Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Enceladus »

Frågan om vilka busslinjer som bör vara stomlinjer har nämnts i flera andra trådar. Därför kan den gärna få en egen tråd.

Vid en första anblick kan dagens indelning av busslinjerna upplevas som godtycklig, men det finns faktiskt ett mönster. Det finns tre sorters stomlinjer: innerstadslinjer med stort resande (1, 2, 3, 4, 6), tvärförbindelser med stort resande (172, 173, 176, 177, 178, 179, 677) samt direktlinjer till kommuncentrum (471, 474, 670, 676, 873, 875). Linjerna 176 och 177 är även direktlinjer till Ekerö centrum, men räknas som tvärförbindelser eftersom större delen av sträckan är tvärgående. Stomlinjerna kännetecknas av att de trafikeras med blå ledbussar eller dubbeldäckare. (Än så länge körs dubbeldäckare bara på linje 676.)

Dessa linjer har vitt skilda trafikuppgifter. Även innerstadslinjerna varierar mellan renodlade tvärförbindelser och linjer som trafikförsörjer områden utan spårtrafik. Linjerna har emellertid något gemensamt: de trafikeras med kapacitetsstarka fordon under hela trafikdygnet. (Linje 677 har dock endast 2-timmarstrafik vissa dagar.) Stomlinjerna är alltså en brokig skara busslinjer som har ett så stort resande att kapacitetsstarka fordon kan motiveras under hela trafikdygnet. Nu diskuteras även frågan om påstigning genom alla dörrar på stombussarna - på grund av ett stort resande. Det verkar vara det stora resandet som definierar konceptet.

Är stomlinjer då de linjer som har störst resande? Vi börjar med innerstadslinjerna! Hösten 2013 gjordes en utredning av trängseln i kollektivtrafiken. Innerstadslinjerna återfinns på sidan 71 (förutom nattbussarna). (Observera att Stockholm innerstad fick ett nytt bussnät år 2015, så många linjer har bytt nummer eller sträckning.) Som synes är det inte bara stomlinjerna som har ett stort resande. Flera vanliga linjer som trafikeras med ledbussar är både röda och orangea. Linje 76 förefaller ha högre belastning än stomlinje 2 - visst är det så. Nu när linje 73 har blivit stomlinje 6 så har skillnaden mellan vanliga linjer och stomlinjer blivit ännu diffusare. Jag gillar signaturen "Lars_L":s tidigare förslag om ett tiotal högfrekventa huvudlinjer som kompletteras med några lågfrekventa kvarterslinjer. Det är ju så resandet ser ut!

Valet av stomlinjer i de två andra kategorierna kan också ifrågasättas, men det finns ett mycket mer fundamentalt problem: Två typer av linjer försummas eller saknas. Tangentiella förbindelser utgör en orimligt liten del av tvärförbindelserna. Direktlinjer till centrum som inte är kommuncentrum saknas helt! Detta bekräftas av trängselutredningen från hösten 2013. Låt oss titta på vilka linjer som är både röda och orangea. För att få en bättre helhetssyn behöver vi filtrera bort några linjer: överbelastade linjer som är lågfrekventa, t.ex. linje 143 som precis har rullat i 50 år, samt överbelastade linjer som inte trafikeras med ledbussar, t.ex. linje 141. Dessa linjer är överbelastade på grund av för få avgångar eller fel fordonstyp snarare än ett stort resande.

Följande högfrekventa eller extremt högfrekventa linjer trafikeras med ledbussar och är överbelastade (både röda och orangea): 144, 172, 179, 401, 471, 541, 607 och 807. Mindre än hälften av linjerna är stomlinjer! Linjerna 401 (Älta), 541 (Backlura), 607 (Edsberg, Sjöberg) och 807 (Trollbäcken, Brandbergen) trafikerar stora områden som inte är kommuncentrum. Linje 144 är hur linje 173 borde gå öster om Älvsjö station. Linje 172 är en av få tangentiella förbindelser i länet, t.ex. mellan Norra Botkyrka och Flemingsberg samt mellan Huddinge och Högdalen. Linjen är samtidigt den enda extremt högfrekventa tvärförbindelsen som dessutom är överbelastad. Det behövs fler sådana linjer i länet och just denna kan behöva konverteras till spårtrafik på de två sträckor som nämns ovan. Linje 179 har också ett så stort resande att spårtrafik kan vara mer lämplig för trafikuppgiften. Linje 471 ersätts om några år med matartrafik till den nya tunnelbanan i Nacka.

Har genomförandet av stomlinjekonceptet helt missat målet?
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av twr »

Intressant genomgång.

En kommentar är att linjerna i 7x-serien definieras som "förstärkningslinjer", som i en del fall går delvis samma sträckning som stomlinjer. Hursomhelst definieras de av SL som ett slags "nästan-stomlinjer".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av daniel_s »

Det var väl själva konceptet som missade målet redan från början... och sen spårade det ur på riktigt när man började inrätta stomlinjer i de tresiffriga områdena. Det ligger ju liksom i sakens natur att det inte kan vara för många stomlinjer, dock tycker jag att 401 är ett märkligt fenomen. För att göra stombuss av den måste man väl duplicera den, "spara som" 470 eller nåt och dra in minst en hållplats, men det är väl bara att göra - simsalabim :cheesygrin:
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Enceladus »

Det är också viktigt att skilja på linjer och stråk. Flera stråk har avlastande linjer. Den här distinktionen framgår tydligt i linje 807:s tidtabell. Mellan halv 19 och halv 22 har linjen 15-minuterstrafik. Sedan får den helt plötsligt 10-minuterstrafik fram till midnatt. Det beror förstås inte på att resandet ökar då, utan på att avlastningslinje 806 slutar gå klockan 22. Dessa avlastningslinjer gör att linje 807 inte hamnar så högt i alla trafikantmätningar, men vilken annan busslinje har 10-minuterstrafik fram till midnatt? Inte linje 1. Inte linje 4. Inte linje 160. Finns det någon?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av daniel_s »

4:an har iofs det på helgerna!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:4:an har iofs det på helgerna!
Jo, det är ju där vinterns billigaste ölrunda går...
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av daniel_s »

Tycker nog att de missade en del! Men men, de hittar väl bara längs stomlinjerna :lol:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av TKO »

Dom åkte ju inte till Östberga!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Jo, det är ju där vinterns billigaste ölrunda går...
Det var en kul, och informativ, vinkling! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Verspieder »

Jag har aldrig förstått argumentet med att "kommuncentrum" påstås vara en faktor i sammanhanget. Landstingets kollektivtrafik ska väl vara uppbyggd på resenärernas resandemönster, och att länet är en enhet utan en massa inbördes smågränser? Man åker ju faktisk kollektivt med SL. Aldrig "kommunalt", då detta är något man i stort sett bara kan göra i Skellefteå tätort numera.

Ett annat exempel från Roslagen är jämförelsen mellan blåa 677 och röda 639. Står man en morgon i Rimbo ser man den "viktiga" stomlinjen 677 passera två gånger per timme, med nätt och jämt halvfulla bussar. På vissa enstaka avgångar går en röd buss som 647 som avlastning fem minuter i förväg, men då enbart på sträckan mellan Rimbo och Norrtälje.
Den enligt SL mindre viktiga (dvs röda) 639 däremot, matar på var 10:e minut med mer eller mindre fulla bussar, in mot Stockholm. Bussarna har, trots sin röda lack, wi-fi, USB-uttag för laddning av mobila enheter, samt fällbara ryggstöd på stolarna. Vilket stombussarna på 677 saknar.

Hade Sjuhundra (Rimbo) och Häverö (Hallstavik) varit egna kommuner även efter 1971, hade 639 och 641 säkerligen blivit blå stomlinjer redan innan 677 blev detta (augusti 2008), men idag får dessa linjer inte bli blåa, då SL vidhåller att "kommuncentrum" uppenbarligen är en viktig faktor. Trots att detta inte inverkar ett dugg på resenärernas resvanor.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Verspieder »

Ulrik Berggren skrev:Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?
Man hade ju samma tema i SL-trafiken på 1990-talet, med de vita så kallade "hockeyklubborna" på sidorna. Dessa bussar skulle främst gå på tyngre linjer, som var föregångare till dagens stomlinjer. T.ex 610 till Vallentuna, 640 till Norrtälje och 670 till Vaxholm.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 070420.jpg

Omkring 1998 kom man på att man skulle lacka dem blå, och omkring 2008 kom man på att en sjua i mitten på linjenumret tydligen var viktigt och tydligt.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av daniel_s »

Vad gnäller du nu över egentligen? Det är väl bara bra att man inte stombussifierar vissa linjer då det obönhörligen skulle leda till en mer steril och tråkig standard.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Karsten »

Verspieder skrev:
Ulrik Berggren skrev:Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?
Man hade ju samma tema i SL-trafiken på 1990-talet, med de vita så kallade "hockeyklubborna" på sidorna. Dessa bussar skulle främst gå på tyngre linjer, som var föregångare till dagens stomlinjer. T.ex 610 till Vallentuna, 640 till Norrtälje och 670 till Vaxholm.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 070420.jpg

Omkring 1998 kom man på att man skulle lacka dem blå, och omkring 2008 kom man på att en sjua i mitten på linjenumret tydligen var viktigt och tydligt.
Nä, det var väl ingen tanke på att hockeyklubbebussarna skulle gå på tyngre linjer? De gick nog företrädelsevis på längre linjer pga den högre komforten, men knappast låst till vissa linjer. Även Tyresö och Björknäs fick ju såna här bussar.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Enceladus »

Årets trafikförändringar aktualiserar ånyo frågan om vilka busslinjer som bör vara stomlinjer.

Linje 1: Morgonrusningens kortturer från Essingetorget till Fridhemsplan dras in.
Linje 2: Trafiken glesas ut på lördagar till 10-minuterstrafik.
Linje 3: Trafiken glesas ut på lördagar till 10-minuterstrafik.
Linje 4: Trafiken glesas ut på kvällar till 15-minuterstrafik respektive 10-minuterstrafik.
Linje 6: Trafiken utökas mellan rusningarna till 10-minuterstrafik.
Linje 50: Trafiken utökas mellan rusningarna till 7,5-minuterstrafik och på kvällar till 15-minuterstrafik.

Hittills har linjerna 1-4 haft betydligt tätare trafik än linje 6. Nästa år utjämnas trafiken på linjerna genom utglesningar på de förstnämnda och utökningar på den sistnämnda. Notera att linje 6 överlappar med linje 4 mellan Odenplan och KTH. Linje 50 får däremot ännu större utökningar när Albano utvecklas till ett vetenskapligt nav och behöver tätare trafik. Nu blir utbudet på linje 50 bättre än linje 6. Men hur rimligt är det att linjen med tätare trafik inte är en stomlinje?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av kildor »

Intressant. Inga av dessa förändringar nämndes i dokumentet om trafikförändringar 2023.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Odd »

Jag vet inte vad definitionen "stomlinje" egentligen är. Så vad är definitionen av "stomlinje"?

Och då vi ändå håller på, vad är definitionen av "express" och "limited express" (Regional?)?
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av kildor »

Express/Limited express är väl inga begrepp som används av SL. Det förekommer på vissa platser om spårtrafik, men eftersom tråden handlar om stombusslinjer i Stockholm så tänker jag att vi lämnar det.

RiPlan-dokumentet har dock lite definitioner på stomlinjer:
https://www.regionstockholm.se/globalas ... 419761.pdf
Stomtrafik
Stomtrafiken utgör basen i SL:s linjenät. Stomtrafiken är ett länstäckande,
grovmaskigt och stabilt linjenät, där linjeförändringar endast får ske när det
föreligger synnerliga skäl för det. Stomtrafiken ska vara extra tydlig jämfört med
övrig trafik, och upplevas som pålitlig och oföränderlig. Det gör att den är
strukturerande för bebyggelseplaneringen. Stomtrafiken utgörs av följande
trafikslag:

Spårtrafik: Tunnelbana, pendeltåg, lokalbanor och spårväg
Stombusslinjer (med särskild design).

Stomtrafiken möter resbehovet för såväl vaneresenären som sällanresenären
och ska uppfylla följande kriterier.

- Stomtrafikens linjesträckning ska endast förändras när det finns synnerliga skäl.
- Stomtrafiken ska tydliggöras/framhävas i all SL-information.
- Stomtrafiken ska trafikeras under hela trafiktiden (utom natt).
- Stomtrafiken ska trafikeras med hög turtäthet (se avsnitt 5.1.1).
- Stomtrafiken ska upplevas som snabb att resa med.

Stomtrafiken och består av såväl radiella som tvärgående linjer. Den radiella
stomtrafiken förbinder varje kommuncentrum med Stockholms stad utan byten.
Den tvärgående stomtrafiken binder samman de radiella stomlinjerna och
knyter dessutom samman de regionala stadskärnorna. För att uppnå kravet på
kort restid har stombusslinjerna längre hållplatsavstånd än den lokala
kommuntrafiken motsvarande ca 800 m – 1 km. I Stockholms innerstad
rekommenderas ett avstånd på minst 500 meter.

En variant av stomtrafik är BRT som står för Bus Rapid Transit. Det är en
högkvalitativ stombusstrafik som förutom att den uppfyller ovan angivna
kriterier utmärks av hög reshastighet i nivå med spårvägstrafik, gatorna som
trafikeras är anpassade för att undvika besvärande kurvor och ojämnheter i
beläggningen, specialdesignade fordon som är lätta att urskilja från övriga
bussar samt tydliga och funktionella hållplatser.
Turtäthet är alltså inte det enda kravet för att kallas för stomlinje. För övrigt är det ju en hyffsat luddig definition på BRT i dokumentet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Odd »

Framför allt är det en egen definition av BRT, som skiljer sig ifrån det som svenska bussbranschen kallar för BRT, som i sin tur skiljer sig från det som internationellt kallas för BRT. Och detta är väl lite av problemet med begrepp som inte har en internationellt erkänd definition.

Men i övrigt, för att få kallas för stomlinje så räcker det alltså med att ambitionen är att uppfylla kriterierna, inte att kriterierna skall vara uppfyllda. Man har ju trots allt kallat de ensiffriga busslinjerna i innerstaden för stombussar trots att de per definition inte uppfyller kriterierna.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev: torsdag 08 december 2022 14:14 - Stomtrafiken ska upplevas som snabb att resa med.
Det var bland det roligaste jag läst på detta forum! Jag håller på med Pokemon Go, ett spel som bland annat går ut på att man ska gå. Går man fortare än ca 10 km/h (inom en åttaminutersperiod - eller om det är fyra) är det några funktioner som faller bort. De gånger jag är i Stockholm för att syssla med det (det låter som om det är ofta, det har hänt en eller två gånger) tar jag linje 4 från Gullmarsplan till nånstans på Valhallavägen och byter till ettan till Essingen - och där är jag nöjt och tar spårvagn till Gullmarsplan och tunnelbana till T-Centralen. Men det är många tillfällen då bussen snittar på 10 km/h eller lägre. De två linjerna upplevs knappast som snabba att resa med.
Professionell tyckare
Skriv svar