Håll er till ämnet

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Håll er till ämnet

Inlägg av Stefan Widén »

Kära forumläsare

Märkligt att det är så svårt att hålla sig till ämnet i en tråd. Tänker främst hur det i tråden om "Totalstopp i SS spårvagnstrafik"

Andra har tidigare försökt styra upp så det inte vinklar av till en diskussion om stoppbockar. Är det så svårt att skapa en ny tråd? Forumet skulle säkerligen bli attraktivare om vi kunde ha en utförlig diskussion om stoppbockar eller vad det nu är som man kommer på.

Trådens ämne handlar om CAF vagnarna och dess driftsäkerhet, det är nog så allvarligt ämne för att hållas i en egen tråd.

OBS nu skrev jag inte detta i den tråden för då hade det blivit en diskussion om detta i den.

Stefan
Självpåtagen klagomästare.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av daniel_s »

Egentligen är det ju rätt men samtidigt är det ofta sidodiskussionerna som håller en tråd vid liv. Jag tycker att det är viktigare för forumets syfte att det pågår diskussioner överhuvudtaget än att de förs under exakt rätt rubrik. Ibland kommer man in på ett sidospår och då kan det vara rimligt att fortsätta på det tills det sidoämnet är uttömt, sen fortsätter man med det ursprungliga ämnet om nån fortfarande orkar hålla på med det.

Visst kan man ryta åt folk att starta en egen tråd men det är ju ungefär som om man har en fest hemma och plötsligt slänger ut alla från köket och säger att om de ska stå där och ha trevligt så kan de lika gärna starta en egen fest någon annanstans, vad vinner man på det egentligen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av Odd »

Fenomenet uppstod första gången redan strax efter att PHPbb hade införts och ersatt det tidigare grenbaserade diskussionsforumet.

Facebook hade länge samma problem men de införde en möjlighet till subdiskussioner för ett par år sedan. Egentligen borde väl den hybriden vara det bästa.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av daniel_s »

Så svårt är det väl inte att hänga med i en tråd. Vid behov citerar man så att det framgår vad man svarar på.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av Odd »

Svårt, nej, men det är fortfarande lika osammanhängande. Det blir lätt spretigt när det inte är strukturerat.
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: måndag 30 januari 2023 11:09 Egentligen är det ju rätt men samtidigt är det ofta sidodiskussionerna som håller en tråd vid liv. Jag tycker att det är viktigare för forumets syfte att det pågår diskussioner överhuvudtaget än att de förs under exakt rätt rubrik. Ibland kommer man in på ett sidospår och då kan det vara rimligt att fortsätta på det tills det sidoämnet är uttömt, sen fortsätter man med det ursprungliga ämnet om nån fortfarande orkar hålla på med det.

Visst kan man ryta åt folk att starta en egen tråd men det är ju ungefär som om man har en fest hemma och plötsligt slänger ut alla från köket och säger att om de ska stå där och ha trevligt så kan de lika gärna starta en egen fest någon annanstans, vad vinner man på det egentligen?
Det där sista är ju exakt vad som hände med Postvagnen nyligen. Någon surade till och stängde festen, varför några glada startade en egen fest på annat håll.
Risken är ju att även detta forum dör svältdöden och man inte är lite lagom tillåtande...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av Odd »

leifd skrev: måndag 30 januari 2023 22:32 ...
Risken är ju att även detta forum dör svältdöden och man inte är lite lagom tillåtande...
Jag tror att det är vissa andra orsaker till att även detta forum håller på att stagnera.

Det behövs nog egentligen en kursändring avseende synen på anonymitet. Jag tycker att de som är anonyma kan sticka till Flashback eller något liknande och jag tror det är en nyckelfaktor för att få tillbaka vettigt folk, att man vet vem som står bakom ett givet inlägg.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Håll er till ämnet

Inlägg av Stefan Widén »

Det var ju just för att hålla uppe kvaliteten på inläggen som jag önskar att man försöker hålla sig till ämnet. men förstår att det är lättare att bara klicka på "svara" och skriva in om man har ett inlägg som inte har med tråden att göra.

Senast i SS tråden var det någon som undrade om Slottskogen används för trafiktåg, troligen ställdes frågan för att det kom bilder därifrån. Den frågan i sig är intressant och definitivt värd en egen tråd. Då blir det fler trådar som i sig blir intressantare.

Tänker inte starta något korståg mot de som kastar in ett inlägg som inte är relevant men man kan ju önska ....
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar