Enceladus skrev: ↑torsdag 24 november 2022 18:33
På längre sikt kan förekomsten av attraktiv persontrafik på natten få hela samhället att ställa om. Fler ställen skulle ha öppet dygnet runt, vilket minskar behovet av lokaler.
Köpenhamn har tagit på sig ledartröjan när det gäller persontrafiken, och Helsingfors kan snart följa efter. Blir Stockholm Nordens svarta får?
Ett sådant "7/24-samhälle" som Enceladus så ofta propagerar för skulle ju föra med sig en utjämning av energiförbrukningen över dygnet. Därmed skulle förmodligen de förmånliga natt-taxorna inom den sektorn inte längre vara aktuella.
En helt annan och större fråga är om ett sådant "nattöppet" samhälle är möjligt eller ens önskvärt. Det finns faktiskt en poäng med att huvuddelen av befolkningen är uppe dagtid och sover nattetid. Att viss verksamhet givetvis måste bedrivas dygnet runt är en annan sak. Det kan gälla akut sjukvård, viss processindustri, underhållsarbete på trafikanläggningar etc. Samt sekundärt då serviceverksamhet för dem som är tvungna att (mot ob-tillägg) arbeta natt.
Enceladus verkar att i detta fall vara än mer radikal än det unga Sovjetunionen en gång i tiden. Där försökte man på 1920-talet avskaffa veckosluten. Alla dagar skulle i princip vara vardagar och lediga dagar spridas ut över veckorna. Undantag skulle då kunna vara vissa politiska helger som första maj eller sjunde november. Anledningen ansågs vara rationell. Man skulle då bättre kunna utnyttja lokaler, maskiner etcetera. Det kanske kan låta förnuftigt på pappret. En ytterligare anledning var att slå mot kyrkan, eftersom färre då skulle vara söndagslediga och kunna deltaga i gudstjänster.
Men detta experiment blev ändå rätt kortvarigt. De sociala konsekvenserna blev för stora. Olika familjemedlemmar fick ofta olika fridagar, barnens skolgång hamnade snett i förhållande till föräldrarnas arbetsdagar och så vidare. Umgänge med släkt och vänner komplicerades.
Att införa ett dygnetruntsamhälle skulle ju innebära ett ännu större ingrepp i den normala dygnsrytmen. Om vissa barn skulle ha sin "skoldag" kanske nattetid eller extremt tidigt/sent på dagen skulle man kanske kunna ha tre "skift" per klassrum och därmed spara stora summor i lokalkostnader. Absolut. Men hur många vill leva i ett sådant samhälle? Jag tror ínte det är genomförbart. Därmed behövs heller inte en extremt generös natt-trafik.