MTA avvecklar spärrvakterna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

MTA:s runt 2000 spärrvakter får andra arbetsuppgifter.

Vilka fler system har spärrvakter? Är väl snart bara Stockholm kvar?

https://abc7ny.com/subways-mta-subway-t ... /12544592/
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Harald »

Spärrlinjer är det väl fler som har, men numera i huvudsak automatiserade, t.ex. London. Inte heller i New York tycks det vara frågan om ta bort spärrlinjerna eller att avbemanna stationerna. Personalen ska bara arbeta på ett annat sätt än att sitta i en kiosk och sälja biljetter.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Det är intressant att Stockholm valt att imitera London och New York istället för andra Europeiska system.

Men Sverige är ju väldigt anglosaxiskt.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av kildor »

Det är inte så svårt att hitta andra europeiska städer med spärrar:
http://mic-ro.com/metro/farecollection.html
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Nu är det inte spärrar utan spärrvakter jag pratar om.

Sen litar jag inte på den där typen av listor, Oslo ex. har inga spärrar.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: fredag 09 december 2022 12:29 Det är intressant att Stockholm valt att imitera London och New York istället för andra Europeiska system.

Men Sverige är ju väldigt anglosaxiskt.
Jag ser inte likheterna. Både London och New York har capping medan Stockholm ständigt förhalar införandet av pristak. Vidare är biljettkontrollen i Stockholms spärrar enkelriktad - enbart vid ingång.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Okej, det var 24 år sedan jag var i London och 9 år sedan jag var i New York. Likheterna jag pratade om var spärrlinje + spärrvakt men det verkar inte gått fram.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: fredag 09 december 2022 15:20
M224 skrev: fredag 09 december 2022 12:29 Det är intressant att Stockholm valt att imitera London och New York istället för andra Europeiska system.

Men Sverige är ju väldigt anglosaxiskt.
Jag ser inte likheterna. Både London och New York har capping medan Stockholm ständigt förhalar införandet av pristak. Vidare är biljettkontrollen i Stockholms spärrar enkelriktad - enbart vid ingång.
I vart fall i tunnelbanan förekommer utgångskontroll ibland vid spärrarna.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev: fredag 09 december 2022 10:56 Spärrlinjer är det väl fler som har, men numera i huvudsak automatiserade, t.ex. London. Inte heller i New York tycks det vara frågan om ta bort spärrlinjerna eller att avbemanna stationerna. Personalen ska bara arbeta på ett annat sätt än att sitta i en kiosk och sälja biljetter.
Men spärrlinje är väl inte riktigt samma sak som att man har spärrar. Nästan alla tunnelbanesystem har spärrlinje, som i Tyskland där spärrlinjen är markerad i golvet med text att man innanför linjen ska ha giltig biljett.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: fredag 09 december 2022 15:42 Okej, det var 24 år sedan jag var i London och 9 år sedan jag var i New York. Likheterna jag pratade om var spärrlinje + spärrvakt men det verkar inte gått fram.
Biljettsystemen har ändrats i grunden sedan skribenten besökte nämnda städer, och Stockholm har uppenbarligen inte låtit sig inspireras av deras utveckling.
Lennart Petersen skrev: fredag 09 december 2022 18:03 I vart fall i tunnelbanan förekommer utgångskontroll ibland vid spärrarna.
Sporadiska utgångskontroller vid spärrarna kan inte likställas med obligatoriska utgångskontroller i spärrarna. Stockholm har inte valt att imitera London...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Ja vilken j-a tur att folk slipper leta efter SL-kortet på vägen ut också. Det är irritetande nog med alla som ska ta fram kortet eller mobilen i sista sekunden vid inpassering.

Nej tacka vet jag våra grannländer och tyskland m.fl. Fler kontroller och mindre trassel vid inpassering.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av daniel_s »

Det blir inte fler kontroller i snäll-Sverige. Vill man intäktssäkra är det spärrar som gäller.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev: lördag 10 december 2022 13:58 Ja vilken j-a tur att folk slipper leta efter SL-kortet på vägen ut också. Det är irritetande nog med alla som ska ta fram kortet eller mobilen i sista sekunden vid inpassering.

Nej tacka vet jag våra grannländer och tyskland m.fl. Fler kontroller och mindre trassel vid inpassering.
Jomenvisst, för mig som brukar åka till Berlin är det stor chans att åka på en kontroll, dom har inga uniformerade kontrollanter så du har ingen chans att hoppa av plus att du är inte säker bara för att du hoppat av U-Bahn, du kan bli kontrollerad på plattformen vilket jag råkade ut för en gång - givetvis hade jag en giltig biljett :)

Blev även kontrollerad nu på S-Bahn nu när jag var nere i München, dock av DB Regio kontrollanter eftersom liksom i Berlin DB Regio kör tågen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: söndag 11 december 2022 12:50
M224 skrev: lördag 10 december 2022 13:58 Ja vilken j-a tur att folk slipper leta efter SL-kortet på vägen ut också. Det är irritetande nog med alla som ska ta fram kortet eller mobilen i sista sekunden vid inpassering.

Nej tacka vet jag våra grannländer och tyskland m.fl. Fler kontroller och mindre trassel vid inpassering.
Jomenvisst, för mig som brukar åka till Berlin är det stor chans att åka på en kontroll, dom har inga uniformerade kontrollanter så du har ingen chans att hoppa av plus att du är inte säker bara för att du hoppat av U-Bahn, du kan bli kontrollerad på plattformen vilket jag råkade ut för en gång - givetvis hade jag en giltig biljett :)

Blev även kontrollerad nu på S-Bahn nu när jag var nere i München, dock av DB Regio kontrollanter eftersom liksom i Berlin DB Regio kör tågen.
Min erfarenhet är också att det är mycket frekventa kontroller på U och S-bahn.
Men trots det så visar siffror jag sett på väsentligt högre frekvens av plankare, svartåkare brukar dom kallas jämfört med Stockholm.
Dessa manuella kontroller kostar ju också stora pengar. Även vårt spärrsystem kostar ju förstås så man får väga det ena mot det andra.
Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 17:55 Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
Fler uppgångar är en väldigt stor fördel med öppna spärrlinjer. Sämre trygghet (jämför nattbussar på Vasagatan med nattåg vid Stockholm City) är en nackdel.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: söndag 11 december 2022 19:07
Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 17:55 Någon egentlig fördel för resenär (plankare räknas inte) att ha öppen spärrlinje ser jag inte, har man bara kortet uppe så går man ju igenom i promenadtakt samtidigt som man blippar kortet.
Fler uppgångar är en väldigt stor fördel med öppna spärrlinjer. Sämre trygghet (jämför nattbussar på Vasagatan med nattåg vid Stockholm City) är en nackdel.
En ny uppgång kostar rejält så det får man äverväga noga. Tror inte öppen spärrlinjeHir gör något till eller från här och man kan väl ha obemannad linje med automatspärrar åtminstone åt ett håll.
Hur trygghet kommer in här förstår jag inte. Öppen spärrlinje ger ingen speciell trygghet
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Det märkliga med SL är att man ska ha spärrar och spärrvakter. Såg nu spärrarna vid Odenplan byts ut. Undrar vad kalaset går på... Tidigare har spärrarna vid T-Centralen bytts ut så det är uppenbart att de slits ut fort.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: söndag 11 december 2022 19:22 Hur trygghet kommer in här förstår jag inte. Öppen spärrlinje ger ingen speciell trygghet
Öppna spärrlinjer ger sämre trygghet på platser med ordningsproblem, t.ex. Vasagatan. Jämför att åka tunnelbana/pendeltåg samt nattbuss från City.
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av abc123 »

Finns ju sedan länge konkreta politiska förslag om att ställa spärrvakterna ute i biljetthallen.

https://www.dn.se/sthlm/protester-mot-a ... resenarer/
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: MTA avvecklar spärrvakterna

Inlägg av M224 »

Ja det låter bra, det är ju allmänt känt att många tar jobb som spärrvakt och kombinerar det med studier...
Skriv svar