Fast Köln har ju också vanliga låggolvsspårvagnar, så där finns det ju viss skillnad ändå mellan Stadt-/U-Bahn och spårvägslinjerna som ligger i samma nummerserie! Men, det kanske inte har så mycket med tågvärdar att göra..?M224 skrev: ↑torsdag 16 mars 2023 15:28För att i Köln rullar det vagnar av liknade typ på alla Stadtbahn-linjer medans vagnarna på linje 12 (A32/A35) och linje 13 (C20/C30) i Stockholm är två helt olika system.Odd skrev: ↑torsdag 16 mars 2023 14:57Varför skulle man inte kunna jämföra?M224 skrev: ↑torsdag 16 mars 2023 11:19 Köln vet jag inte om det går att jämföra med Stockholm. Deras Stadtbahn-system är ju ett spårvägssystem (även om stationerna har ett U) och går inte att jämföra med ex. Nockebybanan och Tunnelbanan i Stockholm. Bryssel har ju två Metrosystem, ett med M-linjer och ett med T-linjer.
I Bryssel så är serierna olika, M1... för "riktiga" Metron och T1... för Tram PreMetron. Det är alltså helt olika system där. Hade PreMetron i Bryssel också börjat på M så hade jag hållt med om att det hade varit rörigt.
Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Ja precis. En viss skillnad är det ju men det är ju inte två helt olika trafikslag som Nockebybanan och Tunnelbanan är i Stockholm. Allt faller ju inom ramen för "Light Rail". Jag ville bara förtydliga lite.Joakim W skrev: ↑torsdag 16 mars 2023 15:47Fast Köln har ju också vanliga låggolvsspårvagnar, så där finns det ju viss skillnad ändå mellan Stadt-/U-Bahn och spårvägslinjerna som ligger i samma nummerserie! Men, det kanske inte har så mycket med tågvärdar att göra..?M224 skrev: ↑torsdag 16 mars 2023 15:28För att i Köln rullar det vagnar av liknade typ på alla Stadtbahn-linjer medans vagnarna på linje 12 (A32/A35) och linje 13 (C20/C30) i Stockholm är två helt olika system.
I Bryssel så är serierna olika, M1... för "riktiga" Metron och T1... för Tram PreMetron. Det är alltså helt olika system där. Hade PreMetron i Bryssel också börjat på M så hade jag hållt med om att det hade varit rörigt.
På tal om tågvärdarna så hade jag helt glömt bort att Tvärbanan hade det tidigare. Om nu värdarna tas bort så är det förmodligen väldigt få som kommer att sitta och tänka på hur bra allt var tidigare. Livet går vidare helt enkelt! Det enda som är helt säkert med livet är förändring.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Beslut om förstärkning av trygghetsskapande resurser på pendeltågen
SL tänker avropa ytterligare totalt 9 000 timmar synliga och trygghetsskapande resurser ombord pendeltågen för perioden april - december 2023, utöver existerande trygghetsskapande resurser i pendeltågstrafiken. Detta förutsätter dock att tågen faktiskt går. Idag förlängdes pendeltågskaoset till 27 mars.Trafikförvaltningen skrev:Den 15e juni 2021 fattade trafiknämnden beslut (TN 2021-0674) om investering i kameror och monitorer på pendeltågen. I enlighet med beslutet kommer pendeltågen under 2023 successivt att fasa ut tågvärdarna och övergå till att lokföraren använder kameror för att övervaka resenärsutbytet.
Genom beslutet tillfördes nya roller och utökade roller såsom operativt trafikstöd, trygghetsresurser, lokalvårdare och plattformsvärdar i syfte att skapa en trygg resa för resenärerna. Utöver det öronmärktes 12,5 miljoner kronor årligen fram till 2026 för ytterligare säkerhets- och trygghetsskapande åtgärder i pendeltågssystemet bland annat för att bistå med rampservice på obemannade sträckor, tillhandahålla resenärsinformation och verka i trygghetsskapande syfte på station och ombord på fordonen.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Så bra, då kanske hysteriska skribenter i diverse tidningar kan sova om nätterna och sluta skriva massa nonsens om att det kommer att bli blodbad på pendeltågen. Lokförarna kan ju också sluta att fake sjukskriva sig. Sist jag åkte pendeltåg i tisdags var det så mycket folk att det påminde om Tokyo.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Senaste tre sidorna i denna tråd är nog roligaste forumsidorna jag läst på ett tag.
En blandning av verklighetsfrånvända skribenter, skribenter som försöker provocera och skribenter som nog borde skaffa sig en hobby. Men mest skribenter som har sina käpphästar och älskar dessa över allt annat. Tack alla er för en underhållande halvtimme.


En blandning av verklighetsfrånvända skribenter, skribenter som försöker provocera och skribenter som nog borde skaffa sig en hobby. Men mest skribenter som har sina käpphästar och älskar dessa över allt annat. Tack alla er för en underhållande halvtimme.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Uppgifter: 90 av 350 förare saknas på pendeltågen
Hur lång tid tar det för MTR att få tag på nya förare om dessa inte kommer tillbaka?Omni skrev:Två tredjedelar av de frånvarande förarna ska vara sjukskrivna, men MTR har inte velat bekräfta uppgifterna.
- Hechtwagen
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
De kan rekrytera och utbilda egna förare på runt 12 månader, problemet MTR sitter med nu är ju att de kommer bli av med många förare samtidigt som de kommer få svårt att rekrytera. Till skillnad från i tunnelbanan så finns det en fungerande arbetsmarknad för lokförare, det gör det inte för tunneltågförare.Enceladus skrev: ↑lördag 18 mars 2023 18:44 Uppgifter: 90 av 350 förare saknas på pendeltågen
Hur lång tid tar det för MTR att få tag på nya förare om dessa inte kommer tillbaka?Omni skrev:Två tredjedelar av de frånvarande förarna ska vara sjukskrivna, men MTR har inte velat bekräfta uppgifterna.
Att enbart köra pendeltåg i Stockholm är inte särskillt attraktivt, något man sedan Citypendelns intåg på arenan kompensetat med att erbjuda en högre lön. Tror grundlönen är runt 41.000 kr i månaden nu. Eftersom det blivit ännu mindre attraktivt nu när tågvärdana slopades så är den bästa lösningen att höja lönen igen. Betalar de 51.000 kr i månaden i grundlön så lär de både kunna behålla lokförarel och rekrytera lokförare. Det kan i slutändan löna sig med 51k-lösningen för "böterna" för inställda tåg är dyrare.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Undrar vad det står på sjukintygen? Eller är det frågan om rullande sjukskrivningar, en vecka i taget? MTR behöver nog en egen vårdcentral med inriktning på psykisk hälsa.
Det är brist på lokförare både här och där men man behöver kompetens för respektive fordon. Frågan är hur många lokförartjänster det finns i Stockholm utöver SJ? Att köra godståg innebär mycket nattjobb och många överliggningar. Och sämre betalt än på pendeln.
Region Stockholm har ju alla möjligheter att riva upp avtalet om tågvärdar och när det gäller tunnelbanan finns nu tillfället att ställa in upphandlingen och ta över trafiken i egen regi. Det blir säkert mycket billigare. Retro.
Det är brist på lokförare både här och där men man behöver kompetens för respektive fordon. Frågan är hur många lokförartjänster det finns i Stockholm utöver SJ? Att köra godståg innebär mycket nattjobb och många överliggningar. Och sämre betalt än på pendeln.
Region Stockholm har ju alla möjligheter att riva upp avtalet om tågvärdar och när det gäller tunnelbanan finns nu tillfället att ställa in upphandlingen och ta över trafiken i egen regi. Det blir säkert mycket billigare. Retro.
-
- Inlägg: 2899
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Säker på att T-banan blir billigare i egen regi , med bibehållen kvaliet./jes skrev: ↑lördag 18 mars 2023 19:39 Undrar vad det står på sjukintygen? Eller är det frågan om rullande sjukskrivningar, en vecka i taget? MTR behöver nog en egen vårdcentral med inriktning på psykisk hälsa.
Det är brist på lokförare både här och där men man behöver kompetens för respektive fordon. Frågan är hur många lokförartjänster det finns i Stockholm utöver SJ? Att köra godståg innebär mycket nattjobb och många överliggningar. Och sämre betalt än på pendeln.
Region Stockholm har ju alla möjligheter att riva upp avtalet om tågvärdar och när det gäller tunnelbanan finns nu tillfället att ställa in upphandlingen och ta över trafiken i egen regi. Det blir säkert mycket billigare. Retro.
Mitt intryck är att MTR skött T-banan exemplariskt. Det är rent och snyggt, tågen kommer i tid.
På 11år med ”handlamatexpeditioner” har jag haft 3 större störningar varav en kan lastas SL/MTR (trasigt tåg i vägen )
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Säger som en trafikleadre på TUC på 90-talet: "...så bra då..."BSB101 skrev: ↑fredag 17 mars 2023 22:28 Senaste tre sidorna i denna tråd är nog roligaste forumsidorna jag läst på ett tag.![]()
![]()
En blandning av verklighetsfrånvända skribenter, skribenter som försöker provocera och skribenter som nog borde skaffa sig en hobby. Men mest skribenter som har sina käpphästar och älskar dessa över allt annat. Tack alla er för en underhållande halvtimme.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Rent och snyggt haha. Sätena på C30 är äckliga och fulla av fläckar och på söndagar är golven klibbiga och smutsiga från alkohol som runnit ut på golven. Har massa bilder i mobiler på eländet.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
MTR Pendeltåget har en grundlön på 43.313 kr per månad. Och ja de måste nog kompensera rejält för att kompensera dessa. Även de som idag jobbar och sliter av förarna så är ju även dom less på sin arbetsgivare och pratar om hur mycket bättre det var innan MTR tog över. Facket ska in i förhandlingar och ingången ska vara att man ska få kortare skift p.g.a avskaffande av tågvärdar och mikropauserna försvinner.Hechtwagen skrev: ↑lördag 18 mars 2023 19:06 Att enbart köra pendeltåg i Stockholm är inte särskillt attraktivt, något man sedan Citypendelns intåg på arenan kompensetat med att erbjuda en högre lön. Tror grundlönen är runt 41.000 kr i månaden nu. Eftersom det blivit ännu mindre attraktivt nu när tågvärdana slopades så är den bästa lösningen att höja lönen igen. Betalar de 51.000 kr i månaden i grundlön så lär de både kunna behålla lokförarel och rekrytera lokförare. Det kan i slutändan löna sig med 51k-lösningen för "böterna" för inställda tåg är dyrare.
Man måste ju inte lämna sista sidan till sin arbetsgivare där det står orsak till sjukskrivning. MTR Pendeltågen är ju den största arbetsgivaren men SJ internutbildar ju en mängd förare för tillfället och är väl lite "fullt" då deras körlärare kommer vara upptagna en lång tid framöver. A-train har ju så nöjd personal att väldigt få slutar så vill man stanna i lokföraryrket i Stockholm är det nog pendeln man kommer få börja jobba på, eller fortsätta jobba på./jes skrev: ↑lördag 18 mars 2023 19:39 Undrar vad det står på sjukintygen? Eller är det frågan om rullande sjukskrivningar, en vecka i taget? MTR behöver nog en egen vårdcentral med inriktning på psykisk hälsa.
Det är brist på lokförare både här och där men man behöver kompetens för respektive fordon. Frågan är hur många lokförartjänster det finns i Stockholm utöver SJ? Att köra godståg innebär mycket nattjobb och många överliggningar. Och sämre betalt än på pendeln.
Region Stockholm har ju alla möjligheter att riva upp avtalet om tågvärdar och när det gäller tunnelbanan finns nu tillfället att ställa in upphandlingen och ta över trafiken i egen regi. Det blir säkert mycket billigare. Retro.
Frågan är ju hur länge Region Stockholm kommer att acceptera detta kaos? Hur länge kan dessa massjukskrivningar pågå?
-
- Inlägg: 2899
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Mina erfarenheter är i huvudsak från blå linje och där finns inga C30 men nu börjar en mängd ombyggda och nyrenoverade C20 dyka upp.
Och jag står för rent och snyggt vilket även gäller plattformar.
- Hechtwagen
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Lennart Petersen skrev: ↑lördag 18 mars 2023 22:48Mina erfarenheter är i huvudsak från blå linje och där finns inga C30 men nu börjar en mängd ombyggda och nyrenoverade C20 dyka upp.
Och jag står för rent och snyggt vilket även gäller plattformar.
Fast tyget i "nya" C20/C30 är ett felval som ser skitigt ut väldigt fort, finns tyg som ser renare ut utan att vara det.
-
- Inlägg: 2899
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Kanske... många av de gula sätena ser redan lite solkiga ut. Men jag antar att MTR inte valt tyget och det förblir samma tyg med ny operatör.Hechtwagen skrev: ↑lördag 18 mars 2023 22:59Lennart Petersen skrev: ↑lördag 18 mars 2023 22:48Mina erfarenheter är i huvudsak från blå linje och där finns inga C30 men nu börjar en mängd ombyggda och nyrenoverade C20 dyka upp.
Och jag står för rent och snyggt vilket även gäller plattformar.
Fast tyget i "nya" C20/C30 är ett felval som ser skitigt ut väldigt fort, finns tyg som ser renare ut utan att vara det.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
När affärsverket SJ körde pendeltågstrafiken fanns det väl möjlighet för förare att ha blandad tjänst med både lokaltåg och långväga trafik? Detta kanske kunde göra arbetet mer attraktivt för en del lokförare, och skulle vara möjligt om någon av de stora riksomfattande järnvägstrafikoperatörerna tog över pendeltågstrafiken. De fordonsspecifika kompetenskraven kan väl inte vara alltför betungande - affärsverket SJ klarade ju på sin tid av att ha förare som klarade ett stort antal olika fordonstyper.
/Gunnar Ekeving
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Detta är dock historia nu och det kommer knappast att bli så igen. SL-pendeltågen är en tillräckligt stor affär för att stå på egna ben oavsett vem som är entreprenör, och det finns krav som i praktiken troligen tvingar entreprenören att hålla sina ev olika affärer mer eller mindre totalt åtskilda vare sig man vill det eller inte.gek skrev: ↑söndag 19 mars 2023 9:32När affärsverket SJ körde pendeltågstrafiken fanns det väl möjlighet för förare att ha blandad tjänst med både lokaltåg och långväga trafik? Detta kanske kunde göra arbetet mer attraktivt för en del lokförare, och skulle vara möjligt om någon av de stora riksomfattande järnvägstrafikoperatörerna tog över pendeltågstrafiken. De fordonsspecifika kompetenskraven kan väl inte vara alltför betungande - affärsverket SJ klarade ju på sin tid av att ha förare som klarade ett stort antal olika fordonstyper.
Senast redigerad av 1 daniel_s, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
All nödvändig fordonsutbildning får man under den operatörsspecifika utbildningen. Vad man har för fordonskompetens innan är irrelevant.
Inget överflöd, men hyfsat många, annars erbjuder några godsoperatörer placering i hemmet och betalda resor till och från orten där man ska arbeta. Oftast enligt 8/6-schema.
Sedan har flera pendelförare flyttat till annan ort eller bytt yrke.
Sämre grundlön, men det ska man inte fästa sig vid, efter skatt får man ut 4-5000 kronor mer på gods (åtminstone på min arbetsplats, övertid ej inräknad). Därtill får man fler lediga dagar eftersom arbetspassen är långa. Nattarbete är inga problem när det väl sker, men under denna tidtabellsperiod går våra tåg mestadels under dygnets ljusa timmar och överliggningen sker således under kväll och natt. Jag har 1-2 överliggningar per vecka, vilket man mycket väl kan ha på pendeln också.
Några fördelar med godståg gentemot pendeltåg:
-Högre inkomst.
-Fler lediga dagar.
-Roligare körning.
-Inget kinesföretag.
-Inga resenärer.
//F.d. pendelförare, numera godsförare.
Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen
Jag minns ett nyhetsinslag när Citypendeln startade en lokförare som i en intervju berättade att flera av hans kollegor fick psykiska problem av att tvingas köra enbart pendeltåg, dvs på hemmaplan.gek skrev: ↑söndag 19 mars 2023 9:32När affärsverket SJ körde pendeltågstrafiken fanns det väl möjlighet för förare att ha blandad tjänst med både lokaltåg och långväga trafik? Detta kanske kunde göra arbetet mer attraktivt för en del lokförare, och skulle vara möjligt om någon av de stora riksomfattande järnvägstrafikoperatörerna tog över pendeltågstrafiken. De fordonsspecifika kompetenskraven kan väl inte vara alltför betungande - affärsverket SJ klarade ju på sin tid av att ha förare som klarade ett stort antal olika fordonstyper.