Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
Tittade på Eniros flygbilder nu och noterade att man tagit i ordentligt med plattformslängderna: 47 meter långa vid alla hållplatser utom sjukhuset som är hela 80 m, och Centralstation som bara är 28 m.
Re: Spårvägen i Lund
Man har option på att förlänga alla vagnar, ungefär som man gjorde i Bergen några år efter trafikstart.X12 skrev:Tittade på Eniros flygbilder nu och noterade att man tagit i ordentligt med plattformslängderna: 47 meter långa vid alla hållplatser utom sjukhuset som är hela 80 m, och Centralstation som bara är 28 m.
Det går att förlänga vid centralen också, men då måste man flytta växlar och köra varannan gång i motstår i korsningen nordost om plattformarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Det borde väl vara enklare och bättre att förlänga spåren en smula och låta växlarna vara kvar där de är.twr skrev:Det går att förlänga vid centralen också, men då måste man flytta växlar och köra varannan gång i motstår i korsningen nordost om plattformarna.
Re: Spårvägen i Lund
Ja, om det får plats, det kanske går det också.daniel_s skrev:Det borde väl vara enklare och bättre att förlänga spåren en smula och låta växlarna vara kvar där de är.twr skrev:Det går att förlänga vid centralen också, men då måste man flytta växlar och köra varannan gång i motstår i korsningen nordost om plattformarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Det är inte många meter som behövs, å andra sidan är väl förlängning av själva banan också en möjlighet?
Re: Spårvägen i Lund
19 meter är ju ganska många?daniel_s skrev:Det är inte många meter som behövs, å andra sidan är väl förlängning av själva banan också en möjlighet?
En fortsättning söderut är ju planerad sedan många decennier, men är väl kanske inte jättesannolik närmaste tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Så mycket som 19 m behövs det inte, snarare typ 9 meter.twr skrev:19 meter är ju ganska många?daniel_s skrev:Det är inte många meter som behövs, å andra sidan är väl förlängning av själva banan också en möjlighet?
En fortsättning söderut är ju planerad sedan många decennier, men är väl kanske inte jättesannolik närmaste tiden.
Om man förlänger, blir det alls över Clemenstorget då, eller tar man Kyrkogatan rakt fram?
Re: Spårvägen i Lund
Om man förlänger vagnarna ska de väl vara över 40 meter? Men kanske är plattformarna inte 28 meter som står här ovanför.daniel_s skrev:Så mycket som 19 m behövs det inte, snarare typ 9 meter.twr skrev:19 meter är ju ganska många?daniel_s skrev:Det är inte många meter som behövs, å andra sidan är väl förlängning av själva banan också en möjlighet?
En fortsättning söderut är ju planerad sedan många decennier, men är väl kanske inte jättesannolik närmaste tiden.
Om man förlänger, blir det alls över Clemenstorget då, eller tar man Kyrkogatan rakt fram?
Förlängningen är tänkt att gå via Bangatan, Klostergatan, Kyrkogatan, Stora Södergatan och vidare söderut mot Staffanstorp.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Nu när jag mätte noggrannare ser plattformarna ut vara 33 m, vilket känns rimligare. En synvilla fick spåren att se ut som de slutade tidigare än de gör.
Re: Spårvägen i Lund
Ja, det är enklare och bättre - men - det kräver detaljplaneändring. Det borde inte vara något problem om något år när spårvägens popularitet skenat och FNL börjar föreslå förlängningar.daniel_s skrev:Det borde väl vara enklare och bättre att förlänga spåren en smula och låta växlarna vara kvar där de är.twr skrev:Det går att förlänga vid centralen också, men då måste man flytta växlar och köra varannan gång i motstår i korsningen nordost om plattformarna.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvägen i Lund
Nån form av slinga runt torget skulle ju maximera valmöjligheterna vid utbyggnad och trafikering.
Genius on call
Re: Spårvägen i Lund
Utbyggnad till Dalby skulle jag tro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Debatteras spårvägen inför valet? Finns det något/några partier som vill bygga vidare under nästa mandatperiod?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Hittade en historik över spårvägsplaner i Lund. Det tog 115 år från första spårvägsförslaget till dess det rullade spårvagnar på Lunds gator. Det fanns inte ens el i Lund när förslaget väcktes.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägen i Lund
I Lund har spårvägshatarpartiet FörNyaLund minskade med 25% i kommunalvalet 2022 jämfört med valet 2018, från 8,6% till 6,5%, trots att man har försökt att bredda partiprogrammet. Lundaborna anser tydligen att spårvägen inte är så dålig att det är värt att rösta på dem.
De partier som var motståndare till spårvägen har tillsammans backat med nästan 7 %-enheter, och de som var för spårvägen har ökat med ca 10 %-enheter. Det är troligen andra frågor än spårvägen som är orsaken till detta, förutom FörNyaLund. Spårvägsförespråkarna har alltså nu en betryggande majoritet på nästan 62% jämfört med motståndarnas partier på 36%.
Lund är f ö dessutom ett av de få kommuner i Skåne där Sverigedemokraterna minskar, enligt preliminära siffror.
Observera att detta är baserade på det preliminära valresultatet.
De partier som var motståndare till spårvägen har tillsammans backat med nästan 7 %-enheter, och de som var för spårvägen har ökat med ca 10 %-enheter. Det är troligen andra frågor än spårvägen som är orsaken till detta, förutom FörNyaLund. Spårvägsförespråkarna har alltså nu en betryggande majoritet på nästan 62% jämfört med motståndarnas partier på 36%.
Lund är f ö dessutom ett av de få kommuner i Skåne där Sverigedemokraterna minskar, enligt preliminära siffror.
Observera att detta är baserade på det preliminära valresultatet.
Genius on call
Re: Spårvägen i Lund
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägen i Lund
Finns det planer på förlängning av spåret? Östra och södra Lund skulle nog också behöva sin bit av kakan. Var skulle kunna dra den?
Re: Spårvägen i Lund
En dragning till den nya stationen Klostergården vore trevligt.
Re: Spårvägen i Lund
https://www.skane.se/om-region-skane/ny ... rrm7by57ds
Spårvägen är dragen för att passera sjukhuset men nu ska sjukhuset flyttas. Hur påverkar det kollektivtrafiken?
Spårvägen är dragen för att passera sjukhuset men nu ska sjukhuset flyttas. Hur påverkar det kollektivtrafiken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.