Torbjörn skrev: ↑lördag 11 mars 2023 22:04
För oceaner av tid sedan så togs tågvakterna bort från tunnelbanan utan att efterföljande problem eller säkerhetsrisker uppstod och så är det fortfarande. Nu körs ju som bekant dubbla C20 och med i högtrafik hög belastning med enbart förare som får bekväma (?) sig att resa sig från stolen , öppna och stänga dörrarna ock kolla att allt är i sin ordning vilket uppenbarligen funkat utan problem. Dessutom har väl de flesta stationer på T-banan monitorer i varje plattformsände så att föraren kan se att allt är i sin ordning för vidare fortsättning på färden. Det känns som om detta är ett "bekvämlighetsproblem" från förarna, att resa sig från den bekväma stolen, som tunnelförarna gör, för att i förekommande anledning se att allt är i sin ordning. Jag reser då och då med pendeltågen och har aldrig sett en tågvärd på pendeln lämna sin trygga plats i hytten !
Nu skriver jag under detta inlägg, men det kan ses som lite svar även för en hel del andra inlägg som skrivits de senaste dagarna.
Nu hör det ju till saken, att jag arbetat styvt 10 år som lokförare, så jag vet att det inte handlar om bekvämlighet. Dock har jag främst kört fjärrtåg, men också pendeltåg i Östergötland.
Förarna lämnar sin hytt om så behövs, det är självklart. Dock, ska man lämna hytten, så skall alltid parkeringsbroms tillsättas. Ska man sen stänga dörrar, så är det bra om man har en mikrofon med stängknapp , så man så man kan stänga när man ser hela tåget. I tunnelbanan och på pendeltågssystem i utlandet förekommer monitorer på plattformarna och fasta kameror, detta fungerar säkert ganska bra. På X60 har man nu monterat utvändiga kameror, som ser framåt och bakåt. Många kameror och många bilder som ska tittas på i en ganska lite skärm i hytten. Vi har ju sett bilder (på Facebook) som visar att de flesta kameror är istäckta när det är snöigt ute. Detta drabbar ju då främst kameror riktade framåt i körriktningen. Hade man frågat lokförare som kör tex Regina-motorvagnar, så kunde man ju fått veta att detta är hyfsat normalt vintertid för såna konstruktioner. På Regina används de dock som backspeglar och har egentligen inte så stor betydelse för säkerheten.
Ska man nu få detta att fungera, så måste man nog istället installera monitorer på plattformarna med fasta kameror. man behöver också lösa hur man ska hantera p-bromsen när man lämnar hytten, samt se till det finns mikrofoner med stängknapp (tror detta finns, då det ju fanns i X1/X10-14). Dessutom måste det till tidstillägg i körplanen då det tar en stund att komma i hytten, lossa p-broms och komma iväg. Att som tidigare bara lossa driftbromsen och dra iväg, direkt då "stängda dörrar" tänds eller tågvärden ger klart, är betydligt snabbare.
Utöver detta, måste man också lösa problemet med hur man ska hantera och informera resenärer vid störningar och evakueringar.