[Sthlm] Automatdrift på Tub 2? Vad händer?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

[Sthlm] Automatdrift på Tub 2? Vad händer?

Inlägg av Odd »

Efter fjaskot med Siemenssystemet på tunnelbana 1, som utlovade tätare och säkrare trafik och automatdrift, men som egentligen inte tillförde mer än mer komplicerad elektronik och underhållsbehov av datorer som närmar sig 30-årsstrecket, och haveriet med nytt signalsystem och automatdrift på tunnelbana 2, så undrar jag vad framtida planer är för tuben i Stockholm gällande automatdrift.

Min vision är att automatdriften skiljs från det säkerhetsmässiga signalsäkerhetssystemet och implementeras på ett sätt som gör att tågen "kör sig själva" utifrån information som varje tåg samlar i själv. Då skulle det vara möjligt att få in ATO-drift i tunnelbanans vagnar som skulle fungera på alla tre bansystem oavsett nuvarande och framtida signalsäkerhetssystem. Storstopp som de som förekommer i Köpenhamns tunnelbana, då enstaka fel gör att alla tåg i hela tunnelbanan stannar på en gång, skulle helt enkelt inte förekomma, i alla fall inte pga automatkörningen.

Nån som vet vad som händer på detta område?
Genius on call