uuprätthålla trafiken om det blir is som nu.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Skärgårdsbåtarna är det minsta problemet
Mitt i skrev:I en traditionell koldioxidbudget framstår den delvis fossildrivna båttrafiken i skärgården som en av de största miljöbovarna, eftersom den står för 40 procent av de direkta, lokala utsläppen.

Men med den utvidgade modellen blir båttrafiken en mindre del av problemet.

– Sjötrafikens utsläpp måste fortfarande ner och där kommer teknikutvecklingen att hjälpa oss ganska långt. Men det svåraste kommer att bli de konsumtionsbaserade, indirekta utsläppen, säger klimatregionrådet Gustav Hemming (C).
Den fossildrivna skärgårdstrafiken verkar ändå vara det enskilt största problemet. Där det finns en vilja finns en väg: Etiopien blir det första landet att förbjuda icke-elektriska bilar - ett år före annars ledande Norge. Om ett fattigt land som Etiopien kan gå över till eldrift så borde rika Stockholm också kunna göra det!
Forskning & Framsteg skrev:I Sverige och övriga EU är det än så länge 2035 som gäller. Men flera städer går före. Stockholm inför en zon i centrum 2025 med förbud för traditionella bensin- och dieselbilar. London utvidgade i höstas sin miljözon med avgifter för fordon med höga utsläpp.
Stockholm är en stad på vatten. Som synes sker en stor del av utsläppen i skärgårdstrafiken. Borde EU detaljreglera även denna trafik för att få samma effekt?
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

Hechtwagen skrev: torsdag 18 januari 2024 9:04 Har man bärplansbåtar så måste man ha reserfartyg för att kunna uuprätthålla trafiken om det blir is som nu.
Vad får dig att tro att SL kan upprätthålla trafiken när det är is? :lol:
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av /jes »

NerdBoy skrev: torsdag 01 februari 2024 12:25
Hechtwagen skrev: torsdag 18 januari 2024 9:04 Har man bärplansbåtar så måste man ha reserfartyg för att kunna uuprätthålla trafiken om det blir is som nu.
Vad får dig att tro att SL kan upprätthålla trafiken när det är is? :lol:
Gamla m/s Ramsö (byggd 1964) kör nu linje 80 Ropsten-Nacka strand när lättviktarna vilar. Och hon hörs vida omkring, härligt muller! :D
Linje 80 är delad i två ben och på det andra Nacka strand-Nybroplan kör andra gamlingar.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Kristofer »

Petimäterkommentar: Linje 80 är delad i tre ben mot normala två. På det tredje benet hittar man oftast 122 år gamla m/s Kung Ring.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Breitspurbahn »

Gillar idéerna med pendelbåtar, men vissa idéer är ganska orimliga. Ekerö-Sthlm går nog bra. Men att åka från Hässelby till stan annat än för att det är trevligt lär nog få göra.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: fredag 02 februari 2024 11:37 Gillar idéerna med pendelbåtar, men vissa idéer är ganska orimliga. Ekerö-Sthlm går nog bra. Men att åka från Hässelby till stan annat än för att det är trevligt lär nog få göra.
I nuläget har pendelbåtar flera större brister. Några av dessa kan åtgärdas medelst teknisk utveckling eller politisk vilja, men kanske inte alla samtidigt:
  1. Kostnad. Pendelbåtar har en betydligt högre driftskostnad än övriga trafikslag. Dyr kollektivtrafik är acceptabel om det saknas alternativ, t.ex. landsbygdstrafik eller viss nattrafik. Men förutom några öar finns det alternativ, om än ibland långsammare. Eldrift, bärplan och autonomi kan hjälpa.
  2. Restid. Pendelbåtar är inte sällan långsammare än alternativen - dels för att hastigheten är ganska låg, dels för att det krävs långa promenader för byten. Möjliga lösningar är bärplansbåtar samt betydligt bättre bytespunkter. Tänk den gigantiska Slussenterminalen, men för båtar.
  3. Klimat. Pendelbåtar står för 40 procent av regionens utsläpp. Detta är oacceptabelt med tanke på trafikarbetet. Lyckligtvis beror detta på SL:s aversion mot eldrift (samma sak gäller busstrafiken) snarare än fundamentala begränsningar. Här kan det behövas regleringar på EU-nivå om lokal vilja saknas.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av NerdBoy »

Fakta om SL och länet 2022 berättar om utsläpp på sidan 23. Där står det att sjötrafikens passagerartrafik står för 15.623 ton koldioxidekvivalenter av regionens totala 77.028 ton. Det blir väl ungefär 20% snarare än 40%?
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

NerdBoy skrev: fredag 02 februari 2024 17:53 Fakta om SL och länet 2022 berättar om utsläpp på sidan 23. Där står det att sjötrafikens passagerartrafik står för 15.623 ton koldioxidekvivalenter av regionens totala 77.028 ton. Det blir väl ungefär 20% snarare än 40%?
40 procent är precis vad som tidigare framfördes i den ovan länkade artikeln. Jag antar att Gustav Hemming (C) har koll på siffrorna.

Rekordmånga väljer att resa med pendelbåtarna
Dagens Infrastruktur skrev:Resandet med pendelbåtstrafiken har inte bara återhämtat sig efter pandemin utan även lockat fler att resa med kollektivtrafiken. År 2023 reste cirka 275 000 fler resenärer med pendelbåtarna jämfört med år 2022. Det är en ökning med fem procent. Jämfört med 2019 har pendelbåtsresenärerna blivit 1 miljon fler, vilket är en 20 procentig ökning – en trend som inte syns för övriga kollektivtrafiken.

[...]

– Vi fortsätter bygga ut vattenvägarna för att korta restiderna, avlasta landtrafiken och locka fler att resa kollektivt. Vi ser tydligt hur fler reser med linje 80 mellan Stockholm, Lidingö och Nacka, som i och med detta också fått fler turer. Dessutom är det glädjande att även linje 83 mellan Vaxholm och Stockholm visar på en positiv utveckling. Vi hoppas nu att många kommer att upptäcka pendelbåten som ska börja gå mellan Värmdö och Stockholm i vår, säger Michaela Haga (C) ordförande i sjötrafikutskottet.

[...]

Region Stockholm har uttalade ambitioner om att bygga ut pendelbåtstrafiken i Stockholm för att avlasta landtrafiken, göra det enklare att resa och korta restiderna. Den nya försökslinjen linje 84 mellan Värmdö-Stockholm införs i april 2024. Ytterligare tre nya linjer är planerade att införas.
Fler resenärer går hand i hand med fler turer. Förhoppningsvis gör regionen något åt pendelbåtarnas höga utsläpp, t.ex. att alla nya båtar går på el eller vätgas.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Indirekta utsläpp största miljöboven i Stockholms kollektivtrafik
Bussmagasinet skrev:Det är inte själva trafiken som står för de största utsläppen av växthusgaser från kollektivtrafiken i Region Stockholm, SL-trafiken. De indirekta utsläppen är betydligt större. Det framgår av SL:s hållbarhetsredovisning för 2023. Där slås det också fast att i SL:s arbete för att halvera kollektivtrafikens klimatpåverkan har elektrifieringen av busstrafiken en mycket viktig roll.

[...]

SL redovisar också klimatpåverkan från olika trafikslag i kollektivtrafiken. Det visar hur stora utsläppen är mätt i gram koldioxid per kilometer som en passagerare reser i de olika trafikslagen. Lägst är utsläppen i kapacitetsstark spårtrafik som tunnelbana och pendeltåg, överlägset högst är utsläppen per passagerare i sjötrafiken.
Om det är något som behöver elektrifieras så är det sjötrafiken. Den har till och med högre klimatpåverkan per personkilometer än länets personbilsflotta...
Skriv svar