Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Genius on call
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Blocken verkar ju väldigt eniga om att detta ska byggas, men kanon såklart att man kan börja projektera nu.Odd skrev: ↑onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag anser att kopplingen till Odenplan dock borde dras som en egen linje Odenplan-Odengatan-Valhallavägen-Lindarängsvägen-Loudden.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Vore skönt om nåt äntliegn hände men som sagt; vi har de politiker vi har och jag vill se med egna ögon innan jag öppar finölen och firar..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Tre veckor kvar på 2022 så de får ta och snabba på om den ska byggas klart 2022...
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Ja. Ingen har väl dock i modern tid lovat att det skall vara färdigt 2022. Möjligen de planer som fanns på 00-talet, men inte dagens planer
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
S är för bygget men hade aldrig tänkt genomföra det, precis som med S avskaffande av monarkin.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Riskerar inte detta att krocka med Österleden?Odd skrev: ↑onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Österleden har väl inte planerats än? Dessutom skulle det ligga i linje med hur man hanterar infrastrukturprojekt i övrigt i Stockholm, exempelvis att man planerade en spårförbindelse mellan Odenplan och Solna Station trots att det redan pågick ett spårbygge exakt samma sträcka, vilket hade kunnat samordnats på ett rationellt sätt.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 08 december 2022 11:28Riskerar inte detta att krocka med Österleden?Odd skrev: ↑onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Men självklart, om planerna för en österled kommer igång, om än i en liten skala, så skulle man kunna lösa hela den biten redan på planeringsstadiet. . Men det är ju också sannolikt att Österleden inte ens kommer gå just precis där eftersom Österledsprojektet inte ens finns.
Genius on call
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Intressant att det krävdes ett maktskifte för att högerpartierna skulle kunna tänka sig att rösta på ett förslag de lika gärna hade kunnat lägga fram och rösta på under sina 16 år vid makten.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3022
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Detta med österleden eller andra platser där man inte helt har beslutat hur man vill bygga får inte bli ett hinder för att bygga. Som jag utvecklade i en annan tråd så går det utmärkt att bygga billiga provisorium. Alla minns vi den charmiga extrasnutten vid Valla torg just för att man höll på att bygga södra länken. När den var klar kunde lägga om spåren till tänkt sträkning. Klockrent!Odd skrev: ↑torsdag 08 december 2022 14:19Österleden har väl inte planerats än? Dessutom skulle det ligga i linje med hur man hanterar infrastrukturprojekt i övrigt i Stockholm, exempelvis att man planerade en spårförbindelse mellan Odenplan och Solna Station trots att det redan pågick ett spårbygge exakt samma sträcka, vilket hade kunnat samordnats på ett rationellt sätt.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 08 december 2022 11:28Riskerar inte detta att krocka med Österleden?Odd skrev: ↑onsdag 07 december 2022 14:18 Mitti skriver om att spårvägen mellan centrala Stockholm och Ropsten kan bli av inom några år, efter att vänsterpartiet i tysthet släppt igenom förslaget.
Det vore ju fantastiskt att det äntligen skulle kunna bli av.
Nästa naturliga steg skulle ju vara att bygga förbindelsen mellan Odenplan och Ropsten, och i förlängningen kanske kan ersätta busslinje 6 till Karolinska.
Jag närde en tanke som jag postade för så många år sedan att jag inte hittar den längre i skisserna, som bygger på att man gräver ner spår och vägtrafik i en gräv-och-täck-operation förbi gärdet, som då skulle kunna få slippa Lindarängsvägen i ytläge över fältet och på så sätt få en obruten grönyta. Min tanke då var att man samtidigt skulle bygga en stor vagnhall nedgrävd under parken men det skulle troligen bli för dyrt, även om det är lockande med en såpass centralt belägen vagnhall. Men jag tycker definitivt att man borde titta på möjligheten att gräva ner väg- och spårvägstrafik denna sträcka.
Men självklart, om planerna för en österled kommer igång, om än i en liten skala, så skulle man kunna lösa hela den biten redan på planeringsstadiet. . Men det är ju också sannolikt att Österleden inte ens kommer gå just precis där eftersom Österledsprojektet inte ens finns.
Det handlar om vilja och handlingskraft och visst är det intressant att högern utmanar S igen. Så nu har ju S alla möjligheter att göra en Wennerholm och besluta att det skalla vara ihopbygt före valet 2026!!!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Hur tror ni den färdigbyggda spårvägen kommer trafikeras?
Både Spårväg city och Lidingöbanan har idag 8 tåg/h i rusningstrafik. Om det går tre linjer från T-centralen till Djurgården, Loudden och Lidingö, med 8 tåg/h vardera blir det 2.5 minuters vändtid vid kryssväxeln. Klarar man det?
Lösningar:
1. Förläng från T-centralen och grena av.
2. Minska turtätheten till Djurgården och Loudden.
3. Spårvagnar från Loudden vänder vid Norrmalmstorg.
4. Bygg vändslinga på Klarabergsviadukten.
5. Vissa spårvagnar från Lidingö vänder i Ropsten.
6. Vissa spårvagnar från Lidingö går via NDS till KTH.
Både Spårväg city och Lidingöbanan har idag 8 tåg/h i rusningstrafik. Om det går tre linjer från T-centralen till Djurgården, Loudden och Lidingö, med 8 tåg/h vardera blir det 2.5 minuters vändtid vid kryssväxeln. Klarar man det?
Lösningar:
1. Förläng från T-centralen och grena av.
2. Minska turtätheten till Djurgården och Loudden.
3. Spårvagnar från Loudden vänder vid Norrmalmstorg.
4. Bygg vändslinga på Klarabergsviadukten.
5. Vissa spårvagnar från Lidingö vänder i Ropsten.
6. Vissa spårvagnar från Lidingö går via NDS till KTH.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Redan idag har Lidingö två linjer: en till AGA och en till Gåshaga brygga. Frågan är om det inte blir en femte linje till Ropsten, utöver linjerna till Djurgården och Loudden. I och för sig har Djurgården också två linjer, men främst utanför rusningstid. Totalt alltså fem linjer med 10-minuterstrafik.Fyrgeit skrev: ↑måndag 13 februari 2023 16:07 Hur tror ni den färdigbyggda spårvägen kommer trafikeras?
Både Spårväg city och Lidingöbanan har idag 8 tåg/h i rusningstrafik. Om det går tre linjer från T-centralen till Djurgården, Loudden och Lidingö, med 8 tåg/h vardera blir det 2.5 minuters vändtid vid kryssväxeln. Klarar man det?
Lösningar:
1. Förläng från T-centralen och grena av.
2. Minska turtätheten till Djurgården och Loudden.
3. Spårvagnar från Loudden vänder vid Norrmalmstorg.
4. Bygg vändslinga på Klarabergsviadukten.
5. Vissa spårvagnar från Lidingö vänder i Ropsten.
6. Vissa spårvagnar från Lidingö går via NDS till KTH.
Oavsett ändhållplatser är det uppskattade behovet 30 tåg/h, d.v.s. 2-minuterstrafik. Det är många som har påpekat kapacitetsbristerna på den gemensamma sträckan, inte minst den bristfälliga framkomligheten på Hamngatan...
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Jag bryter återigen en lans för avgrening vid Hakberget, till åtminstone Östra Station initialt. Loudden-grenen torde vara mest lämpad för denna sträcka.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Absolut. Tre "grenar" (Djurgården, Loudden och Ropsten-Lidingö) alla med destination T-Centralen utanför Åhléns blir väl trångt på gemensamma sträckan.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3076
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Eller så blir det inget alls byggt?
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Hur ska spårvagnarna ta sig fram till T-Centralen? De får inte plats med alla bilar i centrala Stockholm! Jag citerar Trafikförvaltningens tidigare utredning:C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 12:13 På den tiden jag jobbade på Stockholmståg frågade jag en förare om hur han skulle åka om Spårväg City byggdes till Ropsten samt kopplades ihop med Lidingöbanan. Han sade att han skulle sitta kvar i spårvagnen till Centralen istället för att byta till T-banan. Misstänker att det är flera än han som skulle göra det. För att minska trängseln då vid vändningen bygg 2 vändspår vid Centralen. Finns ställen utomlands där man gjort så.
I princip måste allmän biltrafik förbjudas även längs Hamngatan. Hur stor politisk aptit finns det för detta?Trafikförvaltningen skrev:Framkomligheten för kollektivtrafiken längs sträckan Klarabergsgatan-Hamngatan-Strandvägen är i dagsläget begränsad. I samtliga studerade åtgärdspaket tillförs många fordonsrörelser med buss eller spårvagn längs denna sträcka. Idag finns förbud för allmän biltrafik på Klarabergsgatan. Olika sätt att tillskapa mer utrymme och förbättra framkomligheten för kollektivtrafik även längs Hamngatan bör studeras närmare.
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.
Genius on call
Re: Spårväg City kanske byggs färdig (2022)
Det förra styret i Stockholms kommun sågade spårvägsplanerna, åtminstone indirekt:Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 17:11 Som med många andra radikala beslut så skulle nog även ett sådant ses med kommentaren "varför gjorde vi inte det här tidigare" i backspegeln. De enda jag nog kan tänka mig skulle vara lite buttra är nog Stockholms Handelskammares spårvägsfientliga ledning som garanterat kommer att göra allt för att misskreditera spårvägen, vilket de ju som bekant har gjort tidigare.
M sågar förslaget om bilfria Hamngatan
Underskatta aldrig bilkramarnas inflytande!byggastockholm skrev:– Vi har ett trafikhaveri i City med bilar som står stilla och trängs. Hela staden håller på att grävas upp och att då föreslå att man ska stänga av Hamngatan för biltrafik visar hur lite förståelse Miljöpartiet har för framkomlighet, säger Anna König Jerlmyr till Stockholm Direkt.