Slingan vid Telefonplan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Slingan vid Telefonplan

Inlägg av Infomaster »

I Västbergaskogen vid Telefonplan (Hägersten) har det en gång funnits en vändslinga för spårvagnar. Man ser fortfarande spår av vändslingan.

Nu planerar man att bygga en park där slingan en gång har varit. Jag tänkte att det är bra om Stadsbyggnadskontoret vet om det, så kanske man tar hänsyn till det. Brukar ni agera när gamla spårvagnsmiljöer hotas? Samråd avslutas 6 februari

Jag bifogar 3 bilder
Mikael Westergård
Li 17-1 Mikael Westergard.png
Li 17-1 Mikael Westergard.png (1.68 MiB) Visad 1103 gånger
Vagn i slingan
Vagn i slingan
Li 14-2 Mikael Westergard.png (962.88 KiB) Visad 1103 gånger
Slingan vid Telefonplan
Slingan vid Telefonplan
Slinga.png (1.24 MiB) Visad 1103 gånger
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Slingan vid Telefonplan

Inlägg av Stefan Widén »

Hej

Det finns fler platser där det legat vändslingor som tagit bort och marken har använts till byggnader, Svedmyra, Ålstens gård bl a. Och tyvärr så är det svårt att göra något i dessa lägen, eftersom vändslingor inte står högt i kurs hos TF och därmed är deras intresse ganska litet.

Vi får glädjas åt bilder som de du visar och därmed kunna visa upp hur det var en gång i tiden.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Slingan vid Telefonplan

Inlägg av Odd »

Slingan vid Traneberg är delvis överbyggd.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slingan vid Telefonplan

Inlägg av daniel_s »

Egentligen vet jag väl inte om just den där slingan är det som är mest värt att bevara på platsen, men tack för att du nosat fram detta Westergård, och tack för bilderna. Första bilden är ju inte från Telefonplan utan från nästa hållplats västerut, Korpmossevägen, men byggprojektet påverkar kanske även den platsen. Det tycker jag i så fall egentligen är mer intressant ur historisk synpunkt, men jag antar att tunnelbanan inte direkt påverkas av ev förändringar där?
Skriv svar