Bromssträckor med låsta hjul

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Bromssträckor med låsta hjul

Inlägg av Stefan Isaksson »

En sak som jag snappade upp på en kurs i järnvägsteknik jag gick på KTH i mitten på 80-talet var att, enligt en tysk undersökning, glidfriktionen på järnväg är 25% av fullt utbildad friktion.
Det betyder att i samma ögonblick som ett tåg (eller en spårvagn) låser hjulen fyrdubblas bromssträckan.

Alltså är hjullåsningsskydd inte bara en fråga om att undvika hjulplattor och därmed följande kostnader och följdskador utan - om hjullåsningsskyddet är ändamålsenligt utfört (vilket det inte nödvändigtvis är) - även kan hålla bromssträckan så kort som möjligt.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bromssträckor med låsta hjul

Inlägg av daniel_s »

Det där bygger ju på att man faktiskt bromsar. Fastbromsningsskydden arbetar ju genom att mer eller mindre lossa bromsen, antingen delvis eller helt i intervaller och de är långsamma och hjulen stora och tunga så mycket av bromsverkan försvinner på att man helt enkelt inte bromsar så mycket. Av din egen redovisning framgår att om fastbromsningsskyddet sätter ned medelbromskraften med mer än 75% så får man längre bromssträcka än med låsta hjul.

Dessutom är det så att några låsta hjul långt fram i tåget torkar upp rälsen så att övriga hjul får bättre fäste. Det rubbar också förutsättningarna för din slutsats.

Detta säger dock ingenting om vilka bromssträckor man i praktiken får med olika lösningar. Jag förmodar att det finns en del rapporter om den saken också. Helt klart är dock att fastbromsningsskydd liksom många andra tekniska lösningar ger en bra säkerhet i de allra flesta fallen. Men som framgår i den andra tråden finns det också fall där man hamnar utanför marginalerna.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bromssträckor med låsta hjul

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: fredag 27 januari 2023 21:18 Det där bygger ju på att man faktiskt bromsar. Fastbromsningsskydden arbetar ju genom att mer eller mindre lossa bromsen, antingen delvis eller helt i intervaller och de är långsamma och hjulen stora och tunga så mycket av bromsverkan försvinner på att man helt enkelt inte bromsar så mycket. Av din egen redovisning framgår att om fastbromsningsskyddet sätter ned medelbromskraften med mer än 75% så får man längre bromssträcka än med låsta hjul.

Dessutom är det så att några låsta hjul långt fram i tåget torkar upp rälsen så att övriga hjul får bättre fäste. Det rubbar också förutsättningarna för din slutsats.

Detta säger dock ingenting om vilka bromssträckor man i praktiken får med olika lösningar. Jag förmodar att det finns en del rapporter om den saken också. Helt klart är dock att fastbromsningsskydd liksom många andra tekniska lösningar ger en bra säkerhet i de allra flesta fallen. Men som framgår i den andra tråden finns det också fall där man hamnar utanför marginalerna.
Bra svar och det tyskarna anser sig ha bevisat gäller väl snsarare vid diametralt förhållande, dvs vid acceleration?
Skriv svar