Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Odd skrev:Förlängningen av tunnelbanan från Odenplan norrut har i sig funnits i tankarna sedan i varje fall 50-talet. Det finns försvarsarbeten gjorda för det. Det har även funnits planer att grena av tunnelbana 3 men det har strukits.
Den nuvarande utformningen bildades dock av att Mall Of Scandinavia och Swedbank Arena etablerade sig på platsen och att Norra Stationsområdets och området kring Karolinska sjukhuset började ta form. Trafikunderlaget beräknades dock inte bli större än att motivera bussar i 10-minuterstrafik. För att öka på den prognosen sökte man fler målpunkter för projektet vilket gav ytterligare en hållplats vid Hagalund/Industrivägen. En omröstning om linjefärgen, där inte grönt fanns med, slutade i att gult blev framröstat som ny linjefärg för förlängningen, därav att man bytte färg på Tvärbanan från gult till orange.
All politisk prestige som plöjdes ner i projektet gjorde dock att projektet skulle byggas till varje pris, och eftersom allt har ett pris så fick man stryka en del för att få ner det. De sista 800 metrarna ströks så att ändhållplatsen blev vid Tvärbanans hållplats i stället för arenaområdet. Även perrongen vid vid Odenplan ströks och man beslutade att införliva den nya banan i tunnelbana 1, men utan att byta färg på linjeprojektet, även det av prestigeskäl. Samtidigt minskas kapaciteten mot Västerort med (minst) 20% och den marginal man hade för framtida utökning av trafiken mot Vällingby, den försvinner i ett enda slag. Under tiden har pendeltågens sträcka mellan Solna Station och Odenplan färdigställts vilket till stor del överlappar den planerade linjen. Nån hade räknat ut att för kostnaden att bygga gulalinjen så skulle man kunna betala taxiresor för alla resenärer under 50 år och det skulle ändå bli billigare än vad tunnelbanan kostar.
Mot denna bakgrund så skulle en förlängning från Hjulsta i sammanhanget vara en väldigt kostnadseffektiv investering, i alla fall om man beräknar kostnad per resenär.
Du hoppar över ett stort stycke i din historieskrivning. Ja, en förgrening från Odenplan är en gammal idé. Men nu skrev jag om att bygga en gren till Arenastadenoch påpekar att detta var etablerat långt innan Mall of Scandinavia. Stationen var också orienterad för en tänkt förlängning mot Danderyds sjukhus/Täby. Det var först senare den vreds.
Det finns många invändningar mot projektet precis som du skriver. Men köpcentret har inte den stora betydelse du ger det.
Väldigt tråkigt att snutten mot Arenastaden stannar vid Solna station, då försvinner en stor del av behållningen med förlängningen. Jag kan föreställa mig det halvkilometerlånga lämmeltåget från Friends arena, vid evenemang i varje fall, bort till närmaste t-banenedgång. Då kommer många ändå att välja Solna station.
arkivarie skrev:Väldigt tråkigt att snutten mot Arenastaden stannar vid Solna station, då försvinner en stor del av behållningen med förlängningen. Jag kan föreställa mig det halvkilometerlånga lämmeltåget från Friends arena, vid evenemang i varje fall, bort till närmaste t-banenedgång. Då kommer många ändå att välja Solna station.
Bra vid derbyn; då kan polisen dirigera ena klubbens supportrar mot tåget och andra klubbens supportrar mot tbanan.
arkivarie skrev:Väldigt tråkigt att snutten mot Arenastaden stannar vid Solna station, då försvinner en stor del av behållningen med förlängningen. Jag kan föreställa mig det halvkilometerlånga lämmeltåget från Friends arena, vid evenemang i varje fall, bort till närmaste t-banenedgång. Då kommer många ändå att välja Solna station.
Att bara bygga i bra berg är det som varit styrande för den senaste tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm.
Personligen tycker jag att det är helknasigt att låta förekomsten av bra berg hå före anläggningens funktion på det viset. Visst kan man bygga i berg utan att ge avkall på funktionen så är det ju bra, men funktionen ska som sagt inte bli lidande.
arkivarie skrev:Väldigt tråkigt att snutten mot Arenastaden stannar vid Solna station, då försvinner en stor del av behållningen med förlängningen. Jag kan föreställa mig det halvkilometerlånga lämmeltåget från Friends arena, vid evenemang i varje fall, bort till närmaste t-banenedgång. Då kommer många ändå att välja Solna station.
Att bara bygga i bra berg är det som varit styrande för den senaste tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm.
Personligen tycker jag att det är helknasigt att låta förekomsten av bra berg hå före anläggningens funktion på det viset. Visst kan man bygga i berg utan att ge avkall på funktionen så är det ju bra, men funktionen ska som sagt inte bli lidande.
Såklart du har rätt. Det blir lätt så med politiker som tycker att ordet tunnelbana är det viktiga och funktionen är ointressant, och en projektorganisation som bygger på samma tänkande och som olyckligt nog har fått status som en egen förvaltning.
I just gulalinjens fall så skulle man väl kunna lösa det på ett smidigt sätt. Beroende på om man skulle lägga stationen på ytan eller nedgrävd så skulle lutningen skilja sig, men det är nog inte värre än att lutningarna hamnar inom de gränser som tunneltågen klarar av.
Nu är nästan hela tunneln utsprängd. Det dröjer emellertid ytterligare fyra år innan den tas i trafik. Även regionaltågsstation väntas bli färdig samma år. Veddestabron är redan klar, och bussar kan åka där:
Järfälla kommun skrev:Det finns ett körfält i vardera riktning på Veddestabron som är avsett för busstrafik. Fredagen den 24 juni byter SL till sommartidtabell. Från och med då kommer busslinjerna 518, 550, 590 och 178 att trafikera Veddestabron och stanna på den nya hållplatsen ”Barkarby station Övre”.
Från och med höstens tidtabell kommer BRT-linjen, linje 175, att förlängas till Barkarby station. Linje 175 trafikerar då Veddestabron och stannar på den nya hållplatsen ”Barkarby station Övre”.
Detta innebär att tunnelbanan mellan Akalla och Barkarby snart finns i bussform. Trafikutbudet på linje 175 är i princip samma som på blå linjen. Under det första året var trafiken konstigt nog osynkroniserad (hur svårt är det egentligen att planera detta?), men nu passar avgångarna med varandra:
Trafikförvaltningen skrev:Linje 175 Barkarbystaden-Akalla (JU2202).
Utbudet anpassas till bättre anslutningar från och till tunnelbanan i Akalla under lågtrafik.
Förutom ovanstående linjer börjar Barkarby station övre även att trafikeras av linjerna 552H och 552V. Det blir alltså en hel del busstrafik på Veddestabron! Nyttan blir dock ganska begränsad innan den andra pendeltågsuppgången är färdig. I och för sig får Barkarbyborna äntligen nattrafik med linje 175...
FUT skrev:Klockan 14.55 på eftermiddagen den 18 januari försvann de sista 3 metrarna berg mellan Akalla och Barkarby i ett rökmoln. Det betyder att det är öppet hela vägen och att bergarbetena i nya tunnelbanans första projekt närmar sig sitt slut.
Kommer resenärer från Barkarby att välja tunnelbanans höga turtäthet eller pendeltågens korta restid?
FUT skrev:Klockan 14.55 på eftermiddagen den 18 januari försvann de sista 3 metrarna berg mellan Akalla och Barkarby i ett rökmoln. Det betyder att det är öppet hela vägen och att bergarbetena i nya tunnelbanans första projekt närmar sig sitt slut.
Kommer resenärer från Barkarby att välja tunnelbanans höga turtäthet eller pendeltågens korta restid?
Troligen pendeltåget, om de ska in till centralen.
bda157 skrev: ↑lördag 21 januari 2023 12:58I högtrafik har pendeltågen högre turtätheten än tunnelbanan:
Pendeltåg: 7,5 minuter Tunnelbana: 10 minuter
Några få tunnelbanestationer har 10-minuterstrafik i högtrafik, precis som några få pendeltågsstationer har 30-minuterstrafik i högtrafik. Hela blå linjen har dock 7-minuterstrafik i högtrafik. Efter blå linjens förlängning söderut får Barkarby förmodligen minst 5-minuterstrafik.
FUT skrev:Klockan 14.55 på eftermiddagen den 18 januari försvann de sista 3 metrarna berg mellan Akalla och Barkarby i ett rökmoln. Det betyder att det är öppet hela vägen och att bergarbetena i nya tunnelbanans första projekt närmar sig sitt slut.
Kommer resenärer från Barkarby att välja tunnelbanans höga turtäthet eller pendeltågens korta restid?
Pendeltåg Barkarby-Stockholm City 18min
T-bana Barkarby-Akalla-T-Centralen cirka 25min (räknat på 4min Barkarby-Akalla).
FUT skrev:Klockan 14.55 på eftermiddagen den 18 januari försvann de sista 3 metrarna berg mellan Akalla och Barkarby i ett rökmoln. Det betyder att det är öppet hela vägen och att bergarbetena i nya tunnelbanans första projekt närmar sig sitt slut.
Kommer resenärer från Barkarby att välja tunnelbanans höga turtäthet eller pendeltågens korta restid?
Pendeltåg Barkarby-Stockholm City 18min
T-bana Barkarby-Akalla-T-Centralen cirka 25min (räknat på 4min Barkarby-Akalla).
Det beror på var de skall åka någonstans. Sådana här resonemang baseras ofta på den felaktiga antagandet att alla åker mellan de två ändpunkterna och att ingen går av eller på vid mellanliggande uppehåll. Det är väl till och med så att det är en mycket liten andel som faktiskt åker hela vägen.
Kommer resenärer från Barkarby att välja tunnelbanans höga turtäthet eller pendeltågens korta restid?
Pendeltåg Barkarby-Stockholm City 18min
T-bana Barkarby-Akalla-T-Centralen cirka 25min (räknat på 4min Barkarby-Akalla).
Det beror på var de skall åka någonstans. Sådana här resonemang baseras ofta på den felaktiga antagandet att alla åker mellan de två ändpunkterna och att ingen går av eller på vid mellanliggande uppehåll. Det är väl till och med så att det är en mycket liten andel som faktiskt åker hela vägen.
Frågan gällde ju uttryckligen en jämförelse om en resa till city.
Sen är det väl självklart att ska jag till Kista så blir det och ska jag till Sundbuberg så blir det pendeln.
Varje resa är individuell.
Att pendeltågen utanför högtrafik har lägre turtäthet än tunnelbanan, t ex än de två grenarna på blå linjen innebär att pendeltågsresenärerna är diskriminerade. De fyra pendeltågsgrenarna har var för sig fler passagerare än blå linjens båda grenar.
bda157 skrev: ↑söndag 22 januari 2023 11:29
Att pendeltågen utanför högtrafik har lägre turtäthet än tunnelbanan, t ex än de två grenarna på blå linjen innebär att pendeltågsresenärerna är diskriminerade. De fyra pendeltågsgrenarna har var för sig fler passagerare än blå linjens båda grenar.
Fast den glesare trafiken för pendeltågen vägs ju i princip helt upp av pendeltågens högre snitthastighet per kilometer, jämför restiderna Norsborg - T-Centralen med Tumba - Stockholm City, eller Farsta Strand - T-Centralen mot Farsta Strand - Stockholm City.
I tex farstafallet tar pendeln 15 minuter och tunnelbanan 25 minuter så även om tunnelbanan trafikeras var tionde minut men pendeltåget bara varje kvart så blir ju utfallet till pendeltågets fördel.
Tumba - Stockholm city 26 minuter med pendeltåg
Norsborg - T-Centralen 37 minuter med tunneltåg.
bda157 skrev: ↑söndag 22 januari 2023 11:29
Att pendeltågen utanför högtrafik har lägre turtäthet än tunnelbanan, t ex än de två grenarna på blå linjen innebär att pendeltågsresenärerna är diskriminerade. De fyra pendeltågsgrenarna har var för sig fler passagerare än blå linjens båda grenar.
Pendeltåg rymmer ju betydligt fler än t-banetåget så det är ju rationellt att köra något glesare.
En snittresa med pendeln är ju längre än t-tesan och kostar mer i produktion för samma pris så det är väl rimligt att resan utförs rationellt .
Men samtidigt ska det ju vara acceptabel turtäthet och utbud ska spegla efterfrågan.
Var ska uppgångarna ligga? Jag var på tunnelvandringen och fick då för mig att de sa att uppgången mot pendeltåg skulle ligga i motsatt ände gentemot spåren mot/från Akalla.