Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I intervjun säger Sekos representant att man övervakar moralen ombord. Sveriges egen moralpolis, inspiration från Iran? Det kanske finns någon motsvarighet till flygets 10.000-metersklubb på pendeltågen som man vill förhindra?
För cirka tio år sedan talade Seko också om den katastrof och masslakt som var nära förestående skulle inträffa på grund av det dåliga (obefintliga) underhållet av Getingmidjan. Även den gången var det tvärsäkra påståenden som medierna älskar. Den gången slog SVT på stora trumman. Om jag minns rätt var det väl i samband med bolagisering/försäljning av Banverket produktion.
Den tragiska olyckan med skenande buss och barnvagn vid Slussen, då kom det också tvärsäkra uttalanden från Kommunal. På grund av upphandling och entreprenörer körde SL med gamla bussar. I städer med trafik i kommunal regi skrotas bussar efter sex år påstod man och Aftonbladet slog upp det stort. Olycksorsaken fastställes senare och det var inte bussens fel.
Här är en mer nyanserad syn på saken. Enligt en förare har förarna inte fått tillräcklig utbildning för att köra utan tågvärd. Förare som har underkänts har ändå blivit tvingade att köra utan tågvärd. Det låter som berättigad kritik. Själv ser jag gärna att tågvärdarna tas bort men förarna måste få tillräcklig utbildning först!
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 02 mars 2023 8:35
Märkligt att SL vet att problemen är lösta 7 mars!
Idag (fredag 3 mars) har det reducerade trafikupplägget förlängts till söndag 12 mars.
/jes skrev: ↑fredag 03 mars 2023 14:04
I intervjun säger Sekos representant att man övervakar moralen ombord. Sveriges egen moralpolis, inspiration från Iran? Det kanske finns någon motsvarighet till flygets 10.000-metersklubb på pendeltågen som man vill förhindra?
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 02 mars 2023 8:35
Märkligt att SL vet att problemen är lösta 7 mars!
Idag (fredag 3 mars) har det reducerade trafikupplägget förlängts till söndag 12 mars.
/jes skrev: ↑fredag 03 mars 2023 14:04
I intervjun säger Sekos representant att man övervakar moralen ombord. Sveriges egen moralpolis, inspiration från Iran? Det kanske finns någon motsvarighet till flygets 10.000-metersklubb på pendeltågen som man vill förhindra?
Äsch lägg av. Det är ingen som helst skillnad gentemot tunnelbanan som också har enmansbetjäning. Låt bli att gå över trafikerade spår så kommer inget farligt att hända. Det är bara facket som är sura på att MTR tar bort jobb. De kommer att ge sig så småningom och enmansbetjäning på pendeltågen kommer att ses som lika självklart som på tunnelbanan.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 02 mars 2023 8:35
Märkligt att SL vet att problemen är lösta 7 mars!
Idag (fredag 3 mars) har det reducerade trafikupplägget förlängts till söndag 12 mars.
/jes skrev: ↑fredag 03 mars 2023 14:04
I intervjun säger Sekos representant att man övervakar moralen ombord. Sveriges egen moralpolis, inspiration från Iran? Det kanske finns någon motsvarighet till flygets 10.000-metersklubb på pendeltågen som man vill förhindra?
Pendeltågen har dock inga toaletter.
För den som inte är blyg går det nog ändå.
Jajamän, det går alldeles utmärkt. En gammal kollega såg i kameran ombord vad som pågick. Bättre att sätta sig i hörnet under kameran, där syns man inte. Men nu är det ju ingen risk, ingen kommer hålla koll på insidan av tåget. Fritt fram att göra vad ni vill!
Äsch lägg av. Det är ingen som helst skillnad gentemot tunnelbanan som också har enmansbetjäning. Låt bli att gå över trafikerade spår så kommer inget farligt att hända. Det är bara facket som är sura på att MTR tar bort jobb. De kommer att ge sig så småningom och enmansbetjäning på pendeltågen kommer att ses som lika självklart som på tunnelbanan.
Exakt så är det! Tågvärdarna överdriver sin egen betydelse mer än en aning! Och påståendet att tågvärdarna öppnar och stänger dörrarna stämmer inte! De stänger bara dörrarna det är föraren som öppnar. Och Rainers påstående att tågvärdarna skulle synas inne i tågen bland resenärerna saknar helt grund! Jag har ALDRIG sett en tågvärd lämna sin hytt för att visa sig inne i tåget utöver de sträckor där de sporadiskt viserade biljetter något som de djupt ogillade att göra! Det råder brist på lokförare så de som inte gillar det nya upplägget kan lätt byta arbetsgivare.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 04 mars 2023 12:39Och påståendet att tågvärdarna öppnar och stänger dörrarna stämmer inte! De stänger bara dörrarna det är föraren som öppnar.
Jodå, tågvärdarna öppnar faktiskt dörrarna. Men det är föraren som frilägger (låser upp). På så sätt får man en extra barriär som minskar risken att dörrarna öppnas på fel sida (båda måste göra fel i så fall).
Hechtwagen skrev: ↑lördag 04 mars 2023 12:39Och påståendet att tågvärdarna öppnar och stänger dörrarna stämmer inte! De stänger bara dörrarna det är föraren som öppnar.
Jodå, tågvärdarna öppnar faktiskt dörrarna. Men det är föraren som frilägger (låser upp). På så sätt får man en extra barriär som minskar risken att dörrarna öppnas på fel sida (båda måste göra fel i så fall).
På X60 öppnade föraren dörrarna, trots att föraren borde se var plattformen var ökade antalet dörrar öppnade på fel sida än när tågvakten skötte det. Till slut fattade man att det är bättre på nuvarande sätt.
Jag har alltid tyck att pendeltågen har jämförelsevis långa stationsuppehåll. Det beror nog på dörrstängningsproceduren.
Vi får se om det kommer att gå fortare nu. Kanske kan tidtabellerna justeras något så småningom.
bda157 skrev: ↑söndag 05 mars 2023 12:20
Jag har alltid tyck att pendeltågen har jämförelsevis långa stationsuppehåll. Det beror nog på dörrstängningsproceduren.
Vi får se om det kommer att gå fortare nu. Kanske kan tidtabellerna justeras något så småningom.
Antagligen, förutsatt att allt fungerar:
kildor skrev: ↑torsdag 18 augusti 2022 20:17
Föraren behöver alltså inte lämna förarhytten, vilket kanske kan ge möjlighet till snabbare avgångsprocedur, under förutsättning att utrustningen fungerar.
Hechtwagen skrev: ↑lördag 04 mars 2023 12:39Och påståendet att tågvärdarna öppnar och stänger dörrarna stämmer inte! De stänger bara dörrarna det är föraren som öppnar.
Jodå, tågvärdarna öppnar faktiskt dörrarna. Men det är föraren som frilägger (låser upp). På så sätt får man en extra barriär som minskar risken att dörrarna öppnas på fel sida (båda måste göra fel i så fall).
På X60 öppnade föraren dörrarna, trots att föraren borde se var plattformen var ökade antalet dörrar öppnade på fel sida än när tågvakten skötte det. Till slut fattade man att det är bättre på nuvarande sätt.
bda157 skrev: ↑söndag 05 mars 2023 12:20
Jag har alltid tyck att pendeltågen har jämförelsevis långa stationsuppehåll. Det beror nog på dörrstängningsproceduren.
Vi får se om det kommer att gå fortare nu. Kanske kan tidtabellerna justeras något så småningom.
Antagligen, förutsatt att allt fungerar:
kildor skrev: ↑torsdag 18 augusti 2022 20:17
Föraren behöver alltså inte lämna förarhytten, vilket kanske kan ge möjlighet till snabbare avgångsprocedur, under förutsättning att utrustningen fungerar.
Där behovet av effektivisering är som störst, det vill säga på stationer med plattformsdörrar, fyller det nya dörrövervakningssystemets kameror ingen funktion alls. Avgångsrutinen vid City och Odenplan är densamma som tidigare, men med den uppenbara skillnaden att det nu är föraren som går ut på plattformen och gör jobbet. Dörrstängningen påbörjas när det är 25 sekunder kvar till avgång. Ingen förbättingspotential i Citybanan alltså.
Mitt i skrev:Under eftermiddagen meddelar SL att de fått besked från MTR att prognosen för när pendeltågen kan rulla som vanligt skjuts upp ytterligare, till den 19 mars.
– De kommer att vara fortsatta problem att bemanna pendeltågen, säger Claes Keisu.
Det är väldigt dålig tajming att pendeltågen går med färre turer samtidigt som busstrafiken är inställd. Hur blir det med nattrafiken? Vid tidigare snökaos har väl tunnelbanan fått rycka in på natten när nattbussarna är inställda. Hur mycket beror busstrafikens problem på avsaknaden av dubbdäck?
Ingen del alls, det är kommunernas undermåliga samt felprioriterade snöröjning som är problemet. De snöröjer i bästa fall cykelbanorna, sen får övriga trafikanter inklusive kollektivtrafiken klara sig själva. Det var komiskt idag vid en viss trafikplats i Nacka där delar av körbanorna var plogade av Trafikverkets vändande plogbilar, och så var förstås kommunens cykelbana plåtren, medan det var omöjligt att ta sig fram till gångtunnlar och busshållplatser.
daniel_s skrev: ↑onsdag 08 mars 2023 18:22
Inte för att det har i den här tråden att göra…
När busstrafiken är inställd behöver spårtrafiken rycka in på natten. Det blir dock ganska svårt att göra detta om det är personalbrist i spårtrafiken...
Ingen del alls, det är kommunernas undermåliga samt felprioriterade snöröjning som är problemet. De snöröjer i bästa fall cykelbanorna, sen får övriga trafikanter inklusive kollektivtrafiken klara sig själva. Det var komiskt idag vid en viss trafikplats i Nacka där delar av körbanorna var plogade av Trafikverkets vändande plogbilar, och så var förstås kommunens cykelbana plåtren, medan det var omöjligt att ta sig fram till gångtunnlar och busshållplatser.
Inte för att det har i den här tråden att göra…
Säkert på att det var en cykelbana och inte en gång- och cykelväg? När jag rörde man i Sollentuna igår så var det enbart vissa "bussgator" som var hjälpligt snöröjda (läs man hade slängt ut salt av bara den). Med tanke på smörökningen så var cykel det sista färdmedlet jag skulle tagit.
Att bussarnas avsaknad av ordentliga dubbdäck inte skulle ha något att göra med all inställd trafik får nog ses som "fejknews" men det är alltid lätt att skylla på någon annan.
BSB101 skrev: ↑torsdag 09 mars 2023 19:41
Säkert på att det var en cykelbana och inte en gång- och cykelväg? När jag rörde man i Sollentuna igår så var det enbart vissa "bussgator" som var hjälpligt snöröjda (läs man hade slängt ut salt av bara den). Med tanke på smörökningen så var cykel det sista färdmedlet jag skulle tagit.
Jag har inte rört någon man i Sollentuna så jag vet inte hur det var där, men i Nacka var det som sagt en cykelbana som var röjd. Håller dock med om att det är onödigt att cykla nu när smöret ökat så mycket.