Upprustning röda linjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Upprustning röda linjen
Hej!
Någonstans har jag läst att röda linjen ska rustas upp och att detta även gäller stationerna. Men ännu en bit in på 2016 så märks ingenting av detta. Har jag missuppfattat saken?
Vid Liljeholmen har nya skyltar monterats men det är i stort sett allt.
Någonstans har jag läst att röda linjen ska rustas upp och att detta även gäller stationerna. Men ännu en bit in på 2016 så märks ingenting av detta. Har jag missuppfattat saken?
Vid Liljeholmen har nya skyltar monterats men det är i stort sett allt.
Re: Upprustning röda linjen
Här kan du läsa mer om röda linjen: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... da-linjen/
Ny depå, signalsystem och nya fordon blir det på ett ungefär.
Ny depå, signalsystem och nya fordon blir det på ett ungefär.
Re: Upprustning röda linjen
Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
de är 50 år.
Re: Upprustning röda linjen
Informationen om stationerna Hallunda och Norsborg fanns i länk från den tidigare länkade sidan. Men det var kanske den sidan du fann?M224 skrev:Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
När det gäller Örnsberg och Axelsberg så har man väl länge talat om att däcka över stationerna, och spåret mellan dem, för att klämma in fler bostadshus. Det kan ju vara ett gott skäl till att avvakta med stationsupprustning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Upprustning röda linjen
Japp det var den sidan jag fann. Sant, men med tanke på hur länge det har talats om överdäckning av de stationerna så vete tusan om det ändå inte vore trevligt med i alla fall lite nya skyltar m.m. Det dröjer säkert tio-femton år innan de ens börjar med överdäckningen. Samma sak med Telefonplan.LÅ1 skrev:Informationen om stationerna Hallunda och Norsborg fanns i länk från den tidigare länkade sidan. Men det var kanske den sidan du fann?M224 skrev:Tack, jag hittade en annan länk också som informerade om renovering av stationerna Hallunda och Norsborg. Något mer om stationsrenoveringar kunde jag inte hitta. Märkligt att inte stationer som Örnsberg och Axelsberg rustas upp då
de är 50 år.
När det gäller Örnsberg och Axelsberg så har man väl länge talat om att däcka över stationerna, och spåret mellan dem, för att klämma in fler bostadshus. Det kan ju vara ett gott skäl till att avvakta med stationsupprustning.
http://sthlm.mitti.se/overdackningar-ratas-av-staden/
De styrande i staden vill inte däcka över stationerna.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Upprustning röda linjen
Vad gäller Telefonplan är det närmast obegripligt att det inte skedde för 40-50 år sedan. Den ligger ju i ett slags "schakt" som är helt perfekt för en överdäckning.
Re: Upprustning röda linjen
Har alltid tänkt samma tanke.Anders Hanquist skrev:Vad gäller Telefonplan är det närmast obegripligt att det inte skedde för 40-50 år sedan. Den ligger ju i ett slags "schakt" som är helt perfekt för en överdäckning.
Re: Upprustning röda linjen
Centrala Telefonplan (2023-01-18)
Stadsutvecklingsområde Fruängen (2023-01-17)
Telefonplans tunnelbanestation ska byggas om. Det blir ingen ny uppgång, men väl entréer.Stockholms stad skrev:Ett viktigt syfte med detta förslag är att göra det lättare och bättre för fler att använda kollektivtrafik. Förslaget förutsätter att tunnelbanestationen byggs om, det fortsätter vara en uppgång men stationen får entréer från flera håll. Bussterminalen bebyggs i förslaget och den måste ersättas. Målet är att förbättra för den som byter mellan till exempel tunnelbana och buss och utöka kapaciteten. Utformning av ny station kommer utredas mer under planprocessen i samråd med Trafikförvaltningen.
Stadsutvecklingsområde Fruängen (2023-01-17)
Samtidigt utreds en förlängd perrong i Fruängen. Den nya bytespunkten kan nämligen hamna norr om stationen.Stockholms stad skrev:Fruängen har ett attraktivt kollektivtrafiknära läge och utgör ett centrum för flera stadsdelar. Med utbyggnaden av spårväg syd och en ny bytespunkt stärks Fruängen som knutpunkt för kollektivtrafik.
Re: Upprustning röda linjen
Intressant att de visar tunnelbanereservat. Jag trodde att det är/anses vara igenbyggt?Enceladus skrev: ↑måndag 23 januari 2023 16:39 Stadsutvecklingsområde Fruängen (2023-01-17)
Samtidigt utreds en förlängd perrong i Fruängen. Den nya bytespunkten kan nämligen hamna norr om stationen.Stockholms stad skrev:Fruängen har ett attraktivt kollektivtrafiknära läge och utgör ett centrum för flera stadsdelar. Med utbyggnaden av spårväg syd och en ny bytespunkt stärks Fruängen som knutpunkt för kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Upprustning röda linjen
Vad är anledningen till att man inte vill ta sig in till Fruängen med spårvägen? Det är väl ändå så att det är för resenärerna man bygger banan?
Genius on call
Re: Upprustning röda linjen
Lokaliseringen är inte bestämd än, men platsbrist är ett identifierat problem hos den södra korridoren (se sidan 42):
Region Stockholm skrev:Korridoren löper längs Fruängsgatan och Mickelsbergsvägen fram till Västertorps trafikplats. Längs vissa delar av Fruängsgatan innebär spårvägen sannolikt spår i blandtrafik och på sträckan förbi centrum behöver troligtvis gatan enkelriktas för att få plats med spårvägen. Detta kan medföra problem med angöring för fordon. Det finns även en stor huvudvattenledning på Mickelsbergsvägen vilket bidrar till områdets komplexitet.
Re: Upprustning röda linjen
Vilka resenärer är det man bygger banan för?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Upprustning röda linjen
Typ dom som åker med den.
Jag menar att om man skapar en linjesträckning som är tänkt att användas av folk som bor i de områden den betjänar, då blir det ju inte bra om sträckningarna bara nästan stannar vid dessa områden.
Genius on call
Re: Upprustning röda linjen
Det är nog fler resenärer som tjänar på en snabb sträckning genom/förbi Fruängen än en långsammare. Det är alltid en avvägning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Upprustning röda linjen
Om ett av målen är att Fruängen (i detta fall) skall trafikförsörjas av spårvägen i fråga, så är det väl naturligtvis så att det är just Fruängen som den skall gå till. Om man då bygger så att det blir ett par hundra meters avstånd mellan hållplatsen Fruängen och själva Fruängens centrum, då skulle jag säga att man inte uppfyller det målet. Då kanske det till och med är så att det finns en bättre sträckning man kan göra, vem vet, kanske är det så att Västertorp centrum är ett bättre ställe? Det bor ju folk där också.twr skrev: ↑tisdag 24 januari 2023 9:38Det är nog fler resenärer som tjänar på en snabb sträckning genom/förbi Fruängen än en långsammare. Det är alltid en avvägning.
Sen hade jag en lite radikal fundering på just det problem som verkar finnas här. Kanske skall man helt enkelt ha en liten avstickare till Fruängens Centrum enligt bild. Det är ju en variant som går att projektera och bygga separat från själva huvudprojektet.
Genius on call
Re: Upprustning röda linjen
Men är "ett av målen att trafikförsörja Fruängen"? Det är en tvärförbindelse och det viktigaste är att den når bra bytespunkter med andra trafikslag. Fruängen trafikförsörjs förstås med tunnelbanan i första hand. Om man kan pacera bytespunkten mellan tunnelbana, spårväg och buss i norra änden av tunnelbanestationen i stället för södra och samtidigt förtäta i området kan ju det vara lika bra som ett hållplatsläge i Fruängsgatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Upprustning röda linjen
twr skrev: ↑tisdag 24 januari 2023 14:27 Men är "ett av målen att trafikförsörja Fruängen"? Det är en tvärförbindelse och det viktigaste är att den når bra bytespunkter med andra trafikslag. Fruängen trafikförsörjs förstås med tunnelbanan i första hand. Om man kan pacera bytespunkten mellan tunnelbana, spårväg och buss i norra änden av tunnelbanestationen i stället för södra och samtidigt förtäta i området kan ju det vara lika bra som ett hållplatsläge i Fruängsgatan.
Stationerna i tex Landskrona och Söderhamn ligger väsentligt längre bort än några hundra meter från centrun i städerna de döpts efter, och hur är det med Stockholm Skavsta?
Tänk om Flixtrain skulle sälja superbilliga biljetter för resor mellan Stockholm Gnesta och Göteborg Alingsås funkar det för flyget så....