Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av gek »

på sl.se annonserades under eftermiddagen

"Trafiken behöver att stoppas mellan T-Centralen och Slussen i båda riktningarna
Trafiken för tunnelbanans gröna linje 17, 18 och 19 kommer att behöva att stoppas mellan Slussen och T-Centralen på grund av ett spårarbete.

Såhär kommer tillfälliga trafiklösningen att se ut:

Tågen från Skarpnäck, Farsta strand går endast till Slussen. Därefter avgår tågen mot Skarpnäck från spår 1 och tågen mot Farsta strand från spår 4 vid Slussen.

Tågen från Hagsätra går endast till Gullmarsplan, därefter avgår tågen från normal spår vid Gullmarsplan mot Hagsätra.

Tågen från Hässelby strand går endast till Hötorget, enstaka tåg går hela vägen till T-Centralen, därefter avgår tågen från spår 4 vid T-Centralen mot Hässelby strand. Från Hötroget avgår tågen mot Hässelby strand från båda spåren.

Arbetet beräknas att påbörjas preliminärt kl. 17:00 beräknas att pågå till cirka kl. 17:30 minuter. "

Nu har sista meningen ändrats till "Just nu har vi ingen starttid för när arbetet kommer att påbörjas", så dessbättre verkar det ha varit möjligt att fortsätta köra under värsta högtrafikperioden. Men jag funderar på varför man inte låter någon linje passera förbi skadestället på enkelspår. Förvisso blir det en lång enkelspårssträcka, vilket skulle medföra trafikstockningar. Men sådana brukar ju även uppstå när man skall vända ett stort antal tåg vid Slussen och Hötorget.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Medborgarplatsen - Hötorget är alldeles för lång sträcka för att köra enkelspår, det är inte realistiskt förutom i ren nattrafik. Det behövs knappast heller, det är mer effektivt att skicka folk med T-bana 2 på den gemensamma sträckan.

Den vanliga lösningen vid stopp mellan T-centralen och Slussen är dock att vända vid T-centralen spår 1 och Hötorget spår 2 samt vid Slussen, det är det som fungerar bäst signaltekniskt. Nu vet jag inte varför man hade vänt på det vid T-centralen just den här gången; kanske hade det något med felets position i förhållande till el- eller signalsystemet att göra, eller möjligen var infon helt enkelt felaktig.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

Nu rör denna avstängning inte själva tunnelkonstruktionen men elefanten i rummet är själva tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan. Den börjar närma sig sin tekniska livslängd och lär inte vara något man klarar att åtgärda utan en längre totalavstängning.

För att klara den avstängningen så måste man antagligen bygga en spårvägslinje mellan Karlberg och Danvikstull, eller så väntar man tills tunnelbanan är utbyggd till Nacka.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av Kantorn »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 februari 2023 11:56 Nu rör denna avstängning inte själva tunnelkonstruktionen men elefanten i rummet är själva tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan. Den börjar närma sig sin tekniska livslängd och lär inte vara något man klarar att åtgärda utan en längre totalavstängning.

För att klara den avstängningen så måste man antagligen bygga en spårvägslinje mellan Karlberg och Danvikstull, eller så väntar man tills tunnelbanan är utbyggd till Nacka.
Jag tror att man - med all projekteringstid och sådant som behövs - inte hinner bygga en spårvägslinje den sträckan innan tunnelbanan är färdig.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 februari 2023 11:56 Nu rör denna avstängning inte själva tunnelkonstruktionen men elefanten i rummet är själva tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan. Den börjar närma sig sin tekniska livslängd och lär inte vara något man klarar att åtgärda utan en längre totalavstängning.

För att klara den avstängningen så måste man antagligen bygga en spårvägslinje mellan Karlberg och Danvikstull, eller så väntar man tills tunnelbanan är utbyggd till Nacka.
Ja, återuppliva linje 9!!!!
Låt oss gå tillbaka till bondesamhället...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Akut spårarbete på "gröna linjen" i Stockholm

Inlägg av Hechtwagen »

roggek skrev: torsdag 09 februari 2023 19:59
Hechtwagen skrev: torsdag 09 februari 2023 11:56 Nu rör denna avstängning inte själva tunnelkonstruktionen men elefanten i rummet är själva tunneln mellan T-Centralen och Gamla Stan. Den börjar närma sig sin tekniska livslängd och lär inte vara något man klarar att åtgärda utan en längre totalavstängning.

För att klara den avstängningen så måste man antagligen bygga en spårvägslinje mellan Karlberg och Danvikstull, eller så väntar man tills tunnelbanan är utbyggd till Nacka.
Ja, återuppliva linje 9!!!!
Låt oss gå tillbaka till bondesamhället...
Via Bondegatan! :cheesygrin:
Skriv svar