[Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Pluppiplopp »

daniel_s skrev: lördag 24 december 2022 23:16
Pluppiplopp skrev: lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.
Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag :) ? Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 0:46
daniel_s skrev: lördag 24 december 2022 23:16
Pluppiplopp skrev: lördag 24 december 2022 22:09 Men "Norrort" på blå linjen har väl inga långa platformar? Ska de vända i Sofia isåfall?
Vadå norrort?? Det är långa plattformar på hela banan idag, men förlängningen västerut blir nog med korta plattformar precis som den i andra änden. Man får ju inte missa chansen att förstöra något som kan bli bra.
Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag :) ? Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.
Alla hittilsvarande stationer på blå bana har långa plattformar för att kunna ta 10-vagnståg (10 x. Cx )
I Husby måste man dock riva en vägg på plattformen .
10 vagnståg har förekommit som extratåg till Solna centrum vid arrangemang på Råsunda stadion men i övrigt nästan inte alls. På 47 har jag sett det en gång på Hjulstalinjen. Enligt planerna så byggs nu förlängningarna på blå linje för plattformslängd motsvarande 8 Cx, 3 C20 eller två C30.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 0:46 Solna/Sundbyberg räknas väl som Norrort trodde jag :) ?
Nä, med det idiotiska uttrycket ”Norrort” menar man ett diffust område längre norrut, det är högst oklart var gränserna går men det inkluderar aldrig Solna och Sundbyberg, möjligen Danderyd och Sollentuna däremot.
Pluppiplopp skrev: söndag 25 december 2022 0:46 Visste inte att det var långa plattformar på denna del och antog att bara Mörby grenen hade dessa.
Ah ok då vet du det nu. :D
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: tisdag 15 november 2022 21:31
Odd skrev: tisdag 15 november 2022 16:16 Med tanke på hur dyrt det har blivit...
Eftersom du först killgissade på att det kostar 15-20 miljarder, och det nu visar sig att den faktiska summan är 5,6 miljarder - kan vi då inte bara konstatera att det blivit j-vligt billigt? :wink:
Nya Slussenterminalen spräcker budgeten - igen
Mitt i skrev:Prognoserna pekar mot en tredubbling av den ursprungliga kalkylen – från 1,9 till 5,7 miljarder kronor. Bara under 2022 har siffrorna skrivits upp med en miljard.

[...]

I september 2022 bedömde en särskild "task force" av externa bedömare att slutnotan troligen skulle bli 5,7 miljarder – och i värsta fall 6,7 miljarder.

Samma "task force" anger som troligt scenario att terminalen kan tas i bruk i oktober 2025 – en försening med två år mot ursprungsplanen. Som "sent" scenario anges januari 2027.
Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Stefan Widén »

Enceladus skrev: tisdag 27 december 2022 13:10
kildor skrev: tisdag 15 november 2022 21:31
Odd skrev: tisdag 15 november 2022 16:16 Med tanke på hur dyrt det har blivit...
Eftersom du först killgissade på att det kostar 15-20 miljarder, och det nu visar sig att den faktiska summan är 5,6 miljarder - kan vi då inte bara konstatera att det blivit j-vligt billigt? :wink:
Nya Slussenterminalen spräcker budgeten - igen
Mitt i skrev:Prognoserna pekar mot en tredubbling av den ursprungliga kalkylen – från 1,9 till 5,7 miljarder kronor. Bara under 2022 har siffrorna skrivits upp med en miljard.

[...]

I september 2022 bedömde en särskild "task force" av externa bedömare att slutnotan troligen skulle bli 5,7 miljarder – och i värsta fall 6,7 miljarder.

Samma "task force" anger som troligt scenario att terminalen kan tas i bruk i oktober 2025 – en försening med två år mot ursprungsplanen. Som "sent" scenario anges januari 2027.
Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...
Antar att du tänker SB men det är ju smart , kanske finns mer mark för en ny depå åt det hållet inkl verkstadsplatser även för de gamla. Så kan Neglinge byggas om till en ren uppställningshall. Det vore något för arbetsmiljön.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev: tisdag 27 december 2022 16:10
Enceladus skrev: tisdag 27 december 2022 13:10 Den gigantiska Slussenterminalen blir alltså dyrare än "gula linjen" - och det kan bli ännu värre! För dessa pengar hade det gått att få långa plattformar på blå linjens förlängning samt nya stationer i Ektorp, Björknäs och Orminge. Med tanke på de höga driftskostnaderna för busstrafik är frågan om det inte skulle vara billigare att förlänga Roslagsbanan till Gustavsberg...
Antar att du tänker SB men det är ju smart , kanske finns mer mark för en ny depå åt det hållet inkl verkstadsplatser även för de gamla. Så kan Neglinge byggas om till en ren uppställningshall. Det vore något för arbetsmiljön.
Jag är en stor förespråkare av spårtrafik, men även jag erkänner att busstrafik till Värmdö är billigare än en dubbelspårig Saltsjöbana mellan City och Gustavsberg. Detta skulle vara den gigantiska Slussenterminalen 2.0. Roslagsbanan och blå linjen är Värmdös realistiska alternativ för spårtrafik.

Roslagsbanans stora fördel gentemot Saltsjöbanan är att den inte behöver en underjordisk station vid Slussen. Den gigantiska Slussenterminalen 1.0 ger en ledtråd om hur mycket en sådan skulle kosta...
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Lugnare tempo när tunnlar byggs över Citybanan
FUT skrev:Vid två dagliga fönster på tio minuter går det att spränga: klockan 10.49–10.59 eller klockan 21.49–59. Då stoppas trafiken helt mellan Odenplan och Solna Station, om det ska utföras sprängarbeten. Som mest kommer man spränga omkring 3–4 gånger i veckan.
Gula linjen måste inte pausas, men väl Citybanan!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Från Råsunda till Torsplan – här är nya paradgatan
Mitt i skrev:Solnavägen, en i dag bitvis uppgrävd och trafikkaotisk billed, är i förändring och ambitionerna är höga. Här byggs flera tusen bostäder, lummiga mittrefuger och mer utrymme för fotgängare och cyklister.

[...]

Tunnelbanestationen Södra Hagalund får två uppgångar – en av dem mitt i nuvarande Hagalunds arbetsplatsområde en bit in från Solnavägen. I kvarteren kring Gelbgjutarevägen planeras för 500 lägenheter i en första etapp. Länge har husen rymt småföretag, replokaler och föreningar. Men tömningen har börjat och en del kåkar rivs.
Är det någon som fortfarande tvivlar på tunnelbanans unika status? Solnavägen hade aldrig fått en lika ambitiös stadsutveckling med ett annat trafikslag!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

Nä. Det enda som vore bättre skulle vara en attraktiv spårväg längs vägen, med linjer som skulle kunna nå såväl Bromma, Sundbyberg och flera målpunkter i Stockholms stad.

Nuvarande plan ger en väldigt begränsad möjlighet med relativt låg kapacitet jämfört med potentialen. Men det är resultatet av politisk prestige, och prestige är dyrt.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

https://www.dn.se/ekonomi/bostadsbyggan ... resratter/

Nu då, när prognoserna säger att byggandet kollapsar och det kommer ta mycket lång tid innan det kommer komma igång igen, så finns nog fog för att pausa gulalinjen och kanske till och med stoppa Älvsjö-Fridhemsplan. Inte ens argumentet att det kommer att behövas i framtiden är hållbart om man ser till investeringarnas storlek och den ringa samhällsnytta (i gulalinjens fall, negativa samhällsnytta enligt min mening). I stället måste man satsa på underhåll och utveckling av befintlig trafik och verkligen vara noga med hur skattebetalarnas pengar investeras. Förhoppningsvis kan man återvinna en del av de investeringar som gjorts hittills i de i nutidssammanhang hopplösa projekten. Tänk på att gulalinjen planerades vid en tid när pengar var gratis och de som predikade för att det kommer att komma en tid med högre räntor mer eller mindre brändes på virtuella bål.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av BSB101 »

Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:13 Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
När har man någonsin gjort det egentligen? Kan inte komma på någon sträcka, åtminstone inte på tunnelbanan, som stått färdig före bostadsområdena intill den. I bästa fall har man legat 4-5 år efter.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:13 Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
Ja, så borde det vara. Men vad har det med "gulalinjen" att göra? Det är ju inte så att det skulle vara någon brist på kollektivtrafik i området, med ett flertal busslinjer av olika tyngd som passerar sträckan och området, och med Solna Centrums T-banestation inom gångavstånd från stora delar av det område man tänker bebygga så är ju inte den tänkta "gulalinjen" något direkt avgörande. Det finns i så fall bättre projekt att lägga pengarna på.

Tvärbanan till Lugnet är ju ett bra exempel på hur kollektivtrafiken byggs före bostadsområdena. Minns att i början när vi körde dit så var det öde det mesta av tiden och några få resande i rusningen. Men sen tog det sig.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 6:29
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:13 Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
När har man någonsin gjort det egentligen? Kan inte komma på någon sträcka, åtminstone inte på tunnelbanan, som stått färdig före bostadsområdena intill den. I bästa fall har man legat 4-5 år efter.
Pendeltågsstationen Vega stod färdig före bostadsområdena intill den. Däremot dröjde det några år innan nattbussarna började trafikera dessa trakter. :roll:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av kildor »

Och tunnelbanestationen i Rissne öppnade när kanske halva området var färdigbyggt.

Men att tempot i byggandet av nya bostäder sjunker tror jag inte är ett tillräckligt argument för att pausa eller stoppa arbetet med tunnelbanan till Arenastaden.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 6:29
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:13 Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
När har man någonsin gjort det egentligen? Kan inte komma på någon sträcka, åtminstone inte på tunnelbanan, som stått färdig före bostadsområdena intill den. I bästa fall har man legat 4-5 år efter.
Har varit en och annan tunnelbanestation som funnits på plats innan inflyttande skett.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: söndag 02 april 2023 14:31
daniel_s skrev: måndag 27 mars 2023 6:29
BSB101 skrev: söndag 26 mars 2023 20:13 Nya bostäder kommer behövas och man kanske ska tänka till lite och göra som förr att man bygger ut kollektivtrafiken så den finns på plats när bostäderna byggs?
När har man någonsin gjort det egentligen? Kan inte komma på någon sträcka, åtminstone inte på tunnelbanan, som stått färdig före bostadsområdena intill den. I bästa fall har man legat 4-5 år efter.
Har varit en och annan tunnelbanestation som funnits på plats innan inflyttande skett.
T.ex , ja vardå ?
Exempel Södra Järvafältet så tog det 6år innan T-banan kom.
Eller som på Casinorevyn: Guss tittar upp ur en lucka med bygghjälm. Gösta Crantz : ”hallå vad gör ni ”
Guss: ” vi gräver tunnelbanan till Järvafältet”
”Och när blir den klar ?”
”Om en 4-5år ”
”Ah men då tar jag bussen”.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Måste Gulalinjen pausas?

Inlägg av Enceladus »

Solna hoppas på Eurovision 2024
Mitt i skrev:Senast Eurovision song contest hölls i Sverige, efter Måns Zelmerlövs vinst 2016, föll valet på Globen. Men det är inte aktuellt nästa år då arenan ska renoveras.

Dessförinnan, 2013, efter Loreens seger med Euphoria, snuvade Malmö åt sig arrangemanget. Malmös politiska ledning, och även Göteborgs, har dock uttryckt tveksamhet inför ett kostsamt ESC-värdskap.
Enligt en artikel i DN är det viktigt att arenan som väljs har tak som skyddar mot regn. Då återstår Friends Arena, Avicii Arena (Globen) samt Tele2 Arena. Men nästa år hålls Globen stängd för renovering. Dessutom brukar Eurovision sluta sent på natten, vilket gör att tunnelbanans unika status behövs.

Dessvärre är gula linjen är inte klar än. I den länkade DN-artikeln gissar arenaexperten Dan Persson att valet faller på Tele2 Arena, d.v.s. att Solna snuvas på Eurovision. Därmed aktualiseras behovet av gula linjen - tänk om Sverige vinner igen snart!
Skriv svar