SL koffert på Tradera!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

SL koffert på Tradera!

Inlägg av mjtag »

Hejsan!

På Tradera finns just nu en auktion med en gammal koffert märkt med SL invändigt. Den äldre loggan tyder väl på tidigt 70-tal men jag vore tacksam om någon kan bidra med lite info om hur denna typ av väska användes. Bifogar länk till auktionen nedan.

https://www.tradera.com/item/2943/58789 ... -sl-inuti-

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: SL koffert på Tradera!

Inlägg av Stefan Widén »

Jag bedömer att det går i 10 helrör i väskan. Så det var var byråchefens springpojke som tog väskan till närmaste glasbank då det var dags för påfyllning. SL märket var en signal till kassörskan att det på kvittot skulle stå kaffebröd eller motsvarande.

Å är det inte det så vet jag inte.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: SL koffert på Tradera!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev: torsdag 23 mars 2023 15:31 Jag bedömer att det går i 10 helrör i väskan. Så det var var byråchefens springpojke som tog väskan till närmaste glasbank då det var dags för påfyllning. SL märket var en signal till kassörskan att det på kvittot skulle stå kaffebröd eller motsvarande.

Å är det inte det så vet jag inte.
Såvitt jag kan minnas har Syst.Bol. alltid lämnat kassakvitton sedan långt tillbaka i tiden?! Här är några törstiga farbröder som ska, som man säger, köpa ut:
Bild

Farbrodern längst fram i kön förefaller ha en kostym med en vidd som tillåter det sk. halvflasktricket (som jag faktiskt har sett utföras en gång). Det går till så att halvbuteljen fattas över flaskhalsen med överhandsgrepp, och därefter i en enda oavbruten, bågformad rörelse stoppas rakt ner i byxfickan.

Därefter blev man oftare betjänad av (mer eller mindre) trevliga damer:
Bild

Till höger i bild ser vi att kassan är stängd. Det var den ofta! Damerna på bilden ovan var nog inte mottagliga för några andra signaler än de som tydde på att den presumtive köparen inte var önskvärt nykter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SL koffert på Tradera!

Inlägg av mjtag »

Hej och tack för era svar, men dom känns inte helt rätt om väskan. :?

Nu har jag fått okej att låna bilderna så jag publicerar dessa här och hoppas att någon kunnig vet något om dess användningsområde?
Jag har lite egna aningar om hur väskan användes men vill gärna få lite mer information.

Ha det bra.
Bilagor
sl_vaska2.jpg
sl_vaska2.jpg (138.33 KiB) Visad 396 gånger
sl_vaska1.jpg
sl_vaska1.jpg (132.4 KiB) Visad 396 gånger
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: SL koffert på Tradera!

Inlägg av Per Lind »

Den liknar en spärrvaktsväska vilken stod i tunnelbanans spärrar där spärrvakten förvarade biljetter och annat behövligt för att utföra sitt arbete.
Den väskan jag tänker på hade gångjärnen på annat ställa så locket kunde fällas ned framför väskan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SL koffert på Tradera!

Inlägg av mjtag »

Per Lind skrev: söndag 02 april 2023 9:48 Den liknar en spärrvaktsväska vilken stod i tunnelbanans spärrar där spärrvakten förvarade biljetter och annat behövligt för att utföra sitt arbete.
Den väskan jag tänker på hade gångjärnen på annat ställa så locket kunde fällas ned framför väskan.
-Per
Tack för info. Det är nog det mest troliga och antagligen fanns det väl lite olika varianter på spärrvaktsväskor.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Skriv svar