Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Försökte hitta någon allmän Tvärbanan-tråd, men hittade ingen (Moderatorn får flytta om en sådan finns).
Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.
Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.
Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Både styrande politiker och beslutad kollektivtrafikplan föreslår en förlängning till Täby.Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59 Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.Enceladus skrev: ↑onsdag 21 september 2022 18:11Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Precis, det finns inga planer på att konvertera Saltsjöbanan till spårväg. En av Tvärbanans linjer kan däremot utnyttja Saltsjöbanans spår (se sidan 30).ADDE skrev: ↑torsdag 22 september 2022 0:22Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.Enceladus skrev: ↑onsdag 21 september 2022 18:11Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ritade upp detta för ett tag sedan. Här går banan från kvarnholmen in till framtida stadsspårvägar, men man hade lätt kunnat koppla ihop de.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Själv har jag tänkt att Tvärbanan går gemensamt med Saltsjöbanan till Lillängen och där nånstans går de i egna spår upp till Nacka forum och vidare ner till Nacka strand för att därifrån gå under Saltsjön till Kottla, med triangelspår vid båda anslutningspunkterna. Har dock aldrig tänkt på att dra spårväg till Kvarnholmen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Henriksdalsberget skulle behöva en rulltrappsschakt ner till Henriksdals station, eller en egen nybohovshiss.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har en ganska hög belastning. Under denna lördag var det stående resenärer i båda riktningarna. Varför förlängs inte Kistagrenen till Årstaberg? Behovet finns ju redan nu...
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Håller ambitionen att starta trafiken till Norra Ursvik i december i år? Hinner man bygga färdigt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag har hört ett rykte att bygget står stilla. Men jag har inte varit på plats för att kolla om det stämmer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
De utländska entreprenörerna har nog fått långledigt över nyår. Så är det med Lilla Lidingöbron. Säkert överenskommet i förväg.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är nog olika tidsperspektiv. Nu vänder den i Alviks strand. Förhoppningsvis förlängs den till Årstaberg snart. På sikt ska den vända i Mårtensdal. Medan Solnagrenen hela tiden kommer att vända i Sickla.Pluppiplopp skrev: ↑tisdag 10 januari 2023 16:21Jag frågade i en annan tråd och någon svarade att den skulle vända i Mårtensdal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Fast det där är ju egentligen ungefär som att diskutera vart ”gula linjen” ska gå på södra sidan. Vad är det som säger att man inte gör någon tidtabell där vartannat tåg går tvärtom för att spara ett tågsätt, till exempel?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Bra upphandling?
Övergång till löpande räkning?
Öppna det länkade dokumentet!
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... fdc5188322
Övergång till löpande räkning?
Öppna det länkade dokumentet!
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... fdc5188322