CityPendeln V2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
CityPendeln V2
För mig som jobbade på CityPendeln när dom tog över efter SJ samt för alla er som åkte med Pendeltåg kommer väl ihåg hur det var då.
Nu verkar det bli samma visa igen med inställda tåg samt oregelbunden trafik. Var har Visslaren tagit vägen?
Det var nog inte det bästa draget av SL att kicka ut Stockholmståg som visste hur trafiken skulle bedrivas samt vad det kostade, f.d. VDn gör nog "High five".
Nu verkar det bli samma visa igen med inställda tåg samt oregelbunden trafik. Var har Visslaren tagit vägen?
Det var nog inte det bästa draget av SL att kicka ut Stockholmståg som visste hur trafiken skulle bedrivas samt vad det kostade, f.d. VDn gör nog "High five".
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 11 december 2022 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: CityPendeln V2
Inställda tåg pga lokförarbrist och korta tåg pga vagnbrist, borde inte vagnarna räcka när så mycket tåg är inställda?
Och så undrar man ju vad "SL" tycker nu när deras upphandling gav vidstående resultat, det var ju inte vad de lovade! Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Och så undrar man ju vad "SL" tycker nu när deras upphandling gav vidstående resultat, det var ju inte vad de lovade! Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Re: CityPendeln V2
Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.Hechtwagen skrev: ↑söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Re: CityPendeln V2
Fast i nuläget är ju trafikutbudet rätt irrelevant när så mång avgångar är inställdaEnceladus skrev: ↑söndag 11 december 2022 14:52Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.Hechtwagen skrev: ↑söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: CityPendeln V2
Tunnelbanan har ju ett helt annat utbildningssystem som inte kvalificerar för jobb hos andra företag på det sätt en utbildning enligt lokförardirektivet gör. Dessutom är det lättare att planera personalförsörjningen när utbildningen är typ 12-14 veckor än när den är omkring ett år. Inom järnvägsbranschen klagas det numera vitt och brett över att folk byter jobb för snabbt, man blir jätteförvånad när folk byter jobb efter bara ett par år i yrket. I tunnelbanan har aldrig någon varit förvånad över det även om planeringshorisonten varierat ganska mycket även där.Enceladus skrev: ↑söndag 11 december 2022 14:52Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör?Hechtwagen skrev: ↑söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
Re: CityPendeln V2
Nä, trafikutbudet har en väldigt stor betydelse när det är inställda avgångar. Om trafikutbudet är i underkant så blir det kaos. Stopp i trafiken är förstås en annan sak. Då spelar trafikutbudet i princip ingen roll. Men nu har SL problemet att det inte finns några överflödiga avgångar att ställa in. Köpenhamns pendeltåg har cirka 3 gånger fler avgångar med något färre resenärer. Göteborgs tågtrafik har ungefär lika många avgångar med cirka 6 gånger färre resenärer. SL har helt enkelt för små marginaler i pendeltågstrafiken.Fyrgeit skrev: ↑söndag 11 december 2022 17:01Fast i nuläget är ju trafikutbudet rätt irrelevant när så mång avgångar är inställdaEnceladus skrev: ↑söndag 11 december 2022 14:52Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.Hechtwagen skrev: ↑söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.![]()
Det handlar inte heller bara om fordonens storlek. Tunnelbanan har som bekant principen att det ska vara 10-minuterstrafik. Om efterfrågan saknas för långa tåg så blir det korta tåg! Ambitionsnivån är ännu tydligare i Stockholms nattrafik. Nattbussar i fashionabla områden har inte sällan 2 resenärer per avgång samtidigt som pendeltågens nattbussar har regelbundet stående resenärer. I det första fallet är det ingen katastrof att halvera trafiken, men inte i det andra.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: CityPendeln V2
MTR i tunnelbanan utbildar ständigt nya tunneltågförare för att se till att förarna ska räcka och det finns i princip bara en arbetsgivare för tunneltågförare.Enceladus skrev: ↑söndag 11 december 2022 14:52Varför har tunnelbanan aldrig liknande problem, trots samma operatör? När inser forumets skribenter att citypolitikerna ger tusan i förorten? Grundproblemet är inte heller de inställda avgångarna i sig, utan pendeltågens minimalistiska trafikutbud sett till efterfrågan. Politikerna vill ju inte satsa mer än minimum i förorten.Hechtwagen skrev: ↑söndag 11 december 2022 13:06 Hade Stockholmståg varit kvar så hade vi sannolikt sluppit dessa problem nu.
MTR klev in på pendeln och gjorde sig ovän med lokförarna från dag ett, i regel beror sådant på ett fåtal felrekryteringar i ledningen, det hade lika gärna kunnat gått smidigt med övertagandet med nöjd personal för i grunden ebjuder MTR samma villkor som S-tåg gjorde.
MTR har förlitat sig på att nyutbildade lokförare och befintliga lokförare söker arbete hos dem men MTR har inte varit en attraktiv arbetsgivare så folk har inte sökt sig dit i lika stor utsträckning som de sökt sig därifrån.
Sedan är YH-utbildningarna dimensionerade för att lokförarna ska arbeta i princip fram till pension men så funkar det inte löngre, efter tio år har ett stort antal nya lokförare bytt yrke, så var det inte förr.
Nu har två personer förklarat för dig vad svaret är på din fråga så nu vet du varför MTR har lokförarbrist men inte tunneltågförarbrist.
Vi som svarar har väldigt god insikt i dessa frågor så du kan känna dig helt trygg med att svaren stämmer.
Re: CityPendeln V2
Problemen nu verkar ju bero på att man hade planerat att successivt ta bort tågvärdarna med start i förra veckan. I ett sent skede satte man detta på halt och uppgav som orsak att man inte ville ha två riskmoment samtidigt, första etappen av slopade värdar samtidigt som Trafikverket skulle ta MPK i drift. Så nu vill man ha tågvärdar på alla tåg trots att många av dem är under omskolning till nytt jobb. Därför saknas personal, med inställda tåg som följd.
Nu har ju övergången till MPK skett i det närmaste problemfritt. Man borde rimligen därför snarast börja köra med kameror och utan tågvärdar i den omfattning som var planerad i den första etappen (30%).
Nu har ju övergången till MPK skett i det närmaste problemfritt. Man borde rimligen därför snarast börja köra med kameror och utan tågvärdar i den omfattning som var planerad i den första etappen (30%).
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: CityPendeln V2
Det är lokförarbrist utöver tågvärdsbristen, huruvida MTR vill slopa tågvärdarna eller ej beror enbart på om MTR tjänar eller förlorar ekonomiskt på att ha tågvärdar.bda157 skrev: ↑måndag 12 december 2022 11:41 Problemen nu verkar ju bero på att man hade planerat att successivt ta bort tågvärdarna med start i förra veckan. I ett sent skede satte man detta på halt och uppgav som orsak att man inte ville ha två riskmoment samtidigt, första etappen av slopade värdar samtidigt som Trafikverket skulle ta MPK i drift. Så nu vill man ha tågvärdar på alla tåg trots att många av dem är under omskolning till nytt jobb. Därför saknas personal, med inställda tåg som följd.
Nu har ju övergången till MPK skett i det närmaste problemfritt. Man borde rimligen därför snarast börja köra med kameror och utan tågvärdar i den omfattning som var planerad i den första etappen (30%).
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: CityPendeln V2
Stämmer detta citat från SvD?
"Det råder även vagnbrist i pendeltågstrafiken vilket innebär att det blir trängre ombord på tågen."
Om man inte har fordon så det räcker när man reducerat trafiken med 30% så kanske det är dags att genomflra en ny upphandling för MTR klarar ju uppenbarligen inte detta.
Fast det bakomliggande problemet är ju att regionen inte klarar av att upphandla dugliga aktöter.
Har Tamsons någon kommentar?
"Det råder även vagnbrist i pendeltågstrafiken vilket innebär att det blir trängre ombord på tågen."
Om man inte har fordon så det räcker när man reducerat trafiken med 30% så kanske det är dags att genomflra en ny upphandling för MTR klarar ju uppenbarligen inte detta.
Fast det bakomliggande problemet är ju att regionen inte klarar av att upphandla dugliga aktöter.
Har Tamsons någon kommentar?
Re: CityPendeln V2
Om de långa tågen råkar bli inställda så blir det väl bara korta tåg kvar! Nä skämt åsido, jag känner mig ganska övertygad om att man inte kortar tågsätt om det finns lediga fordon vid den tidpunkt man ”måste” bestämma sig. Däremot kan det ju inträffa att man redan har gjort en reduktionsplan pga vagnsbrist och börjat planera underhållet efter den; sedan försämras personalläget och då kan man kanske inte göra annat än att dra in vissa omlopp utan egentlig samordning med fordonsplaneringen. Det här är mest gissningar men borde inte vara så långt från sanningen.
Resultatet blir ju i alla fall ganska konstigt just nu, exempelvis i lördags kväll ungefär vid midnatt blev det två timmar mellan två tåg på märstalinjen enligt någotsånär tillförlitlig observation.
Resultatet blir ju i alla fall ganska konstigt just nu, exempelvis i lördags kväll ungefär vid midnatt blev det två timmar mellan två tåg på märstalinjen enligt någotsånär tillförlitlig observation.
Re: CityPendeln V2
Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik.P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: CityPendeln V2
Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.Enceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik.P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.![]()
Re: CityPendeln V2
Gjorde han något för att kunna infria sitt löfte? Han var ansvarig under den mesta av tiden som det tagit att ta fram T23. Så fanns den utlovade nattliga tågtrafiken med i T23?Lennart Petersen skrev: ↑måndag 12 december 2022 18:27Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.Enceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik.P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.![]()
Re: CityPendeln V2
Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 12 december 2022 18:27Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.Enceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik.P4 Stockholm skrev:På sträckan mellan Nynäshamn och Västerhaninge är all tågtrafik inställd och resenärer hänvisas till ersättningsbussar.![]()
Re: CityPendeln V2
Hechtwagen skrev: ↑måndag 12 december 2022 12:08Jag kan konstatera: i samma vecka som man hade planerat att låta 30%(?) av tågen skötas enbart av förare med kamera utan att fullfölja planen så ökade antalet inställda avgångar starkt.
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: CityPendeln V2
18 Oktober skedde skiftet vad jag kan seEnceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 20:49Tamsons är fortfarande kvar till årsskiftet och det är han som ligger bakom årets trafikförändringar där Bålstagrenen till och med har fått mindre nattrafik.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 12 december 2022 18:27Ja men Tamsons blev ju inte kvar så då kan vi väl knappast utkräva något ansvar för ej infriade löften.Enceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 17:34 Nynäsborna har tröttnat på inställda pendeltåg: Alltid problem
Tamsoms lovade att Nynäshamn skulle få nattlig tågtrafik i samband med tidtabellsskiftet. Av detta blev intet. Istället blev det ingen tågtrafik.![]()
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
Re: CityPendeln V2
MTR fortsätter avveckla tågvärdarnaLennart Petersen skrev: ↑måndag 12 december 2022 22:4918 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
Dessutom är det Tamsons som har varit ansvarig för att ta fram T23 där nattrafiken inte utökades, utan till och med minskades!Mitt i skrev:Men det formella beslut om pausning kan inte tas förrän i januari 2023, då den nya majoriteten tar över ordförandeskapet i trafiknämnden. Därför fortsätter just nu avvecklingen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: CityPendeln V2
Men varifrån fick du idén att Tamsons skulle sitta kvar året ut? Valet var ju i september.Enceladus skrev: ↑måndag 12 december 2022 23:34MTR fortsätter avveckla tågvärdarnaLennart Petersen skrev: ↑måndag 12 december 2022 22:4918 Oktober skedde skiftet vad jag kan se
https://www.regionstockholm.se/politik/ ... regionrad/
Dessutom är det Tamsons som har varit ansvarig för att ta fram T23 där nattrafiken inte utökades, utan till och med minskades!Mitt i skrev:Men det formella beslut om pausning kan inte tas förrän i januari 2023, då den nya majoriteten tar över ordförandeskapet i trafiknämnden. Därför fortsätter just nu avvecklingen.
Re: CityPendeln V2
Kan nuvarande situation med tågvakterna och indragna tåg göra att tågvakterna blir en säkerhetsrisk? Jag bevittnade idag en situation där ett flertal personer klämdes i dörrar samtidigt för att tågvakten inte orkade vänta på att de hittade ett ledigt dörrpar.
Jag vet inte hur reglerna är på MTR men när jag körde tunneltåg så fick man inte göra så.
Jag vet inte hur reglerna är på MTR men när jag körde tunneltåg så fick man inte göra så.
Jag förstår att pendeltågen inte har Tri Tub, men de bör ju rimligen ha motsvarande instruktion, eller är det så illa att det inte finns några sådana regler på pendeltågen?Tri tub §33, Åtgärder före tunneltågs avgång från station skrev: 3.
Före avgång från ändstation skall föraren kontrollera att HS i
körhytt fungerar och att nödbrytaren är plomberad i tilläge.
Före avgång från station skall föraren själv
- sedan av- och påstigning bedömts avslutad stänga dörrarna,
- observera tågsidan under och efter dörrstängningen,
- kontrollera att ingenting fastnat och att gula dörrsignaler
slocknat,
- kontrollera att dörrarna stängts och att indikering för
stängda dörrar erhållits,
- se att dörrstängningen inte förorsakat någon särskild reaktion.
Genius on call