Finns det en magisk gräns där turtätheten inte längre är viktig? Köpenhamns metro har 6-minuterstrafik som minimum på grenarna i lågtrafik, t.ex. vid midnatt. I rusningen har grenarna minst 4-minuterstrafik, vilket tyder på att turtätheten inte beror på kapacitetsbegränsningar. Är 6-minuterstrafik "tillräckligt bra", förutsatt att det inte är trängsel? Å andra sidan har Köpenhamns metro högre turtäthet på vissa grenar även i lågtrafik, vilket talar för att varje minuts väntetid räknas.
Hur är det då i Stockholm? SL gör årliga kundundersökningar där nöjdheten med bland annat turtäthet undersöks. I botten av förra årets undersökning hamnar Saltsjöbanan, pendeltågen och Roslagsbanan medan Spårväg City ligger högst. Två år tidigare slutade även Lidingöbanan på jumboplats. Samtliga trafikslag har högre nöjdhet totalt än nöjdhet med turtäthet. Det finns alltså stor förbättringspotential i Stockholms spårtrafik, och det går att dra några slutsatser.
De linjer som har sämre än 15-minuterstrafik under stora delar av dagen har ett stort missnöje oavsett andra omständigheter. Lidingöbanan är ett tydligt exempel på detta. Nöjdheten lämnar fortfarande en hel del att önska, men gapet till Nockebybanan har minskat avsevärt sedan turtätheten dagtid vardagar utökades från 20-minuterstrafik till 10-minuterstrafik. För att komma ännu högre behöver turtätheten förbättras även kvällstid vardagar samt på helger.
Saltsjöbanan har alltid sämre än 15-minuterstrafik, och hamnar föga förvånande på sista plats (exklusive några pendeltågslinjer). Eftersom Saltsjöbanan är Stockholms tyngsta matarlinje så finns det också en känsla av att den "förtjänar" högre turtäthet. Nu pågår en utökning av Saltsjöbanans kapacitet så att det går att köra 12-minuterstrafik. Här finns ett gyllene tillfälle att tillämpa Köpenhamns kloka princip: Kör kortare tåg utanför rusningen med samma turtäthet!
Roslagsbanan har för närvarande ett uselt trafikutbud på söndagar. Nästa år utökas turtätheten från 30-minuterstrafik till 15-minuterstrafik. Detta borde vara tillräckligt så länge det finns parallellgående bussar. Till skillnad från tunnelbanan slutar emellertid Roslagsbanans mellantrafik redan klockan 18, vilket gör det svårare att acceptera 30-minuterstrafik i lågtrafik. Det blir spännande att se hur mycket Roslagsbanans nöjdhet med turtäthet förbättras nästa år!
Pendeltågen har många linjer med varierande nöjdhet, men även den bästa linjen ligger under tunnelbanans sämsta linje. Den bästa linjen är Södertäljelinjen som är den enda linje med 15-minuterstrafik på alla stationer under nästan hela dagen. Tydligen är inte ens detta tillräckligt. Här är det nog många som undrar varför Mörbygrenen har tre gånger högre turtäthet med ungefär samma resande. Att det är trängsel vissa tider på dygnet hjälper inte heller, liksom nattrafiken.
Ännu sämre är det på pendeltågslinjer där alla stationer inte har 15-minuterstrafik. Speciellt Uppsala och Bålsta har ett resande som borde motivera ett bättre trafikutbud. Nu verkar Bålstas busslinjenät anpassas för möjlig framtida 15-minuterstrafik. Att förlänga tågen från Upplands Väsby till Uppsala skulle inte heller kosta mycket, men infrastrukturen behöver anpassas. I ett yttrande har även Sollentuna frågat varför Ostkustbanan inte har 5-minuterstrafik som Mörbygrenen.