Hans Wibacke skrev:Om någon har en dryg halvtimme över och är
väldigt intresserad och inte har nåt bättre att pyssla med så...
Slaget efter tolv - dagens debatt :
En spårväg till himlen?
Lyssna här:
https://arenan.yle.fi/audio/1-50439872
För den som inte är så värst intresserad så kanske det här kan väcka ett visst intresse:
Efter typ åtta minuter kommer
Kristoffer Tamsons in i diskussionen och pratar elbussar med mera. Han deltar även senare i diskussionen också. (Efter typ 28 minuter säger han "...människor lever inte bara mellan nio och fem utan dom har ett behov av att resa och röra sig dygnets alla timmar och
det måste kollektivtrafiken erbjuda dom...".)
Nu har jag äntligen tagit mej tid att lyssna på inslaget och jag måste tyvärr återanvända ett uttryck:
MAN BAXNAR
För det första undrar jag på vilket sätt åsikter från en professor i teoretisk fysik är relevanta i denna debatt? Ja mer än som vilken medborgare som helst...
Och sen har vi Tamsons. Jag har tidigare vid många tillfällen lovordet denne högerpolitiker - men här borde han byta namn till "Svammelsons". Den som lyssnar på detta inser att om han får bestämma blir det ingen spårvägsutbyggnad i Stockholm, det är ju automatkörande elbussar som är framtiden. Han nämner dock inte att SL försökt med både elbussar och automatkörning utan större framgång...
Naturligtvis pratar man om "BRT" - det antyds att det finns många lyckade exempel på detta i Europa. Tyvärr är inte programledaren tillräckligt informerad - eller rutinerad - för att ställa den givna frågan "Vilka då?"...
För att inte förstöra denna intressanta tråd med stockholmsdiskussioner kanske vi skall starta en ny tråd med rubriken "Vad svamlar Tamsons om"?
SFP-politikern Nicke Wulff gör dock ett sympatiskt intryck - risken är ju att om jag skulle flytta till Finland skulle jag engagera mej i detta parti...men jag är väl i så fall i gott sällskap, den gamle kommunisten (förlåt Folkdemokraten) Jörn Donner slutade visst även där.
nedtecknat av
Thomas K Ohlsson