Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Hechtwagen »

Hur ofta tågen går är inte primärt kopplat till hur ofta de går.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: torsdag 01 december 2022 20:13 Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
I långa tåg blir trafikanterna mer utspridda vilket kan öka känslan av otrygghet vid lågt resande!
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: torsdag 01 december 2022 20:25 Hur ofta tågen går är inte primärt kopplat till hur ofta de går.
Jag tycker att det är samma sak. :D
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 01 december 2022 20:38
Lennart Petersen skrev: torsdag 01 december 2022 20:13 Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
I långa tåg blir trafikanterna mer utspridda vilket kan öka känslan av otrygghet vid lågt resande!
Låter rätt långsökt, men är det så glest med resenärer så ska man ju definitivt köra med kort tåg.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: torsdag 01 december 2022 20:13
Enceladus skrev: torsdag 01 december 2022 19:34 [q

Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Är det inte uppenbart att långa tåg ger lägre turtäthet? Jämför pendeltågen med blå linjen. Tunnelbanan har 10-minuterstrafik som minimum och tåglängden anpassas därefter. Idag borde röda linjen ha högre turtäthet, men tidigare hade även den 10-minuterstrafik med korta istället för 15-minuterstrafik med långa.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: torsdag 01 december 2022 23:14
Lennart Petersen skrev: torsdag 01 december 2022 20:13
Enceladus skrev: torsdag 01 december 2022 19:34 [q

Nä, det är skribenten som missar något. Långa tåg utanför rusningen är ett problem för resenärerna, speciellt på helger. Titta på SL:s kundundersökningar! Störst missnöje med turtätheten i spårtrafiken är det på Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan (se sidan 60). Innan Lidingöbanan fick 10-minuterstrafik dagtid var missnöjet stort även där. Med 15-minuterstrafik på söndagar blir det kanske bättre för Roslagsbanan. Men de långa tågen är opopulära på pendeln.
Men nu blev det väl en tankevurpa. Långa tåg i sig självt kan väl knappast rendera missnöje. Men låg turtäthet kan ge missnöje.
Långa tåg i sig ger inte lägre turtäthet. Men för egen del kan jag väl säga att likaväl som jag vill ha tät tågtrafik så vill jag ha en förutsägbar tidtabell där tågen går på fasta minuttal, minns hur jobbigt det var när blå linje hade 12-minuterstrafik.
Är det inte uppenbart att långa tåg ger lägre turtäthet? Jämför pendeltågen med blå linjen. Tunnelbanan har 10-minuterstrafik som minimum och tåglängden anpassas därefter. Idag borde röda linjen ha högre turtäthet, men tidigare hade även den 10-minuterstrafik med korta istället för 15-minuterstrafik med långa.
Det finns ingen automatik att långa tåg ger lägre tirtäthet.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Joakim W »

M224 skrev: torsdag 01 december 2022 18:07
Joakim W skrev: torsdag 01 december 2022 6:01
Enceladus skrev: onsdag 30 november 2022 13:44

MTR får bakläxa om arbetsmiljön för lokförarna



Är det företrädesvis korta tåg som blir utan tågvärdar?



Långa tåg behövs väl bara i rusningen?
Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...
Lär inte bli någon större skillnad...
Ja, nu lär det inte bli nån skillnad då MTR backat och inte kommer köra tågen utan tågvärd från den 5e (utom typ ett omlopp lät det som?). Frågan är väl bara om det finns personal nog att köra allt med tågvärdar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

Joakim W skrev: fredag 02 december 2022 5:00
M224 skrev: torsdag 01 december 2022 18:07
Joakim W skrev: torsdag 01 december 2022 6:01

Långa tåg ska också köras utan tågvärdar. Från 5 december ska 30% av alla tåg gå utan tågvärd, och bemanningen är planerad därefter också, så vi får se hur det kommer gå nästa vecka...
Lär inte bli någon större skillnad...
Ja, nu lär det inte bli nån skillnad då MTR backat och inte kommer köra tågen utan tågvärd från den 5e (utom typ ett omlopp lät det som?). Frågan är väl bara om det finns personal nog att köra allt med tågvärdar.
Backat? Det är väl ändå beställaren som bestämmer vilken bemanning man vill ha utifrån gällande lagar och regler?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 04 december 2022 10:52
Backat? Det är väl ändå beställaren som bestämmer vilken bemanning man vill ha utifrån gällande lagar och regler?
Så är det inte. MTR har detta ansvar som arbetsgivare och järnvägsföretag. Sen blir det förstås ointressant att anstränga sig för att spara, om SL beställer specifik bemanning och meddelar att de betalar.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Karsten »

Man kan fundera på var SL ska spara om man nu ska prioritera pengar för att behålla tågvärdarna. Blir det ett minskat utbud på pendeln, besparingar på andra delar av SL-trafiken eller kanske höjda biljettpriser?
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Qus »

Karsten skrev: söndag 04 december 2022 17:31 Man kan fundera på var SL ska spara om man nu ska prioritera pengar för att behålla tågvärdarna. Blir det ett minskat utbud på pendeln, besparingar på andra delar av SL-trafiken eller kanske höjda biljettpriser?
Förmodligen höjda biljettpriser återigen.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: söndag 04 december 2022 12:10
BSB101 skrev: söndag 04 december 2022 10:52
Backat? Det är väl ändå beställaren som bestämmer vilken bemanning man vill ha utifrån gällande lagar och regler?
Så är det inte. MTR har detta ansvar som arbetsgivare och järnvägsföretag. Sen blir det förstås ointressant att anstränga sig för att spara, om SL beställer specifik bemanning och meddelar att de betalar.
Med andra ord har MTR inte backat då man utför den tjänst som man lovat.
Karsten skrev: söndag 04 december 2022 17:31 Man kan fundera på var SL ska spara om man nu ska prioritera pengar för att behålla tågvärdarna. Blir det ett minskat utbud på pendeln, besparingar på andra delar av SL-trafiken eller kanske höjda biljettpriser?
Finns det behov av att spara? Pengarna för tågvärdarna fanns väl även redan budgeterat när man skrev avtalet?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 04 december 2022 22:23
daniel_s skrev: söndag 04 december 2022 12:10
BSB101 skrev: söndag 04 december 2022 10:52
Backat? Det är väl ändå beställaren som bestämmer vilken bemanning man vill ha utifrån gällande lagar och regler?
Så är det inte. MTR har detta ansvar som arbetsgivare och järnvägsföretag. Sen blir det förstås ointressant att anstränga sig för att spara, om SL beställer specifik bemanning och meddelar att de betalar.
Med andra ord har MTR inte backat då man utför den tjänst som man lovat.
Tvärsäkra slutsatser var det här ja. :roll: Det kan ju t ex vara så att avtalet har ändrats.

Ur personalens synpunkt är det arbetsgivaren som backar. Någon annan har inte de ett avtal med.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

MTR backar i avvecklingen av tågvärdarna
Mitt i skrev:Skälet till de ändrade planerna är det stora bytet av IT-system för spårplanering som Trafikverket ska genomföra den 11 december.

[...]

Mjukstarten innebär att ett enda tåg på sträckan Gnesta-Södertälje testades att köras utan tågvärd ombord på måndagmorgonen.
Trafikverkets byte av IT-system för spårplanering skapar för många osäkerheter. Därför väljer MTR att mjukstarta med ett eller två tåg om dagen.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Karsten skrev: söndag 04 december 2022 17:31 Man kan fundera på var SL ska spara om man nu ska prioritera pengar för att behålla tågvärdarna. Blir det ett minskat utbud på pendeln, besparingar på andra delar av SL-trafiken eller kanske höjda biljettpriser?
Märkligt resonemang. I oktober hade pendeltågen 390 000 resenärer per vardag, vilket är nästan samma nivå som före pandemin. På helger har resandet förmodligen nått nya rekordnivåer. Utbudet har inte ens anpassats till den resandeökning som skedde efter Citybanans invigning. Samtidigt har SL behållit utbudet på linjer där resandet har minskat. Varför ska besparingar i pendeltågstrafiken finansiera exempelvis busstrafik som går parallellt med spårtrafik?

Slopandet av tågvärdarna borde ha kombinerats med en utbudsökning i pendeltågstrafiken, vilken skulle ha införts redan när resandet ökade efter Citybanans invigning. Nu är det oklart vad de frigjorda resurserna är avsedda för. Är tanken att för evigt behålla all trafik som inte längre behövs? Solnagrenen invigdes för nästan 10 år sedan, men den parallellgående busstrafiken har fortfarande inte anpassats samtidigt som resandet naturligtvis har minskat på berörda linjer.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

SL skrev:Från ca kl. 13:00 kommer pendeltågstrafiken att reduceras och tågen kommer inte gå lika ofta som de brukar på grund av personalbrist.
Finns det något hopp för pendeltågstrafiken i Stockholm? Med facit i hand gjorde Solna helt rätt i att satsa på tunnelbana. Även utan störningar får "gula linjen" ett bättre trafikutbud, om än utan tågvärdar...

Personal saknas – pendeltåg i Stockholm ställs in
DN skrev:Med jämna mellanrum orsakar brist på personal att avgångar inom pendeltågstrafiken dras in. Så även under onsdagen. Sedan 13-tiden har trafiken på flera linjer varit reducerad.

[...]

MTR uppger för DN att det handlar om en tillfällig brist på tågvärdar.
Vem vill ha en tjänst som kanske försvinner? Det riskerar att bli kaos om frågan ska stötas och blötas i flera år.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: söndag 04 december 2022 22:34
BSB101 skrev: söndag 04 december 2022 22:23
daniel_s skrev: söndag 04 december 2022 12:10

Så är det inte. MTR har detta ansvar som arbetsgivare och järnvägsföretag. Sen blir det förstås ointressant att anstränga sig för att spara, om SL beställer specifik bemanning och meddelar att de betalar.
Med andra ord har MTR inte backat då man utför den tjänst som man lovat.
Tvärsäkra slutsatser var det här ja. :roll: Det kan ju t ex vara så att avtalet har ändrats.

Ur personalens synpunkt är det arbetsgivaren som backar. Någon annan har inte de ett avtal med.
Så nu helt plötsligt handlar det om avtalet mellan MTR och personalen? Hur tågen ska bemannas är ett avtal mellan MTR och SL (Regionen), inte mellan MTR och dess personal. Att SL och MTR har ändrat sitt ursprungsavtal har ingen ifrågasatt, vad jag sätt, men att få det till att MTR backat är om något att komma med tvärsäkra slutsatser.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: onsdag 07 december 2022 13:41 Vem vill ha en tjänst som kanske försvinner? Det riskerar att bli kaos om frågan ska stötas och blötas i flera år.
Ja, verkligen! Flera tågvärdar har naturligtvis redan slutat eller hunnit omplaceras till andra tjänster, och precis som du säger så kommer det bli väldigt svårt att rekrytera ny personal. Och om det nya regionstyret snart beslutar att "pausa" projektet så blir det ännu mer ovisst om vad som kommer att hända. MTR kommer säkerligen behöva kompenseras för nyrekrytering eller inhyrd personal på grund av avbrottet, och vi kommer förmodligen få lida av ytterligare inställda tåg framöver pga personalbrist. Och kommer man dessutom fram till att projektet ska avbrytas så har man kastat 293 miljoner i sjön.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av Enceladus »

Fortsatt inställda avgångar i pendeltågstrafiken
SVT Nyheter skrev:Enligt MTR som kör tågen handlar personalbristen om den omdiskuterade nedskärningen av tågvärdar som tillfälligt stoppades i måndags.

– Vi ersätter tågvärdarna med en ny teknik på pendeltågen och enligt plan skulle vi ha gått igång med det på ett visst antal tåg i måndags. Men vi fattade beslut om att gå ner i omfattning eftersom Trafikverket ska presentera ett nytt planeringssystem, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig MTR pendeltågen.
Kaoset i pendeltågstrafiken fortsätter. Är det någon som fortfarande tycker att "gula linjen" är en dålig idé för Solna? :roll:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kameror ersätter tågvärdar på pendeltågen

Inlägg av kildor »

Nej, det går inge bra nu. Många inställda tåg och de inställda avgångarna kommer oregelbundet och ibland i klump. T.ex. så går det inga tåg från Stockholm City mot Kungsängen/Bålsta ikväll mellan kl. 22:41 och 00:11. Det är alltså 5 tåg i rad i den riktningen som är inställda.
Skriv svar