Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Signaturen "Christian Latz" har publicerat en bild på Twitter som visar Berlins planer på att fördubbla tunnelbanenätet och bygga en ringlinje. Samtliga tio tunnelbanelinjer U0-U9, där U0 är den nya ringlinjen, ska byggas ut. Det verkar som att Köpenhamns ambitionsnivå smittar av sig. Stockholm har i alla fall tåg till både Köpenhamn och Berlin. Annars börjar kontinentens huvudstäder dra ifrån ordentligt. Kul att Berlin utvecklas som en stad ska göra!
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Tur att det inte är en tävling.
Ibland verkar det som att en del tror det.
Ibland verkar det som att en del tror det.
Genius on call
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
En del verkar också tro att det alltid är Köpenhamn som vinner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Vilken stad har ett bättre trafikutbud än Köpenhamn? Och ja, städer konkurrerar med varandra om investeringar. Stockholm är fortfarande bland de bästa i världen på kollektivtrafik, men på senare tid har andra städer minskat gapet eller till och med gått om. Även Warszawa planerar en fördubbling till 2050.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Röda linjen mellan Slussen och Tekniska högskolan är så långt ifrån bra kollektivtrafik man kan komma. Speciellt sedan 2019 då tågen började krypköra genom tunneln mellan TCE-ÖMT. Det här skapar tågköer som gör att hela sträckan mellan Slussen och Stadion går väldigt långsamt numera.
T-Centralen är ett annan problem, nu ska Roslagsbanan dras till T-Centralen för att avlasta röda linjen mellan T-Centralen och Mörby Centrum. Frågan är om inte T-Centralens trängsel blir ännu värre då.
Det värsta är att det bara blir värre och värre på röda linjen och T-Centralen.
T-Centralen är ett annan problem, nu ska Roslagsbanan dras till T-Centralen för att avlasta röda linjen mellan T-Centralen och Mörby Centrum. Frågan är om inte T-Centralens trängsel blir ännu värre då.
Det värsta är att det bara blir värre och värre på röda linjen och T-Centralen.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Var inne på BVG's hemsida, inget skrivet om detta, var in på Twitter, kastade en blick på kartan där. Finns nog annat att lägga ner pengarna på som bygga ut spårvagnsnätet på "gamla västsidan" t.ex. M10 ner till Hermanstrasse, spåren finns ju redan på bron över Spree. Ringlinje finns ju redan på S-Bahn med tät trafik.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Linje U5 til Hauptbahnhof kostet omtrent 3 milliarder SEK pr. km. Skal man bygge 150 km T-bane så må man regne med 450 milliarder SEK. Man kan med sikkerhet si at de pengene ikke finnes. Berlin har også regnet ut at man kan bygge 10 km sporvei for det det koster å bygge en km T-bane. På det meste hadde Berlin rundt 800 km sporvei. 75 prosent av dette er blitt borte. For 450 milliarder SEK kan man trolig bygge det tidligere sporveisnettet to ganger.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Konstigt i sammanhanget då är att man åker mindre kollektivt i Köpenhamn , trots allt vad som nu finns och med rätt låga biljettpriser.
Men det går intte att jämföra rakt av. Köpenhamn är mer kompakt med kortare avstånd. Trots mindre andel som åker kollektivt så är Co2 utsläppen lägre. En del kan tillskrivas cyklandet , en platt stad med lagom avstånd.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Ja det här ser ut som önsketänkande. Berlin är ju byggt på ett träskområde i ett delta mellan floderna Havel och Spree och grundförhållandena är ju som de är. Allt avlopp måste t.ex pumpas.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑fredag 31 mars 2023 0:25 Linje U5 til Hauptbahnhof kostet omtrent 3 milliarder SEK pr. km. Skal man bygge 150 km T-bane så må man regne med 450 milliarder SEK. Man kan med sikkerhet si at de pengene ikke finnes. Berlin har også regnet ut at man kan bygge 10 km sporvei for det det koster å bygge en km T-bane. På det meste hadde Berlin rundt 800 km sporvei. 75 prosent av dette er blitt borte. For 450 milliarder SEK kan man trolig bygge det tidligere sporveisnettet to ganger.
Men jag upplever att Berlin har ett mycket väl tilltaget nät av U-bahn och S-bahn, i öst kompletterat av ett stort spårvägsnät (som försvann i väst)
Det brukar vara gott om plats och jag får alltid en sittplats. När banorna byggdes var Berlin en världsstad men har sedan krympt.
Själva staden är också fattig , tillsammans med Rom en av Europas fattigaste huvudstäder. Med viss möda kunde man bygga färdigt U5 men delsträcka U55 finansierades av federala medel .
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Som Odd sa: vilken tur att det inte är en tävling.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Men det har ju ändå funnits jämförelselistor som kuriosa och Stockholm låg rätt länge , fram till 1960-70-tal, på 10 i topplista över världens största metrosystem. Men det har varit ett enormt metrobyggande runtom i världen de senaste årtiondena , mest i Asien och då i megastäder som i sig själva växt till gigantiska proportioner . Kina och Indien är exempel på många metrosystem.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Det finns de som tycker att det är en tävling. Urban mobiliry readiness index placerar Stockholm på andra plats medan Köpenhamn inte ens är med på topp tio!
Det här är naturligtvis inte sanningen. Men det visar i alla fall att Enceladus har fel när han tror att hans sätt att se på saker är det enda rätta.
Det här är naturligtvis inte sanningen. Men det visar i alla fall att Enceladus har fel när han tror att hans sätt att se på saker är det enda rätta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Att Köpenhamn inte är med på tio-i-topp-listan kan bero på att Köpenhamn inte är med i jämförelsen.twr skrev: ↑lördag 01 april 2023 10:25 Det finns de som tycker att det är en tävling. Urban mobiliry readiness index placerar Stockholm på andra plats medan Köpenhamn inte ens är med på topp tio!
Det här är naturligtvis inte sanningen. Men det visar i alla fall att Enceladus har fel när han tror att hans sätt att se på saker är det enda rätta.
Kollektivtrafiken har hög standard i Stockholms innerstad, men försämras snabbt med avståndet från city. Kundnöjdheten i hela länet är inte särskilt hög.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Så länge Köpenhamn inte är med finns det i alla fall inget som säger något om vilken plats staden skulle ha kommit på.Enceladus skrev: ↑lördag 01 april 2023 10:47Att Köpenhamn inte är med på tio-i-topp-listan kan bero på att Köpenhamn inte är med i jämförelsen.twr skrev: ↑lördag 01 april 2023 10:25 Det finns de som tycker att det är en tävling. Urban mobiliry readiness index placerar Stockholm på andra plats medan Köpenhamn inte ens är med på topp tio!
Det här är naturligtvis inte sanningen. Men det visar i alla fall att Enceladus har fel när han tror att hans sätt att se på saker är det enda rätta.
Kollektivtrafiken har hög standard i Stockholms innerstad, men försämras snabbt med avståndet från city. Kundnöjdheten i hela länet är inte särskilt hög.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Kan bara ta den där typ av listor med en stor näve salt. Det vore dock kul att höra motiveringarna till placeringarna. Själv föredrar jag hur man kan ta sig runt i Berlin och har svårt att se att de hamnar så långt ner. Kanske är en av anledningarna alla gamla stationer som saknar rulltrappor och gör att fler måste åka hiss.
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Ett av de tyngre indexen i den där rankinglistan handlar om spårbunden kollektivtrafik, och så som de byggt indexet så får tunnelbana automatiskt pluspoäng och spårväg får automatiskt minuspoäng, och det baserat bland annat på antaganden om framtida automatiseringsmöjligheter och inte huruvida det uppfyller den trafikuppgift som det är avsett att fylla. Denna viktade bias, och några andra problematiska antaganden som man kan läsa på deras sida, gör att det faktiskt inte går att ta det på allvar.
Modellen gör att, trots att Zürich har ett betydligt bättre och mer välutvecklat spårsystem än Stockholm, och dessutom klår Stockholm på de flesta andra metrics, så hamnar Stockholm över Zürich i listan. Bara en idiot skulle ranka Stockholm högre än Zurich.
Modellen gör att, trots att Zürich har ett betydligt bättre och mer välutvecklat spårsystem än Stockholm, och dessutom klår Stockholm på de flesta andra metrics, så hamnar Stockholm över Zürich i listan. Bara en idiot skulle ranka Stockholm högre än Zurich.
Genius on call
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Skribenten är inte ensam. Här är en ny topplista:M224 skrev: ↑lördag 01 april 2023 12:50 Kan bara ta den där typ av listor med en stor näve salt. Det vore dock kul att höra motiveringarna till placeringarna. Själv föredrar jag hur man kan ta sig runt i Berlin och har svårt att se att de hamnar så långt ner. Kanske är en av anledningarna alla gamla stationer som saknar rulltrappor och gör att fler måste åka hiss.
The ‘world’s best’ cities for public transit, according to Time Out
Listan toppas av Berlin, och Köpenhamn kommer förstås före Stockholm. Det går inte att förneka att Stockholms tunnelbana är både vacker och populär, men där tar fördelarna slut. En stor del av Stockholms län har inte tunnelbana, och den övriga kollektivtrafiken varierar från acceptabel till usel.CNN skrev: To make it onto Time Out’s list, at least 80% of polled residents had to agree that it’s easy to get around their city via mass transportation.
According to Time Out’s data, a whopping 97% of Berliners had positive things to say about their city’s mass transit infrastructure, praising the network for being reliable, comfortable and safe.
[...]
Stockholm, in seventh place, was one of the cities praised for its beautiful subway stations. Many of its Tunnelbana stations feature colorful and dramatic designs, earning it the nickname “the world’s longest art exhibit.”
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Glöm inte heller att många stockholmare även lockas av färgprakt, helst i guld eller gult, då blir de alldeles utom sig av lycka. Om då indexet påverkas av invånarnas egna, rekursiva och subjektiva, åsikter så kan en placering alltså påverkas av hur självgoda invånarna i en stad är.Enceladus skrev: ↑lördag 08 april 2023 17:54 ...
Listan toppas av Berlin, och Köpenhamn kommer förstås före Stockholm. Det går inte att förneka att Stockholms tunnelbana är både vacker och populär, men där tar fördelarna slut. En stor del av Stockholms län har inte tunnelbana, och den övriga kollektivtrafiken varierar från acceptabel till usel.CNN skrev: ...
Stockholm, in seventh place, was one of the cities praised for its beautiful subway stations. Many of its Tunnelbana stations feature colorful and dramatic designs, earning it the nickname “the world’s longest art exhibit.”
När en annan som befinner sig i Stockholm 2-3 dagar i veckan, och dessutom inte är särskilt imponerad av färger, åker tunnelbana med lite mer perspektiv så ser man mer problem som ständiga småstopp i trafiken, avstängningar, trängsel och trasiga rulltrappor, och då blir man inte så imponerad längre.
Men så som jag ser det och vad jag har upplevt så har såväl Berlin, Tokyo, Z¨rich, London, Frankfurt mfl storstäder bättre kollektivtrafik än vad Stockholm har. Men som det gamla uttrycket säger, man ser inte skogen för alla träd.
Genius on call
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Inte ens nya rulltrappor fungerar i SL-trafiken. Har sett flertalet nya rulltrappor med texten Reparatör på väg. Vid KTG uppgång Gallerian står två av tre långa nya rulltrappor stilla. Helt sanslöst att man inte kan få nya grejer att fungera. Dessa rulltrappor är av märket ThyssenKrupp typ Victoria. Så de är inga billiga grejer som man köpte in till Citybanan. Flertalet av dessa fungerar fortfarande inte.
https://www.tkelevator.com/ca-en/produc ... /victoria/
https://www.tkelevator.com/ca-en/produc ... /victoria/
Re: Berlin fördubblar tunnelbanenätet och bygger en ringlinje
Litevfrån verkligheten i en av världens bästa städer när det kommer till kollektivtrafik...
https://www.mitti.se/nyheter/klagomalen ... 0edfbb9305
https://www.mitti.se/nyheter/klagomalen ... 0edfbb9305