"Flexibel busstrafik" får ris och ros

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

"Flexibel busstrafik" får ris och ros

Inlägg av Enceladus »

Stark kritik av nya landsbygdsbussarna
Mitt i skrev:Det var i december som SL införde så kallad anropstrafik på vissa turer längs busslinjerna 662, 663 och 667. Det är bussar som går mellan Vallentuna centrum och kommunens lantligare delar.

Sedan dess måste man boka sin resa minst två timmar i förväg i stället för att vinka in bussen på vägen. Samtidigt infördes den helt anropsstyrda busslinjen 669 Z mellan Vallentuna och Markim.

[...]

– Det blir svårt att hinna för mina barn som slutar klockan två. Skolan säger att de får sluta tidigare men jag tycker det är helt galet när det är en buss som bara kör skolungdomar, säger en pappa.
SL införde så kallad anropstrafik på vissa landsbygdsbussar inför detta trafikår. Tanken var att flexibel busstrafik skulle underlätta på linjer med få resenärer. Istället blev det tvärtom. När skolan slutar tidigare går det inte längre att åka hem. Namnet på den nya linjen lämnas utan kommentar...

Södertälje provar flexibla busshållplatser för nattrafiken
Transport&Logistik skrev:SL testar i samarbete med trafikoperatören Nobina flexibla hållplatser på nattbusslinjerna 797 och 798 i Södertälje. Det innebär att resenärerna kan gå av på en plats som känns trygg och säker och som kanske är närmare hem.
Flexibla hållplatser för nattbussar har länge varit på tapeten i Stockholm, men det har varit svårt att hitta lämpliga linjer. Konceptet lämpar sig uppenbarligen inte på linjer med stående resenärer, vilket tyvärr inkluderar många nattbussar i Stockholm. Bussar som kör på motorväg går inte heller. Har SL äntligen hittat några linjer där konceptet fungerar? Kanske det! I Ursvik gick försöket inte så bra, men nu skippas kundvärden som fanns då.