Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
-
- Inlägg: 1990
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Kommer att sakna den gamla vägen när tåget snirklade sig fram från Hässleholm över Åstorp mot Helsingborg, särskilt genom bokskogen samt viadukten på sluttampen när man åkte till Hamburg vidare ner på kontinenten.LÅ1 skrev:Nu är det i alla fall en betongramp och den går ner under jord rätt tidigt. När tågen norr ifrån gick till Helsingborg F så var det en fackverksramp som gick rakt över Fria bad har jag för mig.Breitspurbahn skrev:En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
(Letade efter en bild på nätet, men hittade ingen. Däremot förstod jag att badet numera heter Örestrandsbadet.)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 4206
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla såHarald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 391
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?dr Cassandra Nojdh skrev:Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla såHarald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här.

- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 4206
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nej, så är det inte: https://helcom.fi/action-areas/industri ... hot-spots/Breitspurbahn skrev:Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?dr Cassandra Nojdh skrev:Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla såHarald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här.
Om man ändå är igång och schaktar kan man väl ta bort Jylland helt och hållet! Skämt åsido, att dämma upp Öresund och Bälten ligger faktiskt inom det ingenjörstekniskt möjligas gräns. Att öppna nya sund kan möjligen göras med stora kärnsprängningar. Det provade man för sådär 50 år sedan, eller mer, framför allt i det forna Sovjetunionen, och det gick väl inte så bra:
https://www.world-nuclear.org/informati ... ticleLink3
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Nu har någon startat en tredje tråd i detta ämne, förutom de två som redan finns. Det här är den tråd som har flest inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Med Trafikverkets förslag om tågtunnel mellan Helsingör och Helsingborg i åtanke, med denna brosväng i Åstorp skulle en Öresundsring äntligen kunna bli verklighet.
https://kartor.eniro.se/m/bUmsz
https://kartor.eniro.se/m/bUmsz
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Problemet med både Öresundsbron och Stora bältbron är att de båda har kraftiga lutningar likt Hallandsåsen, en stor kontrast till övriga delar av Danmark och sydsverige i övrigt, vilket begränsar tågvikten i godståg. Fehrman bälttunneln antar jag ska lösa detta med mjukare lutningar och HH-tunneln vore ett perfekt exempel på en sådan lösning.
Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde istället: https://kartor.eniro.se/m/uVlv1
För persontrafiken vore en anslutning både till Helsingborg C och till Kystbanen fördelaktigt, dock inte möjligt om DSB väljer att konvertera Kystbanen norr om Hellerup enbart för S-togsdrift. Men för Godstrafiken så vore denna korridor kombinerat med Lemanics förslag ovan på en triangelspår vid Åstorp räcka som lösning som kan göra att internationella godståg kan ta sig både till Malmö, Hässleholm eller norrut på Västkustbanan.
Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde istället: https://kartor.eniro.se/m/uVlv1
För persontrafiken vore en anslutning både till Helsingborg C och till Kystbanen fördelaktigt, dock inte möjligt om DSB väljer att konvertera Kystbanen norr om Hellerup enbart för S-togsdrift. Men för Godstrafiken så vore denna korridor kombinerat med Lemanics förslag ovan på en triangelspår vid Åstorp räcka som lösning som kan göra att internationella godståg kan ta sig både till Malmö, Hässleholm eller norrut på Västkustbanan.
Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?
Möjliga problem med föreslagna banlösningen är
- HH-bana på Själland, vi talar om tätt befolkat område med djupa historiska rötter
- Helsingör ligger egentligen för långt borta från centrum, alltså Köpenhamn
- Roskilde är definitivt en järnvägsknutpunkt men det kommer att vara besvärligt att planera ny HH-järnväg, det är ju en av nordens äldsta städer
Men att köra godståg via Köpenhamn H eller via Kastrup är definitivt ej en bra ide. Håller även med det där om Öresundsbron och Stora bältbron.