Riktigt nice trafiklösning där. Istället för att göra som man brukar - stänga av ena körbanan och leda över all trafik på den andra (bara lägga in en mittdelare så att det i det här fallet hade blivit 2 + 2 filer istället för 4 +4). Sen när man är klar med ena halvan av bron, så leder man om trafiken på den man just byggt klart och börjar med den andra. Med tanke på trafikmängden dagtid på den där sträckan, så hade ju detta inte blivit roligt.LÅ1 skrev: ↑måndag 04 april 2022 23:54 Kistagrenen ska ju fram till Heleneluns pendeltågsstation. Det är några år sedan jag gick från Kistagången till pendeltågen, men minns att det är en väg som verkar svår att bygga spårväg på. Men spårvägen verkar inte planeras att gå in under järnvägsspåren utanför stationsentrén. Det hade verkligen blivit bökigt.
Nu flyttar man i alla fall E4:an i sidled för att kunna dra spårvägen under E4:an.
"Tvärbanans nya gren kräver att E4 flyttas".
Jag hade inte kört där på ett litet tag (så jag märkte inte mycket om själva omläggningen - när jag körde innan var det gamla vägen - sen nya). Jag märkte då att dom lagt om vägen i en lång S-kurva där (rolig att köra också när man kör en tid med lite trafik, så man kan hålla bra fart. Långa sköna "sugande" svängar). Dom har ju gjort liknande lösningar vid bygget av förbifarten, så jag tänkte det var något med den först - men tyckte att "vad tidigt den kom" (det bygget är ju längre bort, vid Norrviken).
När man kollar på ritningarna för hur nya passagen är tänkt att bli, så tycker jag dock det ser lite knäppt ut att gångbanan är 4,5 m bred, medan cykelbanan bara är 2,5 m. Borde det inte varit tvärtom?
2,5 m räcker ju gott och väl för en gångbana. Det räcker förvisso till en cykelbana också - men när man ändå tar sig det utrymmet, så borde det ju va cykelbanan som är 4,5 och gångbanan 2,5 istället. Sen hade det ju varit trevligt att ta till några m till och lägga in en bilpassage också (men det är väl en kostnadsfråga också, eftersom den där sträckan nu också bara är tillåten för kollektivtrafik och taxi, samt gående och cyklister
- bron blir ju dyrare ju längre man gör den).
Samma med t ex järnvägen mellan Kungsängen och Kallhäll. Nu har man ju byggt 4 spår hela vägen till Kallhäll. Men skulle man vilja bygga ut i framtiden så man får 4 spår hela vägen till Kungsängen, Bro eller Bålsta (vilket säkert kommer behövas i framtiden) måste man bredda alla tunnlar och broar (eller bygga nya intill dom gamla). Det lär inte bli billigt, jämfört med om man tagit till bredd från början, så det får plats 4 spår. Det är ju bara 21 år sen den sträckan byggdes - ingen vidare framförhållning där heller.Stefan Widén skrev: ↑tisdag 05 april 2022 12:09 Ja vi kan konstatera att de som projade bef tunnel inte tänkte på att det skulle byggas spårväg där om x antal år.
Dvs lärdommen är att ta till tunnlar, broar mm så man har för framtiden. Brukar inte särskilt mycket extra.
Stefan