Enceladus skrev: ↑måndag 30 januari 2023 14:03
Morawiecki: Poland could send its F-16 fighter jets to Ukraine only in coordination with NATO
Ukrinform skrev:If a decision on sending F-16 fighters to Ukraine is approved, Poland will act in "full coordination" with its allies.
[...]
"And just as it happened a few months ago with MiG-29 aircraft, any other aircraft assistance [to Ukraine] will be coordinated, implemented and, possibly, transferred together with other NATO member states. We will act in full coordination here," Morawiecki emphasized.
[...]
As reported, Ukraine seeks to obtain modern fighters – F-16 or F-15 of the US Air Force or their European analogs, German Tornado or Swedish Gripen – to replace its Soviet-era aircraft.
Polen bekräftar att landet har försett Ukraina med äldre Mig-29:or. Samtidigt är det tyst om Dassault Mirage 2000, åtminstone från officiellt håll.
Jag plockar över det här uppslaget till denna tråd, där jag tycker det passar bättre.
Ja, i vilken utsträckning det har gått till så är egentligen obekräftat, artikeln som Enceladus-kollektivet refererar till refererar i sin tur till ett polskt nyhetsmedium, ingen officiell källa:
Poland reportedly delivered MiG-29 fighters to Ukraine as ‘spare parts’
Vill man spekulera, dock, så kan man tänka sig att USA:s "röda linje" gick vid att flyga in stridsflygplan, även om de är ommålade i Ukrainas färger och flygs av ukrainska piloter, till Ukraina från ett Nato-land. Då kan man tänka sig att Polen fått ett tyst underhandsmedgivande att göra såhär istället, även om det är bra mycket knöligare att skruva isär planen och skeppa in dem landvägen. Polens PM Morawiecki säger ju lite kryptiskt (enligt Ukrinform):
"And just as it happened a few months ago with MiG-29 aircraft, any other aircraft assistance [to Ukraine] will be coordinated, implemented and, possibly, transferred together with other NATO member states. We will act in full coordination here,"
De slovakiska Mig-29-orna står däremot kvar i Slovakien, något som varit, som man säger, på G. länge nu:
viewtopic.php?p=408691#p408691
Om den "polska metoden" ska fortsätta att gälla blir det ju rätt besvärligt, om man säger så.
En annat aspekt man kan fundera över är om Ukrainas flygvapen just nu har logistisk kapacitet att ta emot ett större antal plan under kort tid. Det krävs en hel del, även om det är en flygplantyp som Ukraina har vana vid. Det gäller ju att ha logistiskt stöd i alla avseenden, inte minst med att kunna ställa upp flygplanen på marken på ett skyddat sätt. Får de ryska angriparna möjlighet att slå ut ett större antal flygplan på marken i en riktad attack är ju inte mycket vunnet.
Ukraina jobbar i alla fall en del på detta, som en artikel i The Warzone visar
Ukraine Situation Report: Kyiv Improving Airfields Anticipating Western Fighters
The Warzone skrev:Ukraine's Soviet-designed tactical jets were built to operate in conditions that can be considered positively austere when compared to their Western counterparts. The bases they operate from reflect this flexibility. too. As for the aircraft, they have sturdier landing gear, mud guards on their nose wheels, in some cases even intake doors that protect the aircraft from ingesting damaging debris during taxiing. Most Western designs are made to operate from much more pristine surfaces that are meticulously cleared of even small pieces of debris. So if Ukraine wants Western fighters, it needs infrastructure that meets their operational needs.
Jag såg ett TV-program om det där en gång, ett reportage från en amerikansk respektive rysk flygbas (det var på den tiden man kunde göra sådana besök). På den amerikanska basen städades rull- och taxibanor av så att de var rena som matsalsgolv innan planen släpptes ut, så att de inte skulle få in skräp i luftintagen till motorerna. De ryska flygplanen hade titangaller i luftintagen istället.
Man kan ju undra hur det här skulle fungera i en krigssituation.