Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
FUT skrev:Hittills har alla tunnelbanor i Stockholm byggts genom att tunnlarna sprängts ut och tätats genom att spruta in cement i borrade hål i berget. Men inriktningen för den fristående linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö är istället att använda tunnelborrmaskin.
Den helt nya linjen byggs med jätteborr, möjligen inspirerat av högerextremisten Elon Musks tunnelföretag The Boring Company. Den helt nya linjen har också ett helt nytt trafikkoncept: korta stationer, korta tåg, hög turtäthet och förarlös drift, kanske hämtat från Köpenhamns metro. Dessutom bara hissar!
Barcelonas tunnelbana kan också ha varit en inspirationskälla!
Med tanke på hur linjen kommer se ut lär korta tåg räcka mer än väl till en början. Jag hoppas bara man förbereder för långa tåg i framtiden, den nya linjen har stor potential i framtiden för mycket resande om man fortsätter att bygga ut den. Förhoppningsvis blir det storskalig stadsbebyggelse istället för Bromma flygplats i framtiden som behöver tunnelbaneförsörjas bland annat. Vi kan ju hoppas att det blir en till stadsdel liknande Kungsholmen istället för flygplatsen.
Helt klart en felsatsning och felprioritering om man genomför detta. Här har man möjlighet att bygga en ny linje utan att behöva utöka kunskaps- och teknikbrhovet men man väljer ändå att skapa ytterligare en unik teknik i trafikfloran.
Klart att den nya tunnelbanan skall använda sig antingen av den standard som övriga tunnelbanan i Stockholm har, eller den teknik som pendeltågen har. Jag föredrar det senare.
Majkey skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 18:42
Med tanke på hur linjen kommer se ut lär korta tåg räcka mer än väl till en början. Jag hoppas bara man förbereder för långa tåg i framtiden, den nya linjen har stor potential i framtiden för mycket resande om man fortsätter att bygga ut den. Förhoppningsvis blir det storskalig stadsbebyggelse istället för Bromma flygplats i framtiden som behöver tunnelbaneförsörjas bland annat. Vi kan ju hoppas att det blir en till stadsdel liknande Kungsholmen istället för flygplatsen.
Nej, man förbereder inte för långa tåg. Linjen byggs inte med tanke på funktion utan bara utifrån en Enceladusliknande tanke om att tunnelbana alltid är populärt. Ren populism alltså.
Odd skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 20:52
Helt klart en felsatsning och felprioritering om man genomför detta. Här har man möjlighet att bygga en ny linje utan att behöva utöka kunskaps- och teknikbrhovet men man väljer ändå att skapa ytterligare en unik teknik i trafikfloran.
Klart att den nya tunnelbanan skall använda sig antingen av den standard som övriga tunnelbanan i Stockholm har, eller den teknik som pendeltågen har. Jag föredrar det senare.
Nu blir det bara dyrare och sämre.
Antagligen den största felsatsningen någonsin i Stockholms kollektivtrafik.
Enceladus skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 16:21
...Den helt nya linjen byggs med jätteborr, möjligen inspirerat av högerextremisten Elon Musks tunnelföretag The Boring Company...
Varför skriva något så dumt? Vad gör honom till "högerextremist"? Och varför skriva det i en tråd om tunnelbaneteknik?
Enceladus skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 16:21
...Den helt nya linjen byggs med jätteborr, möjligen inspirerat av högerextremisten Elon Musks tunnelföretag The Boring Company...
Varför skriva något så dumt? Vad gör honom till "högerextremist"? Och varför skriva det i en tråd om tunnelbaneteknik?
Föga förvånande är det signaturen Breitspurbahn som reagerar. Emellertid saknar detta betydelse, Elon Musk har givetvis ingenting med det här att göra.
Borrade tunnlar (ofta i kombination med lining, dvs. kontinuerlig inklädnad av borrade tunneldelar med betongelement) är ingen ovanlighet, främsta exemplet i Sverige är Hallandsåstunneln. Det som är mer förvånande är att tunnelborrning inte använts mer i Stockholm. Grundinvesteringen (tunnelborrmaskinen) är förstås rätt betydande. Världsledande är tyska Herrenknecht: https://www.herrenknecht.com/en/
Tyskarna kan bygga tunga maskiner. Storskalig borrteknik används till viss del i den pågående T-baneutbyggnaden: https://www.jarnvagsnyheter.se/20220909 ... tunnelbana
Den sk. raiseborrmaskin som används för att ta upp schakt är med all säkerhet också tillverkad av Herrenknecht.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 16:21
...Den helt nya linjen byggs med jätteborr, möjligen inspirerat av högerextremisten Elon Musks tunnelföretag The Boring Company...
Varför skriva något så dumt? Vad gör honom till "högerextremist"? Och varför skriva det i en tråd om tunnelbaneteknik?
Funderade också över det. Aldrig hört/läst att han skulle vara en politisk "extremist" varken åt höger eller vänster. Varifrån kommer den uppgiften? Låter som ett skällsord man tvålar till någon man inte gillar. Finns någon relevans?
Enceladus skrev: ↑torsdag 09 februari 2023 16:21
...Den helt nya linjen byggs med jätteborr, möjligen inspirerat av högerextremisten Elon Musks tunnelföretag The Boring Company...
Varför skriva något så dumt? Vad gör honom till "högerextremist"? Och varför skriva det i en tråd om tunnelbaneteknik?
Funderade också över det. Aldrig hört/läst att han skulle vara en politisk "extremist" varken åt höger eller vänster. Varifrån kommer den uppgiften? Låter som ett skällsord man tvålar till någon man inte gillar. Finns någon relevans?
The Atlantic skrev:Currently, Musk’s politics are a subject of debate in the press. On Saturday, The New York Times’ Jeremy W. Peters attempted to offer a nuanced portrait of the Twitter owner’s ideologies, arguing that Musk “continues to defy easy political categorization.” But Peters’ laundry list of Musk’s recent lib-trolling and “woke” scolding—such as Musk’s November recommendation to his millions of followers to vote Republican—undermines the very thesis of the article. The nuance Peters is looking for does not exist: Musk’s actions and associations make a clear case that he is a right-wing reactionary.
[...]
Publicly, Musk appears deeply committed to the right’s culture war against progressivism in most forms. His purchase of Twitter was an explicitly political act couched in the notion of preserving free speech. But Musk’s notion of free speech is a broad course correction that involves amplifying and advancing the interests of right-wing reactionaries while trolling the left. Musk might argue that this is restoring balance to the system, but if we are judging based only on actions and outcomes, it is very hard to see his tenure at Twitter as anything other than a series of policies intended to benefit a particular ideology.
Musk stödjer högerextremister som Donald Trump, Roger Stone och Vladimir Putin. Musk rekommenderar sina miljontals följare att rösta på Republikanerna, ett högerextremt parti. Dessutom är Musk emot alla former av kollektivtrafik. Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka.
Ovanstående diskussion saknar under alla förhållande relevans för trådens ämne, så den kan läggas ned per omgående!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr skrev: ↑fredag 10 februari 2023 9:42
Antagligen den största felsatsningen någonsin i Stockholms kollektivtrafik.
Möjligtvis den näst största felsatsningen, men definitivt inte den största: Miljardchock för ny bussterminal. Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att spräcka alla tidigare ekonomiska kalkyler.
Men alla tunnelbanesatsningar har väl varit problematiska: "gula linjen" minskar kapaciteten väster om Odenplan medan blå linjens utbyggnad omöjliggör 180 meter långa tåg. Därmed har varken gröna eller blå linjen plats för en gren till Bromma parkstad. Då blir det kanske denna bana som får förlängas dit?
twr skrev: ↑fredag 10 februari 2023 9:42
Antagligen den största felsatsningen någonsin i Stockholms kollektivtrafik.
Möjligtvis den näst största felsatsningen, men definitivt inte den största: Miljardchock för ny bussterminal. Den gigantiska Slussenterminalen fortsätter att spräcka alla tidigare ekonomiska kalkyler.
Men alla tunnelbanesatsningar har väl varit problematiska: "gula linjen" minskar kapaciteten väster om Odenplan medan blå linjens utbyggnad omöjliggör 180 meter långa tåg. Därmed har varken gröna eller blå linjen plats för en gren till Bromma parkstad. Då blir det kanske denna bana som får förlängas dit?
En busstermninal i Slussen är motiverad, om än kanske inte just den här utformningen. Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan å andra sidan är feltänkt på alla sätt och vis.
twr skrev: ↑fredag 17 februari 2023 17:09
En busstermninal i Slussen är motiverad, om än kanske inte just den här utformningen. Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan å andra sidan är feltänkt på alla sätt och vis.
En bussterminal i Slussen är feltänkt på alla sätt och vis. Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan å andra sidan är motiverad, om än kanske inte just den här utformningen.
twr skrev: ↑fredag 17 februari 2023 17:09
En busstermninal i Slussen är motiverad, om än kanske inte just den här utformningen. Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan å andra sidan är feltänkt på alla sätt och vis.
En bussterminal i Slussen är feltänkt på alla sätt och vis. Tunnelbana Älvsjö - Fridhemsplan å andra sidan är motiverad, om än kanske inte just den här utformningen.
Tunnelbana är fel trafikslag i den relationen. Det hade man kunnat konstatera om man hade följt planeringsprocessen och utrett flera trafikslag. Istället följde man en Enceladusprocess och bestämde sig på förhand för tunnelbana vilket bäddade för de andra problem som har följt. Det är personer som tänker som du som är ansvariga för misslyckandet.
Har skrivit lite till SL och den här "Nya tekniken" är alltså praktiskt taget en kopia av Köpenhamn enligt SLs egna ord.
Varför använder sig politiker av populism när det verkar som att få människor bryr sig om det är kopierat från Köpenhamn eller om det är "Stockholms format"?