Men samtidigt måste det ju finnas teknik för att genomföra ett beslut.
Och pristak är nog ett vettigt ord för saken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det beror på vad man avser.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 02 november 2022 23:58Men samtidigt måste det ju finnas teknik för att genomföra ett beslut.
Och pristak är nog ett vettigt ord för saken
SL använder både det svenska begreppet "pristak" och det engelska begreppet "capping". Uttryck som "rabatt" och "staffling" har en vidare betydelse.
Bussmagasinet skriver att det vanligaste sättet att köpa enkelbiljett är att blippa betalkortet, men avsaknaden av pristak gör Londons siffror omöjliga att uppnå.Bussmagasinet skrev:London var tidigt ute med kontaktlösa betalningar i kollektivtrafiken. Den 13 december 2012 blev det möjligt att betala på den brittiska huvudstadens bussar genom att blippa sitt betalkort, sin smarta telefon eller sin smarta klocka. Sedan dess har mer än 2,5 miljarder bussresor gjorts med Transport for London där resenären har betalat på det sättet. Idag betalas cirka 70 procent av bussresorna i London genom att resenären blippar sitt betalkort eller sin mobiltelefon.
Är det inte dags att införa pristak?Mitt i skrev:Men det är samtidigt en större andel som åker på enkelbiljett – och färre som investerar i ett månadskort – vilket gör att SL:s intäkt per resa har ökat.
– Vi ser det absolut inte som ett sätt att förbättra vår ekonomi. Det viktigaste för oss är att resenärerna är nöjda. Möjligheten att betala med bankkortet har gjort det fantastiskt enkelt att resa, kommenterar SL:s ekonomidirektör Catarina Strömsten.
[...]
Av dem som köper enkelbiljett är det nu 46 procent som blippar direkt med bankkortet, vilket är 50 procent fler än i början av 2022.
För att fler jobbar hemifrån någon/några dagar per vecka och därmed inte skaffar månadskort? Därmed ökar försäljningen av enkelbiljetter.Odd skrev: ↑söndag 15 januari 2023 18:25 Bussmagasinet är ju inte direkt kända för saklig journalistik, men det är intressant att SL/SLL/TF/RS tycker att något som för bara några år sedan var helt uteslutet för rädslan att missa intäkter, helt plötsligt är möjligt att genomföra med motiveringen att kunna öka intäkterna. Man kan ju undra vad det är som gjort denna helomvändning möjlig, då det tekniskt sett har varit genomförbart egentligen sedan SL Access-systemet infördes.
Men det är ju bra att de kan ändra sig, något vi inte är direkt bortskämda med när det gäller offentliga beslut.
Är det någon som vet hur långt de har kommit i detta arbetet?
Hur kommer det sig att SL behöver ett halvt årtionde för något som Skånetrafiken och Östgötatrafiken införde redan från början?kildor skrev: ↑söndag 15 januari 2023 20:56 Det här är ingen ny idé eller helomvändning från SL. Det är ju bara att bläddra tillbaka i tråden. Beslut om att införa dagcapping togs i juni. Och redan när man beslutade om att införa kontaktlösa betalningar 2018 så var capping/pristak med i utvecklingsplanen. Däremot verkar det inte finnas någon tydlig tidsplan. Det senaste jag sett är följande i beslutshandlingarna från i juni: "...utveckling av capping kan påbörjas efter avveckling
av SL-Access, vilket beräknas till kvartal 2 2023".
Det verkar som att man helt enkelt prioriterat annorlunda, t.ex. att se till att kontaktlösa betalningar fungerar i hela SL-trafiken och inte bara på stadsbussar, och att det går att blippa betalkort till reducerat pris. Och tydligen vill man också fasa ut Access-systemet innan man inför nya funktioner.
Till skillnad från Skånetrafiken och Östgötatrafiken inför Västtrafik inte pristak. Till skillnad från SL inför Västtrafik inte rabatterat pris med betalkort. Bu!Bussmagasinet skrev:Det kommer gå att blippa betalkort på spårvagnar, bussar och båtar som kör inom zon A och funktionen ersätter biljettautomaterna ombord på spårvagnarna. På bussarna i zon B och C kommer resenärerna fortsatt kunna köpa biljett av föraren ombord.
I Göteborg kommer endast alla kontokort från Visa eller Mastercard att kunna användas till skillnad från Stockholm där även American Express fungerar.
Även Sörmlandstrafiken har infört kontaktlös betalning. Nu är det väl bara UL kvar bland de stora trafikhuvudmännen, vilket sker i samband med tidstaxan.Bussmagasinet skrev:Från och med den här veckan är det möjligt för resenärer att blippa sitt bankkort även på alla stadsbussar i Sörmland. Den som tidigare har velat köpa biljett ombord på bussen med sitt bankkort har behövt köpa av föraren, som i sin tur då behöver hantera en process med utskriven biljett och kvitto. Nu är det betydligt enklare.
Har det inte funnits kontaktlös betalning hos Sörmlandstrafiken sedan länge? Jag brukar säga till chauffören att jag vill till Malmköping, chauförren klickar lite och sen blippa jag mitt kort? Men det är kanske inte är så kul att prata med en människa?Enceladus skrev: ↑fredag 16 juni 2023 20:21 Bankkortsblipp nu även i Sörmland
Även Sörmlandstrafiken har infört kontaktlös betalning. Nu är det väl bara UL kvar bland de stora trafikhuvudmännen, vilket sker i samband med tidstaxan.Bussmagasinet skrev:Från och med den här veckan är det möjligt för resenärer att blippa sitt bankkort även på alla stadsbussar i Sörmland. Den som tidigare har velat köpa biljett ombord på bussen med sitt bankkort har behövt köpa av föraren, som i sin tur då behöver hantera en process med utskriven biljett och kvitto. Nu är det betydligt enklare.
– Avvecklingen av det tidigare biljettsystemet SL Access har kantats av mer arbete än vad som först förutsågs. I kombination med ett ansträngt ekonomiskt läge för Region Stockholm har trafikförvaltningen haft behov av att prioritera andra av- och utvecklingsaktiviteter framför utveckling av pristak för resor med betalkort.
– Planläggning av den tekniska utvecklingen tillika beslut om nivån för pristak behöver fortfarande utredas, varför vi idag inte kan meddela tidpunkt för när utveckling kommer att påbörjas, än mindre när tjänsten kan lanseras.
Så 1,5 år efter att man beslutat att capping ska införas har man inte ens börjat utreda planläggningen av den tekniska utvecklingen som krävs...kildor skrev: ↑torsdag 30 november 2023 19:54 Uppdatering kring införandet av pristak:
https://www.battrestadsdel.se/stockholm ... na-london/
– Avvecklingen av det tidigare biljettsystemet SL Access har kantats av mer arbete än vad som först förutsågs. I kombination med ett ansträngt ekonomiskt läge för Region Stockholm har trafikförvaltningen haft behov av att prioritera andra av- och utvecklingsaktiviteter framför utveckling av pristak för resor med betalkort.– Planläggning av den tekniska utvecklingen tillika beslut om nivån för pristak behöver fortfarande utredas, varför vi idag inte kan meddela tidpunkt för när utveckling kommer att påbörjas, än mindre när tjänsten kan lanseras.