Hahaha, välgörenhet. Ja, man måste förundras över Enceladus-kollektivets retoriska glidningar här. Det finns väl ingen tillverkare av något slag som bedriver välgörenhet. Men har man inte fattat varför den kinesiska kommunistdiktaturen gör detta så har man inte fattat någonting. Vi här i Europa oroar oss för vägtrafikens koldioxidutsläpp och så köper vi fordon från den kinesiska kommunistdiktaturen - världens största koldioxidutsläppare. Snacka om nollsummespel.Enceladus skrev: ↑måndag 30 januari 2023 22:45Det är väl ingen som har sagt att Kina bedriver välgörenhet. Däremot är Kina världsledande inom alternativ till fossila bränslen. Nu när Europa inte längre köper rysk olja så blir Rysslands största konkurrent ett naturligt val för Europa. Jag citerar ett inlägg från grannforumet:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 30 januari 2023 20:03 Kina är världens värsta koldioxidutsläppare och kommunistdiktaturen verkar mer intresserad av exportinkomsterna av sin "miljövänliga" teknik än att göra något åt sin egen situation. Tyvärr har kommunistdiktaturen lyckats skaffa sig en snyggare fasad än den förtjänar, vilket Enceladus-kollektivets utläggningar ovan är ett exempel på. Kinas internationella klimatpolitik i dag handlar primärt inte om att minska utsläppen utan om att höja kommunistpartiets inflytande i världen. Den "klimatvänliga" teknik som utvecklas och produceras i Kina är ett medel för det, inte ett mål i sig. Kina är en kommunistdiktatur och i en kommunistdiktatur är kommunistpartiets intressen och mål överordnat allt annat. I synnerhet nu, när Onkel Xi har ådagalagt sina stalinistiska ryggmärgsreflexer.
Det är knappast någon slump att BYD är världens största tillverkare av såväl elbilar som elbussar. Europa har egentligen inte mycket att välja på - det är bara att tacka och ta emot!Lars_L skrev:Byd har ju faktiskt legat före, inte minst när det gäller den väsentliga räckvidden. Med de volymer som det blir på den asiatiska marknaden och goda möjligheter till statliga lån för att kunna expandera, har man ju skaffat sig ett bra försprång gentemot tillverkarna i Västeuropa och inte minst Sverige där ju Volvo och Scania legat långt efter (kanske för att man mer sett till problemen med att köra i ett kallare klimat.)
Byd har väl haft ledbussar som bara kör på el i fem år. Vet inte om någon av de västeuropeiska tillverkarna har det ännu (Utan snabbladdning vid hållplats)).
Dessutom "ersätter" man inte rysk olja med kinesiska batterier. Olja är en primär energikälla. Ska man ersätta fossildrivna fordon med eldrivna batterifordon så måste elenergin tas någonstans ifrån. Och ett så stort energiöverskott har vi inte att detta går utan vidare, utan elproduktionen måste i så fall ökas väsentligt, för att uttrycka sig försiktigt. Och helst utan inslag av fossila bränslen!
Vi har ingenting att tacka den kinesiska kommunistdiktaturen för. Göran Perssons devota snack om "stabilitet" har vi fått nog av. Med billig arbetskraft, rovdrift på egna och andras råvaror och den totala kontroll över samhället som kommunistpartiet har gör det ju i stort sett omöjligt att bedriva någon konkurrens. De enorma finansiella tillgångar kommunistdiktaturen byggt upp (och allt går väl inte till militären) gör att man kan låna ut pengar "billigt". Men allt har sitt pris. Det man inte kan ta kan man köpa, och omvänt!