Vad var det för fel med den gamla rösten egentligen ? Varför bytte dom ut den ?daniel_s skrev:Det är en mjukvara som heter Acapella som skapar denna robotröst utifrån något slags textfiler.wax skrev:Det är väl bara ihopklippta bokstavsoljud? Eller vet nån kunnig själ här hur robotrösten har skapats? (Förvirrad)M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Nya utrop i Norrköping?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nya utrop i Norrköping?
Bra att du håller med där. Men jag är verkligen ingen vaneresenär, jag åkte två resor i torsdags, innan det var det 3½ månad sen senast, innan det 3 veckor och sen en vecka. Så de blir inte så ofta faktiskt, eftersom en promenad till centrala stan går fortare. Iofs har jag ju inte någon brådska, men skönt att gå när man har tid...wax skrev:Om man är vaneresenär så tänker man inte på detta men om man lyssnar noga så hör man skillnaden.
- Men håller iallafall med dig om att Östgötapendelns röst är bra! <3 (y)
… uttalar denna robotröst enligt svenskans uttalsregler?Christer J skrev:Efter att ha tvingats titta på teve några veckor så kan jag konstatera att det är lång väg för talsyntes att klara av att läsa upp text på ett naturligt sätt. För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Angående tevetittande, kolla in svensktextade engelskspråkiga inslag på Kunskapskanalen så förstår ni vad jag menar.
Oj - vad du minns!leifd skrev:Bra att du håller med där. Men jag är verkligen ingen vaneresenär, jag åkte två resor i torsdags, innan det var det 3½ månad sen senast, innan det 3 veckor och sen en vecka. Så de blir inte så ofta faktiskt, eftersom en promenad till centrala stan går fortare. Iofs har jag ju inte någon brådska, men skönt att gå när man har tid...wax skrev:Om man är vaneresenär så tänker man inte på detta men om man lyssnar noga så hör man skillnaden.
BSB101 skrev: ↑torsdag 09 juli 2020 17:30Förlorar man inte tanken med talsyntes då? Just att slippa svårtolkade dialekter och få ett likartat uttal som är lätt att förstå är själva poängen med talsyntes. I den ljusmiljö som råder i tunnelbanan och i den allmänna trafikmiljö är det viktigt att utropen är tydliga, lika och lättförståeliga.Christer J skrev:För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.
Särskilt tydliga är dom inte.
Man kollar bara förbrukade biljetter i appen, så ser man ju, inte så svårt...wax skrev: ↑tisdag 13 juli 2021 18:12Oj - vad du minns!leifd skrev:Bra att du håller med där. Men jag är verkligen ingen vaneresenär, jag åkte två resor i torsdags, innan det var det 3½ månad sen senast, innan det 3 veckor och sen en vecka. Så de blir inte så ofta faktiskt, eftersom en promenad till centrala stan går fortare. Iofs har jag ju inte någon brådska, men skönt att gå när man har tid...wax skrev:Om man är vaneresenär så tänker man inte på detta men om man lyssnar noga så hör man skillnaden.
- dr Cassandra Nojdh
Det beror alldeles på vilken ambitionsnivå man väljer när man skapar fraser med talsyntes. Här, liksom i alla andra verksamheter gäller att man får vad man betalar för. Acapela heter det svenska företag som är stora på talsyntes (äkta text-till-talsystem). Här kan den som vill experimentera med deras standardprodukter: https://www.acapela-group.com/sv/wax skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 14:11BSB101 skrev: ↑torsdag 09 juli 2020 17:30Förlorar man inte tanken med talsyntes då? Just att slippa svårtolkade dialekter och få ett likartat uttal som är lätt att förstå är själva poängen med talsyntes. I den ljusmiljö som råder i tunnelbanan och i den allmänna trafikmiljö är det viktigt att utropen är tydliga, lika och lättförståeliga.Christer J skrev:För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.
Särskilt tydliga är dom inte.
Här är en produktöversikt, inkl. mer avancerade produkter: https://www.acapela-group.com/voices/repertoire/
Ljudbiblioteket Elin, som ofta används i kollektivtrafikfordon, är baserat på Johanna Hermann Lundbergs röst.
Varför man använder talsyntes är väl rätt uppenbart.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
För att man tycker att inspelade ljudfiler är onödig lyx?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 21:41Varför man använder talsyntes är väl rätt uppenbart.
daniel_s skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 22:17För att man tycker att inspelade ljudfiler är onödig lyx?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 21:41Varför man använder talsyntes är väl rätt uppenbart.
Inspelade ljudfiler är både trevligare och tydligare än den skräpröst vi har idag. Ska man ha en så otydlig röst så kan man lika gärna strunta i hållplatsutrop som handlar om tillgänglighet.