Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Harald »

Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
Breitspurbahn skrev:En fördel med att bygga en H-H-tunnel är att de fula ramper man har i norra Helsingborg kan grävas ner.
Nu är det i alla fall en betongramp och den går ner under jord rätt tidigt. När tågen norr ifrån gick till Helsingborg F så var det en fackverksramp som gick rakt över Fria bad har jag för mig.

(Letade efter en bild på nätet, men hittade ingen. Däremot förstod jag att badet numera heter Örestrandsbadet.)
Kommer att sakna den gamla vägen när tåget snirklade sig fram från Hässleholm över Åstorp mot Helsingborg, särskilt genom bokskogen samt viadukten på sluttampen när man åkte till Hamburg vidare ner på kontinenten.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?

Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här. :D
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Harald skrev:Man kanske skulle ta upp Ruben Rausings idé från 1953 att bygga två fördämningar och torrlägga Öresund.
Bra idé. Sedan dämmer vi upp Stora och Lilla Bält också, och så har vi skapat Ancylussjön 2.0 och har sötvatten till alla strandstater. Om bara Polen kunde sluta upp med att skita ned Wisla så
f-rbannat! Det blir besvärligt med slussarna i Stora Bält, men kan Panama så kan väl vi!
Nu är det väl vi som främst är de som smutsar ner Östersjön med våra pappersbruk och annat?

Nej, vi ska öppna upp Östersjön med att gräva ett sund mellan Jylland och Tyskland samt ett sund mellan finska viken, Ladoga och Onega till Vita Havet.
Då kanske vi kan få in en del av golfströmmen i Östersjön så blir det lite mer syre och värme här. :D
Nej, så är det inte: https://helcom.fi/action-areas/industri ... hot-spots/

Om man ändå är igång och schaktar kan man väl ta bort Jylland helt och hållet! Skämt åsido, att dämma upp Öresund och Bälten ligger faktiskt inom det ingenjörstekniskt möjligas gräns. Att öppna nya sund kan möjligen göras med stora kärnsprängningar. Det provade man för sådär 50 år sedan, eller mer, framför allt i det forna Sovjetunionen, och det gick väl inte så bra:
https://www.world-nuclear.org/informati ... ticleLink3
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av twr »

Nu har någon startat en tredje tråd i detta ämne, förutom de två som redan finns. Det här är den tråd som har flest inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av Lemanic »

Med Trafikverkets förslag om tågtunnel mellan Helsingör och Helsingborg i åtanke, med denna brosväng i Åstorp skulle en Öresundsring äntligen kunna bli verklighet.

https://kartor.eniro.se/m/bUmsz
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av ADDE »

Problemet med både Öresundsbron och Stora bältbron är att de båda har kraftiga lutningar likt Hallandsåsen, en stor kontrast till övriga delar av Danmark och sydsverige i övrigt, vilket begränsar tågvikten i godståg. Fehrman bälttunneln antar jag ska lösa detta med mjukare lutningar och HH-tunneln vore ett perfekt exempel på en sådan lösning.

Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde istället: https://kartor.eniro.se/m/uVlv1

För persontrafiken vore en anslutning både till Helsingborg C och till Kystbanen fördelaktigt, dock inte möjligt om DSB väljer att konvertera Kystbanen norr om Hellerup enbart för S-togsdrift. Men för Godstrafiken så vore denna korridor kombinerat med Lemanics förslag ovan på en triangelspår vid Åstorp räcka som lösning som kan göra att internationella godståg kan ta sig både till Malmö, Hässleholm eller norrut på Västkustbanan.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ytterliggare en spårförbindelse över Öresund?

Inlägg av thorwald »

ADDE skrev: tisdag 28 februari 2023 14:20 Men då de boendes längs med kystbana är emot att ha ökad godstrafik och att godset borde inte passera förbi Köpenhamn H så borde HH-tunneln bli en del av en helt ny bana som går till Roskilde
Möjliga problem med föreslagna banlösningen är
  • HH-bana på Själland, vi talar om tätt befolkat område med djupa historiska rötter
  • Helsingör ligger egentligen för långt borta från centrum, alltså Köpenhamn
  • Roskilde är definitivt en järnvägsknutpunkt men det kommer att vara besvärligt att planera ny HH-järnväg, det är ju en av nordens äldsta städer
Om vi i stället planerar allt som tunnellösning så finns det flera alternativ och möjligtvis är ej Helsingör det bästa alternativet. Målet är att nå från Skåne järnvägslinjen söder om Roskilde mot Fehmar sund. Godstrafik i sig är inte så beroende på täta tidstabeller och behovet av HH-bana är kanske tvivelaktigt. Det som verkligen behövs är bana som uppfyller TEN-T standarden när det är fråga om just godstrafik.
Men att köra godståg via Köpenhamn H eller via Kastrup är definitivt ej en bra ide. Håller även med det där om Öresundsbron och Stora bältbron.
Skriv svar