Inledningen "Jag har hört" gäller hela stycket. Det är ett faktum att Mölndalspolitikerna inte är jätteglada för spårvagnen, men att de accepterar den.Arnold skrev:Vadå inte betalar det Göteborg vill? Antingen betalar väl kommunen avtalad avgift eller inte. Skulle Mölndal hålla inne med pengar, vilket då fått Spårvägen att sätta in sunkvagnar på fyran? Nu har kommunen slagit fast en gång för alla att spårvägen är en del av Göteborgsvägen och knutpunkten i Mölndal har byggts för spårvagnstrafik.TonyM skrev: Jag har också hört folk här tala om 4:an som en sunklinje. Eftersom Mölndals kommun inte är överdrivet positivt inställda till sträckan söder om Lana (dvs den sträcka de kan uttala sig om) och inte gärna betalar det som Göteborg vill ha får de de sämsta vagnarna.
Faktum är att de linjerna där det går mest "pedaler" är 4, 7, 10 och 11 därefter kommer 1 och 5, därefter 2/6, sedan 8/9 och sist 3. Efter ett politiskt beslut är det bestämt att 3:an enbart skall ha låggolv, varför man i praktiken aldrig ser pedaler på 3:an (även om det händer).
/Tony
Störst skadegörelse sker i Långedrag, Tynnered och andra västliga stadsdelar, fyran gick till långedrag förr - kanske den verkliga anledningen till sunkeriet på fyran (förr om åren)Arnold skrev: Har inte riktigt fått klart för mig vad som styr att vissa linjer är tursatta med dubbla pedaler och andra med M31. Det enda jag på rak arm inser är att bara pedalvagnar går till Bergsjön. Är det en slump? Med tanke på Bergsjöns karaktär verkar det som om pedalerna sätts in där skadegörelsen är ett problem. Längs fyrans södra del är dessa problem knappast stora, varför jag inte förstår tanken bakom behovet av pedalvagnar där.
Vagnarna från bergsjön går ju till Tynnered och Saltholmen, där skadegörelsen som sagt är som störst.
(Missuppfattade frågan tidigare - lägger till)
Prioriteringen är att sätta ut så mycket "container" som möjligt, eftersom det är billigare att köra med M31/M21. Sålunda ser man helst flest kilometrar M31. Det som blir över är pedalvagn.
/Tony