Köpenhamns metro

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Köpenhamns metro

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: måndag 28 november 2022 10:32 Infrastrukturmässigt sätt så skulle jag ge Stockholms tunnelbana fem av fem i betyg. Det finns ju oerhört få jämförbara städer som har en lika väl utbyggd tunnelbana som Stockholm. Taxesystemet anser jag är enkelt, tycker det är synd att priserna har ökat så mycket mer än inflationen genom åren men på vilket sätt det skulle vara krångligt förstår jag inte. När det gäller stationernas utformning så vinner givetvis Oslo när det gäller utomhussträckorna där man kan gå raka vägen mot sitt mål när man stiger av tåget och slipper ta långa omvägar för att tråckla sig fram genom spärrarna.
För några år sedan kunde taxesystemet i Stockholm anses vara användarvänligt, men nu har omvärlden dragit ifrån. Att tvinga resenärer att på förhand välja mellan enkelbiljetter eller periodbiljetter är inte användarvänligt. Månadsbiljetten har med rätta ett förmånligt pris - annars skulle ännu fler välja bilen på helger - men övriga periodbiljetter är för dyra. Exempelvis är fyra enkelbiljetter fortfarande billigare än en dygnsbiljett, och dessutom måste valet göras på förhand!
Skriv svar