Odd skrev: ↑fredag 18 november 2022 8:15
Jag förstår inte problemet. När det är en turtäthet på under fem minuter (eller så, en lagom gräns) så är ju inte längre tidtabellen lika viktig för trafikanten då man alltid vet att resan tar max restid + fem minuter. Om det nu är så att de båda grenarna, Farsta och Skarpnäck, behöver samma turtäthet (och med behöver så kan det både handla om logistik, resenärsunderlag och praktiskhet) så är det väl bara att köra vartannat tåg åt vardera destinationen. Om det behövs mer åt en destination, då kan man väl köra något fler mot en destination, bara turtätheten inte blir lägre än (låt säga) fem minuter till någon av destinationerna. Visst är det kul med snygga tidtabeller men man behöver ju ta hänsyn till verkligheten också.
Problemet är att twr och regionen inte vill köra varannat tåg åt vardera destinationen utan vill snåla genom att vända var 5:e tåg vid Gullmarsplan.
Det fungerar inte att köra något fler tåg
mot en destination än den andra eftersom det blir ojämna intervall då, och det är ingen som har föreslagit det här heller. (Om man har 2-minuterstrafik och vill köra 3 av fem tåg till den ena destinationen så blir det 2/4/4-minuterstrafik och då är det bara 20% av alla resenärer där som får en förbättring, däremot blir det 60% av resenärerna på den andra grenen som får en försämring). I andra riktningen kan man som en nödlösning köra med väntetider före förgreningspunkten i morgonrusningen. Det kan vara motiverat i vissa fall men inte på gröna linjen.
Det finns ingen magisk gräns där turtätheten inte är lika viktig längre. Varje minuts väntetid är negativt för resenären. Vid långa intervall kollar man tidtabellen i förväg och då kan man ibland använda tiden till något annat, i så fall är värdet per minut något lägre men det är fortfarande negativt att inte kunna åka när man vill.
Däremot är det så att värdet av varje extra tur blir lägre ju tätare tågen går. Skillnaden mellan 15- och 20-minuterstrafik är 5 minuter, medan skillnaden mellan 30- och 60-minuterstrafik är 30 minuter, men i båda fallen är skillnaden 1 tur per timme. Men det finns ingen magisk gräns här heller utan värdet av varje tur minskar successivt med högre turtäthet.
Håller definitivt med om att man ska ta hänsyn till verkligheten hellre än att få en snygg tidtabell men i det här fallet är det den snygga tidtabellen som fungerar bäst.