Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

Försökte hitta någon allmän Tvärbanan-tråd, men hittade ingen (Moderatorn får flytta om en sådan finns).

Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.

Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Bild
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av ADDE »

Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Både styrande politiker och beslutad kollektivtrafikplan föreslår en förlängning till Täby.
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: torsdag 22 september 2022 0:22
Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Precis, det finns inga planer på att konvertera Saltsjöbanan till spårväg. En av Tvärbanans linjer kan däremot utnyttja Saltsjöbanans spår (se sidan 30).
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev: onsdag 21 september 2022 13:31 Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)
Ja såklart, det glömde jag. Det hade ju varit dumsnålt annars. :)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Fyrgeit »

Ritade upp detta för ett tag sedan. Här går banan från kvarnholmen in till framtida stadsspårvägar, men man hade lätt kunnat koppla ihop de.
spvg.png
spvg.png (79 KiB) Visad 2036 gånger
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Diripsi »

Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av ADDE »

Själv har jag tänkt att Tvärbanan går gemensamt med Saltsjöbanan till Lillängen och där nånstans går de i egna spår upp till Nacka forum och vidare ner till Nacka strand för att därifrån gå under Saltsjön till Kottla, med triangelspår vid båda anslutningspunkterna. Har dock aldrig tänkt på att dra spårväg till Kvarnholmen.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av ADDE »

Hechtwagen skrev: torsdag 22 september 2022 20:57
Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.
Henriksdalsberget skulle behöva en rulltrappsschakt ner till Henriksdals station, eller en egen nybohovshiss.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Enceladus »

Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

twr skrev: torsdag 05 januari 2023 11:03 Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
December, alla gånger! I år, något mer ovisst. :cheesygrin:
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: torsdag 05 januari 2023 17:11
twr skrev: torsdag 05 januari 2023 11:03 Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
December, alla gånger! I år, något mer ovisst. :cheesygrin:
Jag har hört ett rykte att bygget står stilla. Men jag har inte varit på plats för att kolla om det stämmer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av /jes »

De utländska entreprenörerna har nog fått långledigt över nyår. Så är det med Lilla Lidingöbron. Säkert överenskommet i förväg.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Pluppiplopp »

Enceladus skrev: lördag 19 november 2022 20:34 Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: tisdag 10 januari 2023 16:21
Enceladus skrev: lördag 19 november 2022 20:34 Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Det är nog olika tidsperspektiv. Nu vänder den i Alviks strand. Förhoppningsvis förlängs den till Årstaberg snart. På sikt ska den vända i Mårtensdal. Medan Solnagrenen hela tiden kommer att vända i Sickla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av daniel_s »

Fast det där är ju egentligen ungefär som att diskutera vart ”gula linjen” ska gå på södra sidan. Vad är det som säger att man inte gör någon tidtabell där vartannat tåg går tvärtom för att spara ett tågsätt, till exempel?
Hans W
Inlägg: 175
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Hans W »

Bra upphandling?
Övergång till löpande räkning?
Öppna det länkade dokumentet!
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... fdc5188322
Skriv svar