Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev:[

Att kunna ta bilen vid behov och kunna nå de flesta delarna av en stad är helt logiskt för mig. Undantaget gågator, speciella områden (typ Gamla Stan) så borde man kunna röra sig fritt. Därmed inte sagt att alla borde uppmanas till det, eller att man ska kunna parkera överallt. Men att medvetet stänga av stora vägar för att göra det svårare är fel.
Men det är knappast möjligt för alla som vill att åka bil in till Stockholms innerstad.
Under rusningstid sker ca 80% av inpendlingen med kollektivtrafik, i huvudsak spårburen. Några procent cyklar eller kommer rentav till fots men ändå lyckas bilarna korka igen infarterna.
Så någon reglering måste finnas:
A: självreglering vilket innebär att allt korkar igen och det kan bli köer på 1-2 timmar.
B: avgifter typ trängselavgift som leder till att tilräckligt många avstår från bilen och vägtrafiken kan fungera.
C: behovsprövning så att bara den som kan visa ett verkligt behov får köra, t.ex ett handikapp.
D: snabb och väl utbyggd kollektivtrafik, för lite längre resor bör sittplats vara en självklarhet.
E: subvention av kollektivtrafiken vilket indirekt gynnar de bilar som får plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Lennart Petersen »

Sio skrev:[

Ingen lever för evigt, föräldrarna dör eller flyttar förr eller senare, då frigörs bostaden. Om befolkningen minskar så för att barnen flyttar ut, så är det tillfälligt. Det blir det en ökning 20 år senare eller så, när bostäderna blir lediga och nya välbeställda familjer med barn flyttar in.
Men en långsiktig trend är att vi bor på allt större ytor och det oavsett om det är eget hus eller flerfamiljshus.
Helt enkelt för att ekonomin växer och vi har råd med mer.
Sedan starten på miljonprogrammet i slutet av 60-talet har vi i stort sett fördubblat våra bostadsytor per kapita, fast det är ju lite ojämnt fördelat. Varav följer att de tätorter som inte bygger kommer på sikt att tappa i invånare.
Exempel är den trappuppgång där jag själv en gång växte upp i slutet av 50-talet där det i de flesta av lägenheterna fanns familjer på 3-5 personer, när jag tittar i folkbokföringen i dag finns det bara 1 person över 18år i 9 tvårummarna.
Själv 7 dubblade jag min yta 1971 när jag gick från 1 inneboenderum till egen 3-rummare.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

Värtan västra bangård, ombyggnad

Värtans västra bangård byggs om för att avveckla Värtans östra bangård och ge plats för utvecklingen av NDS. Spårväg City nämns inte.

Avsiktsförklaringar avseende objekt för ny nationell plan och länsplan

Inte heller i åtgärdsplaneringen inför nästkommande nationella plan och länsplan nämns Spårväg City. Har projektet skjutits på framtiden?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

Nu startar bygget i Södra Värtahamnen
Dagens PS skrev:Nu startar bygget av Södra Värtahamnens första etapp med fem kvarter. Området är omgett av kajer och vatten och först ska Stockholms stad bygga Saltpiren, som är en förutsättning för att Bonnier fastigheter ska kunna bygga Pirhuset, som ska få 24 våningar och 40 000 kvadratmeter kontorsyta.
Planen som inkluderar dessa fem kvarter har vunnit laga kraft. Det är ju precis där den tänkta spårvägen ska gå. Som vanligt kommer kollektivtrafiken tio år efter byggnationerna när alla redan har hunnit vänja sig vid bilen. :roll:
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

V: Låt inte Spårväg city falla i glömska
Lidingö Nyheter skrev:– Utöver att öka kollektivtrafikens tillgänglighet för boende på Lidingö och i Norra Djurgårdsstaden finns det många andra fördelar med att knyta ihop banorna. Agadepån på Lidingö byggdes för att kunna serva Spårväg city, men spårvagnarna kan i dag inte ta sig dit utan att fraktas på lastbil, säger Anna Sehlin.
Är inte markpriserna tillräckligt höga för att finansiera utbyggnaden? Sedan borde Lidingö kommun ta ansvar för att banan blir dubbelspårig åtminstone till Aga (via Lidingö centrum eller inte). En enkelspårig Lidingöbana kommer att öka störningskänsligheten på hela banan, vilket verkligen inte behövs.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev: onsdag 14 oktober 2020 19:08
Breitspurbahn skrev: En av de mest störiga trenderna i städer runt om i Europa är att stänga av huvudleder för trafik och helt förstöra stadsplaneringen. Värst är nog Berlin där man stängt av Branderburger Hof från trafik, trots att stadens plan går ut på att trafik ska gå genom denna. Istället måste man hitta smågator runt och att ta sig vidare med.
Menar du Unter den Linden?
Det var väl när man kopplade ihop U5, lindarna är väl tillbakasatta nu :)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: onsdag 21 april 2021 20:28
Breitspurbahn skrev:[

Att kunna ta bilen vid behov och kunna nå de flesta delarna av en stad är helt logiskt för mig. Undantaget gågator, speciella områden (typ Gamla Stan) så borde man kunna röra sig fritt. Därmed inte sagt att alla borde uppmanas till det, eller att man ska kunna parkera överallt. Men att medvetet stänga av stora vägar för att göra det svårare är fel.
Men det är knappast möjligt för alla som vill att åka bil in till Stockholms innerstad.
Under rusningstid sker ca 80% av inpendlingen med kollektivtrafik, i huvudsak spårburen. Några procent cyklar eller kommer rentav till fots men ändå lyckas bilarna korka igen infarterna.
Så någon reglering måste finnas:
A: självreglering vilket innebär att allt korkar igen och det kan bli köer på 1-2 timmar.
B: avgifter typ trängselavgift som leder till att tilräckligt många avstår från bilen och vägtrafiken kan fungera.
C: behovsprövning så att bara den som kan visa ett verkligt behov får köra, t.ex ett handikapp.
D: snabb och väl utbyggd kollektivtrafik, för lite längre resor bör sittplats vara en självklarhet.
E: subvention av kollektivtrafiken vilket indirekt gynnar de bilar som får plats.

D och E är önsketönkande, biltrafiken minskar primärt för att det blir dyrare att köra bil, det är ett väsentligt mer effektivt sätt att minska biltrafiken genom att göra den dyrare än att göra D och E.

Skulle ett halverat pris på falukorv göra att konsumtionen av oxfilé minskade? Knappast i lika stor utsträckning som om priset på oxfilé fördubblades
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 juni 2022 14:35
Lennart Petersen skrev: onsdag 21 april 2021 20:28
Breitspurbahn skrev:[

Att kunna ta bilen vid behov och kunna nå de flesta delarna av en stad är helt logiskt för mig. Undantaget gågator, speciella områden (typ Gamla Stan) så borde man kunna röra sig fritt. Därmed inte sagt att alla borde uppmanas till det, eller att man ska kunna parkera överallt. Men att medvetet stänga av stora vägar för att göra det svårare är fel.
Men det är knappast möjligt för alla som vill att åka bil in till Stockholms innerstad.
Under rusningstid sker ca 80% av inpendlingen med kollektivtrafik, i huvudsak spårburen. Några procent cyklar eller kommer rentav till fots men ändå lyckas bilarna korka igen infarterna.
Så någon reglering måste finnas:
A: självreglering vilket innebär att allt korkar igen och det kan bli köer på 1-2 timmar.
B: avgifter typ trängselavgift som leder till att tilräckligt många avstår från bilen och vägtrafiken kan fungera.
C: behovsprövning så att bara den som kan visa ett verkligt behov får köra, t.ex ett handikapp.
D: snabb och väl utbyggd kollektivtrafik, för lite längre resor bör sittplats vara en självklarhet.
E: subvention av kollektivtrafiken vilket indirekt gynnar de bilar som får plats.

D och E är önsketönkande, biltrafiken minskar primärt för att det blir dyrare att köra bil, det är ett väsentligt mer effektivt sätt att minska biltrafiken genom att göra den dyrare än att göra D och E.

Skulle ett halverat pris på falukorv göra att konsumtionen av oxfilé minskade? Knappast i lika stor utsträckning som om priset på oxfilé fördubblades
Ett år för ett svar... ?
Ja D tycker jag är rimligt, åker man en lite längre sträcka så är det självklart att man ska ha en sittplats. Kan vi tillåta att det sitter 1-2 personer i ett fordon med 4-5 sittplayser (och ingen ståplats) så ska den som åker kollektivt lång sträcka också ha sittplats.
E ska tolkas som att när många väljer kollektivtrafik så blir det möjligt för de som kör bil att komma fram, det är därför rimligt att de får vara med och subventionera kollektivtrafiken.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

Mittenkoalitionen överkörd om spårväg till Ropsten
Mitt i skrev:Den styrande koalitionen av S, MP och C förlorade därmed omröstningen med 65 röster mot 66. Beslutet innebär att de styrande partierna tvingas avsätta 20 miljoner till projekteringen.

[...]

Hans mål är att en byggstart ska kunna ske mot slutet av mandatperioden och att spårvägen ska vara klar 2027 eller 2028.

[...]

Den avgörande stötestenen finns dock kvar: hur den nya spårsträckan ska finansieras. Enligt Tamsons kan det handla om totalt 5 miljarder – som inte finns med i någon av de existerande investeringsplanerna.
Klarar Stockholm verkligen att bygga en spårväg så snabbt?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 07 december 2022 13:48 Mittenkoalitionen överkörd om spårväg till Ropsten
Mitt i skrev:Den styrande koalitionen av S, MP och C förlorade därmed omröstningen med 65 röster mot 66. Beslutet innebär att de styrande partierna tvingas avsätta 20 miljoner till projekteringen.

[...]

Hans mål är att en byggstart ska kunna ske mot slutet av mandatperioden och att spårvägen ska vara klar 2027 eller 2028.

[...]

Den avgörande stötestenen finns dock kvar: hur den nya spårsträckan ska finansieras. Enligt Tamsons kan det handla om totalt 5 miljarder – som inte finns med i någon av de existerande investeringsplanerna.
Klarar Stockholm verkligen att bygga en spårväg så snabbt?
Nej, det är väl inte jättetroligt att den skulle stå färdig redan 2028. Men bra idé att sätta igång med utredandet igen!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Hechtwagen »

2028 är rimligt, även 2027 är det. Projekteringen torde väl vara gjord redan? Och man ska inte överdriva hur komplicerat det är att bygga en spårväg.

Blir det bara byggstart så tar det inte många år att färdigställa.

Se bara till att upohandla trafiken av någon som klarar att det snöar....
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: torsdag 08 december 2022 11:09 2028 är rimligt, även 2027 är det. Projekteringen torde väl vara gjord redan? Och man ska inte överdriva hur komplicerat det är att bygga en spårväg.

Blir det bara byggstart så tar det inte många år att färdigställa.

Se bara till att upohandla trafiken av någon som klarar att det snöar....
Mycket återstår av projektering, till exempel vet man inte hur Ropsten ska se ut. Detaljprojektering är inte påbörjad någonstans. Överdäckningen av Valparaiso inte påbörjad. Trafikverkets planer för trafikplats Frihamnen komplicerar. Väntans östra bangård ligger i vägen. Inga detaljplaner är påbörjade.

Då har jag inte ens nämnt att det inte finns några pengar för bygget.

Trafikstart 2028 är alltså mycket osannolikt, Sannolikt hinner man inte ens till byggstart till dess.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: torsdag 08 december 2022 12:23
Hechtwagen skrev: torsdag 08 december 2022 11:09 2028 är rimligt, även 2027 är det. Projekteringen torde väl vara gjord redan? Och man ska inte överdriva hur komplicerat det är att bygga en spårväg.

Blir det bara byggstart så tar det inte många år att färdigställa.

Se bara till att upohandla trafiken av någon som klarar att det snöar....
Mycket återstår av projektering, till exempel vet man inte hur Ropsten ska se ut. Detaljprojektering är inte påbörjad någonstans. Överdäckningen av Valparaiso inte påbörjad. Trafikverkets planer för trafikplats Frihamnen komplicerar. Väntans östra bangård ligger i vägen. Inga detaljplaner är påbörjade.

Då har jag inte ens nämnt att det inte finns några pengar för bygget.

Trafikstart 2028 är alltså mycket osannolikt, Sannolikt hinner man inte ens till byggstart till dess.


Väntans bangård, inte undra på att det tar tid! :cheesygrin:
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: torsdag 08 december 2022 21:11 Väntans bangård, inte undra på att det tar tid! :cheesygrin:
:lol: :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av /jes »

Värtans östra bangård finns inte längre. Beslut fattat nyligen.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: fredag 09 december 2022 13:48 Värtans östra bangård finns inte längre. Beslut fattat nyligen.
Har Stockholms kommun gått med på att överlämna ersättningsspåren i Lunda/Spånga till staten? Detta var ett av Trafikverkets krav för att lägga ner Värtans östra bangård.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Pluppiplopp »

Varför tar det ens så lång tid att bygga spårväg och annan spårtrafik?

Det är ju bättre med bra planerade saker som är försenade men är ens det de gör bra planerat?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av twr »

Pluppiplopp skrev: lördag 10 december 2022 12:10 Varför tar det ens så lång tid att bygga spårväg och annan spårtrafik?

Det är ju bättre med bra planerade saker som är försenade men är ens det de gör bra planerat?
Det svåra är att hitta lösningar som tillräckligt många tycker är värt att lägga pengar på. Det är inte själva byggandet som tar tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev: lördag 10 december 2022 12:43
Pluppiplopp skrev: lördag 10 december 2022 12:10 Varför tar det ens så lång tid att bygga spårväg och annan spårtrafik?

Det är ju bättre med bra planerade saker som är försenade men är ens det de gör bra planerat?
Det svåra är att hitta lösningar som tillräckligt många tycker är värt att lägga pengar på. Det är inte själva byggandet som tar tid.
Det är en rad saker som samverkar men den största biten är viljan att verkligen gå i mål på så kort tid och så billigt som möjligt.
Vi vet att det skulle gå med relativt billiga, och inte de 5 miljarder som nämnts, få till en sammankoppling. Sen att vissa delar blir provisorium under en period är något som trorligen gör projektet billigare då man köper sig tid till att göra en ordentlig utredning om hur man vill han olika platser.
Vi ser att man på andra platser i sverige och utomlands gör liknande lösningar. och i dessa provisorier är det väldigt enkla konstruktioner. Har man en något så när hårdgjord yta är det bara lägga ut spåren, antingen gaturäl med spårstag eller slipers med vignolräl. Ktl stolparna sätts på prefabfundament, Femtag med en grävskopa så är de på plats. OCh då sätter man mittstolpar så spar man ytterligare. Teoretiskt man man spika ihop plattformar i trä om det ska gå riktigt fort undan.

Som ni förstår så visst kan man snabbt och enkelt få ihop banorna och självklar kunna få en bra lösning även i det provisoriska lägena så man ändå kan nå resenärerna på de platser som inte ska byggas ut mer.

Enkla visioner och ett stort engagemang är alltså det som krävs.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Kollektivtrafikförsörjning av NDS utredningsstudie 2018

Inlägg av C30 »

Enceladus skrev: fredag 09 december 2022 15:33
/jes skrev: fredag 09 december 2022 13:48 Värtans östra bangård finns inte längre. Beslut fattat nyligen.
Har Stockholms kommun gått med på att överlämna ersättningsspåren i Lunda/Spånga till staten? Detta var ett av Trafikverkets krav för att lägga ner Värtans östra bangård.
Man får nog anta att det iaf finns en informell överenskommelse. Det kanske var precis det du syftade på, men beslutet som signaturen /jes nämnde börjar gälla först efter bl a överlämnandet av Spångaspåren. Just nu (och antagligen många år framåt, med tanke på hur länge järnvägsplanerna för de nödvändiga ombyggnaderna kan ta) ligger bangården alltså kvar.

Citerat ur beslutet:
Beslutet ska gälla från och med då samtliga nedanstående villkor är uppfyllda. Fristen för att uppfylla villkoren är senast den 31 december 2028.
Nedläggningsbeslutet vilkoras med att följande faktorer är uppfyllda:
*att järnvägsplan för Värtan och Lunda tagits fram och vunnit laga kraft,
*att ersättningsspåren på Västra bangårdsdelen är fullt färdigställda samt godkänts vid ibruktagandebesiktning, samt
*att ersättningsspåren i Lunda/Spånga inklusive ankomstspår är fullt färdigställda samt godkänts vid ibruktagandebesiktning, samt
*att ersättningsspåren inom Värtan Västras bangårdsdel överlämnats till staten med dispositionsrätt samt att ersättningsspåren på Lunda/Spånga övergått till att vara statlig egendom.
Skriv svar