Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Mellan den 3:e och 5:e februari kommer buss ersätta tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla (oklart om tvärbanan vänder vid Gullmars eller Mårtensdal). Detta för att tvärbanas ändhållplats kommer flyttas till en ny tillfällig hållplats på Uddvägen mellan Sickla udde och Sickla, från 6:e februari och två år framåt.
Jag skulle gissa att bussersättningen är på grund av att nya växlar framför eller bakom den tillfälliga ändhållplatsen kommer byggas?
Jag skulle gissa att bussersättningen är på grund av att nya växlar framför eller bakom den tillfälliga ändhållplatsen kommer byggas?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Kanske samma övergångsväxlar som man använde vid den tillfälliga ändhållplatsen på Lugnets Allé inför förlängningen Sickla udde - Sickla för typ fem år sedan.
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Vad är anledningen till avstängningen? Tunnelbanebygget i Sickla?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Plattformarna finns redan.
Spår- och trådfritt på Saltis förresten.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Åkte förbi för någon vecka sedan och såg bygget. Visste då inte om den tillfälliga avkortningen utan trodde nästan att man skulle inrätta en ytterligare hållplats. De som jobbar i området (bl a Nacka tingsrätt) har ju en bit att gå till antingen Sickla eller Sickla udde. Såg bara bygget inifrån vagnen så jag kunde inte avgöra om det var permanenta eller temporära plattformar.
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Spårvagnarna vänder vid Mårtensdal enligt SL:s hemsida.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Det verkar ju rimligt. Värdspår finns där. Biten Gullmarsplan-Mårtensdal betyder mycket. För boende eller besökande (som kanske inte lärt sig hur man går) i Hammarby sjöstad är det lite knöligt att ta sig ner från Gup, men har man väl kommit till Måd så är det rätt ok om man måste kliva av där.
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Stora förändringar i Sickla för SL-resenärerna
Hade det inte varit en bra idé att förbereda för den föreslagna sammankopplingen av Tvärbanan och Saltsjöbanan (åtgärd 70 i SL:s plan för 2050) redan nu?Infrastrukturnyheter skrev:Den 6 februari flyttas Tvärbanans hållplats Sickla till ett tillfälligt läge vid Uddvägen fram till 2025. Det beror på byggarbeten invid Sickla station. En ny busshållplats, Sickla västra, gör det möjligt att enkelt byta mellan spårvagn och buss. I helgen går inga spårvagnar mellan Sickla och Gullmarsplan utan bussar ersätter.
Region Stockholm skrev:På sträckan Sickla – Järla är inriktningen att samtrafikera med Saltsjöbanans tåg. Motsvarande samtrafikeringslösningar finns på ett flertal ställen i världen bl.a. Randstadrail i Nederländerna kring Kassel och Karlsruhe i Tyskland. Mellan Järla bytespunkt Nacka C kan man strukturera om gaturummet och utnyttja de kollektivkörfält som anläggs på sträckan. Åtgärden behöver ses i sammanhanget med hur hela kollektivtrafiknätet i Nacka ska utformas med nya roller för bussystemet, tunnelbanan och Saltsjöbanan.
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Inte en sammanslagning kanske, men i alla fall en spårförbindelse. Det skulle i varje fall kunna göra att vissa arbetsfordon skulle kunna köra för egen maskin mellan banorna, ja, i alla fall de som klarar spårgeometrin mellan Gullmarsplan och Sickla.
Genius on call
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Nu pågår avkortningsarbetena. Vid nergången till plattformen Gullmarsplan möts man av stora skyltar med "Tvärbanan avstängd" och ingen ytterligare information. Men det är förstås endast sträckan Mårtensdal - Sickla som är stängd. På plattformen vid Gullmarsplan låtsas man dock inte om att spårvagnarna faktiskt går till Mårtensdal:
Vid Mårtensdal fanns under eftermiddagen i dag oftast tre spårvagnståg. Längst bort till vänster på bilden nedan syns det tåg som står på vändspåret och inte kan komma ut eftersom A35-tåget i förgrunden står och inväntar avgångstid. Alltmedan ringverken och blinkljusen i båda ändar av hållplatsen ständigt varnar för obefintliga korsande spårvagnar. Ett bra sätt att minska respekten för sådana varningsanordningar. Tydligen är varningssignaleringen igång så snart det finns en spårvagn eller buss - stillastående eller i rörelse - i närheten.
Vid Luma är hållplatsområdet avstängt, helt enligt informationen på anslaget vid Gullmarsplan:
Här syns den tillfälliga slutstationen. Spåret i bakgrunden fortsätter till den normala slutstationen vid Sickla Köpkvarter:
Provisoriska hållplatsen sedd från andra hållet:
Växlarna vid Sickla kommer i separat inlägg eftersom forumet numera endast tillåter fem bilder per inlägg.
Vid Mårtensdal fanns under eftermiddagen i dag oftast tre spårvagnståg. Längst bort till vänster på bilden nedan syns det tåg som står på vändspåret och inte kan komma ut eftersom A35-tåget i förgrunden står och inväntar avgångstid. Alltmedan ringverken och blinkljusen i båda ändar av hållplatsen ständigt varnar för obefintliga korsande spårvagnar. Ett bra sätt att minska respekten för sådana varningsanordningar. Tydligen är varningssignaleringen igång så snart det finns en spårvagn eller buss - stillastående eller i rörelse - i närheten.
Vid Luma är hållplatsområdet avstängt, helt enligt informationen på anslaget vid Gullmarsplan:
Här syns den tillfälliga slutstationen. Spåret i bakgrunden fortsätter till den normala slutstationen vid Sickla Köpkvarter:
Provisoriska hållplatsen sedd från andra hållet:
Växlarna vid Sickla kommer i separat inlägg eftersom forumet numera endast tillåter fem bilder per inlägg.
Senast redigerad av gek den lördag 04 februari 2023 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Två bilder tagna med ryggen mot Köpkvarteret:
Längst ner på bilden ovan syns växeltungorna för den normala slutstationens växelförbindelser, och mitt i bilden montering av klätterspår och klätterväxel. Nedan närbild på klätterarrangemanget:
Mellan de tillfälliga och permanenta slutstationerna låg en anordning med flänsförsedda hjul och märkt "Broby Spår AB":
Längst ner på bilden ovan syns växeltungorna för den normala slutstationens växelförbindelser, och mitt i bilden montering av klätterspår och klätterväxel. Nedan närbild på klätterarrangemanget:
Mellan de tillfälliga och permanenta slutstationerna låg en anordning med flänsförsedda hjul och märkt "Broby Spår AB":
/Gunnar Ekeving
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Tack för bilderna! Så underligt att klätterväxeln läggs så nära den ordinarie kryssväxeln.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Verkligen lyxigt med 3 hela dagar för att lägga in en växel.
Man ska klara 2 växlar på förlängd natt 22-05, Att man fick bygga upp lite provisoriska gator är en sak men kan ju göras nätterna innan.
Men är ändå glad att man lyckades, och sänder en tanke till de i hållplatsprojektet på Djurgården 2013 som drev igenom inköpet av växlarna.
Stefan
Man ska klara 2 växlar på förlängd natt 22-05, Att man fick bygga upp lite provisoriska gator är en sak men kan ju göras nätterna innan.
Men är ändå glad att man lyckades, och sänder en tanke till de i hållplatsprojektet på Djurgården 2013 som drev igenom inköpet av växlarna.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tvärbanans nya ändhållplats i två år framåt
Provisoriska ändhållplatsen tidigare i kväll. Spårvagnståget till vänster skall snart rulla iväg mot klätterväxeln. Strax innan det kom tillbaka tändes en kraftfull belysning bestående av lysande band monterade på plattformarnas räcken.
/Gunnar Ekeving