Det var trots allt inte nattåg till Uppsala som avgjorde regionalvalet i Stockholm.Enceladus skrev: ↑tisdag 08 november 2022 12:28Socialdemokraterna gick till val på nattrafik för pendeltågen och har mycket högre trovärdighet i frågan. Snarare synade väljarna uppenbara lögner.4330 skrev: ↑tisdag 08 november 2022 10:18Utökad nattrafik var uppenbarligen ingen valvinnare.Enceladus skrev: ↑söndag 06 november 2022 20:56 Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras...
Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Senast redigerad av 4330 den onsdag 09 november 2022 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det parti som gick till val på nattåg till Uppsala, d.v.s. Centerpartiet, tillhör den vinnande koalitionen i såväl Region Stockholm som Region Uppsala (kommunvalen saknar relevans i sammanhanget). Det parti som gick till val på nattrafik för pendeltågen och hade trovärdighet i frågan, d.v.s. Socialdemokraterna, är den största vinnaren i Region Stockholm.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Troligen var det väldigt få som gick till val på grund av tåg över huvud taget. De få som röstar med hjärtat i regionvalet (dvs inte per automatik samma som till riksdagen och/eller kommunen) tänker nog mycket på sjukvården. Bland de som röstade pga kollektivtrafiken är det nog få som har vänt på dygnet, utan bara i undantagsfall nyttjar nattrafik, och de flesta av dem i innerstaden där bussarna går tätt. Troligen har ett fåtal röstat med anledning av nattrafiken på pendeltåget - men de har knappast avgjort valet.Enceladus skrev: ↑tisdag 08 november 2022 12:28Socialdemokraterna gick till val på nattrafik för pendeltågen och har mycket högre trovärdighet i frågan. Snarare synade väljarna uppenbara lögner.4330 skrev: ↑tisdag 08 november 2022 10:18Utökad nattrafik var uppenbarligen ingen valvinnare.Enceladus skrev: ↑söndag 06 november 2022 20:56 Inför valet lovade Tamsons utökad nattrafik för pendeltågen på helger redan i december. Istället blir det tvärtom. Sista tåget mot Nynäshamn tidigareläggs från 1:51 till 1:36. Sista tåget mot Bålsta tidigareläggs från 1:41 till 1:26. Samtidigt senareläggs första tåget från 5:11 till 5:26. Men väljarna lät sig inte luras...
Professionell tyckare
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det stämmer att sjukvården har stor betydelse i regionvalet, inte minst i årets val. Det stämmer däremot inte att innerstadsbussarna dominerar nattrafiken. Stockholm har förändrats enormt under det senaste decenniet. Den största tillväxten har varit i kranskommunerna, och detta har förändrat resandet från grunden. Numera har pendeltågen cirka 50 procent fler resenärer än samtliga innerstadsbussar, och skillnaden är ännu större nattetid på motsvarande bussar.Kantorn skrev: ↑onsdag 09 november 2022 15:42 Troligen var det väldigt få som gick till val på grund av tåg över huvud taget. De få som röstar med hjärtat i regionvalet (dvs inte per automatik samma som till riksdagen och/eller kommunen) tänker nog mycket på sjukvården. Bland de som röstade pga kollektivtrafiken är det nog få som har vänt på dygnet, utan bara i undantagsfall nyttjar nattrafik, och de flesta av dem i innerstaden där bussarna går tätt. Troligen har ett fåtal röstat med anledning av nattrafiken på pendeltåget - men de har knappast avgjort valet.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Du har rätt, jag skrev fel. Korrigerat nu.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Ja, region ska det vara. Inte kommun. Nu är det utrett.Enceladus skrev: ↑onsdag 09 november 2022 14:40Det parti som gick till val på nattåg till Uppsala, d.v.s. Centerpartiet, tillhör den vinnande koalitionen i såväl Region Stockholm som Region Uppsala (kommunvalen saknar relevans i sammanhanget). Det parti som gick till val på nattrafik för pendeltågen och hade trovärdighet i frågan, d.v.s. Socialdemokraterna, är den största vinnaren i Region Stockholm.
Centern backade dock i alla sex Movingo/Mälartågsregioner, rimligt eftersom de varit med och styrt i alla sex regionerna 2018-2022 och i allra högsta grad är skyldiga till Mälartågsdebaclet. Trots det tror jag inte det var orsaken till att C backade eftersom de flesta röstar i detta val som man röstar i kommun- och riksdagsvalet.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
En region är ju i och för sig ett slags kommun, nämligen sekundärkommun så du är nog ursäktad för ordvalet.4330 skrev: ↑onsdag 09 november 2022 18:09Ja, region ska det vara. Inte kommun. Nu är det utrett.Enceladus skrev: ↑onsdag 09 november 2022 14:40Det parti som gick till val på nattåg till Uppsala, d.v.s. Centerpartiet, tillhör den vinnande koalitionen i såväl Region Stockholm som Region Uppsala (kommunvalen saknar relevans i sammanhanget). Det parti som gick till val på nattrafik för pendeltågen och hade trovärdighet i frågan, d.v.s. Socialdemokraterna, är den största vinnaren i Region Stockholm.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Nu tror jag att varken natt-trafik eller cyklar på kollektivtrafikfordon är avgörande frågor när det gäller hur människor röstar i någon större utsträckning. Biljettpriser, turtäthet, etcetera kommer nog före. Men framför allt mycket annat, som inte är relaterat till kollektivtrafik. De flesta väljare är trots allt inte "nördar" inom det området.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Kontentan är min sista mening. Det är det jag främst ville ha sagt.Enceladus skrev: ↑onsdag 09 november 2022 17:32Det stämmer att sjukvården har stor betydelse i regionvalet, inte minst i årets val. Det stämmer däremot inte att innerstadsbussarna dominerar nattrafiken. Stockholm har förändrats enormt under det senaste decenniet. Den största tillväxten har varit i kranskommunerna, och detta har förändrat resandet från grunden. Numera har pendeltågen cirka 50 procent fler resenärer än samtliga innerstadsbussar, och skillnaden är ännu större nattetid på motsvarande bussar.Kantorn skrev: ↑onsdag 09 november 2022 15:42 Troligen var det väldigt få som gick till val på grund av tåg över huvud taget. De få som röstar med hjärtat i regionvalet (dvs inte per automatik samma som till riksdagen och/eller kommunen) tänker nog mycket på sjukvården. Bland de som röstade pga kollektivtrafiken är det nog få som har vänt på dygnet, utan bara i undantagsfall nyttjar nattrafik, och de flesta av dem i innerstaden där bussarna går tätt. Troligen har ett fåtal röstat med anledning av nattrafiken på pendeltåget - men de har knappast avgjort valet.
Professionell tyckare
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Tamson är ett skämt! Pendeltågen är åt helvete med sitt underhåll, snart står fler fordon still än som rullar och de går back 8 miljoner i månaden.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Nu var det ju dock ytterligare fem regioner utöver Stockholm som bestämde att man skulle köpa och köra tåg.Vislaren skrev: ↑lördag 26 november 2022 7:11 Tamson är ett skämt! Pendeltågen är åt helvete med sitt underhåll, snart står fler fordon still än som rullar och de går back 8 miljoner i månaden.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Nu har vi ju ett ungt, nytt trafikregionråd så nu kan det bara bli bättre.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Under Tamsons tid fick pendeltågen en rekordstor ökning i resande och en marginell ökning i trafikutbud. Resurserna gick istället till att rädda busslinjer som går parallellt med spårtrafik. Vidare försämrades nattrafiken på Bålstagrenen, trots att stående resenärer förekommer på sena kvällar med 15-minuterstrafik. Det kan alltså knappast bli sämre med ett nytt trafikregionråd, men det återstår förstås att se hur stora förbättringarna blir. Biljettpriserna höjs i alla fall inte.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Det är faktiskt helt sjukt hur många trasiga tåg och vagnar det är på pendeltåget för tillfället. Skapar förseningar då man får köra med korta istället för långa tåg då massvis är tagna ur trafik. Nu gäller det att satsa.Vislaren skrev: ↑lördag 26 november 2022 7:11 Tamson är ett skämt! Pendeltågen är åt helvete med sitt underhåll, snart står fler fordon still än som rullar och de går back 8 miljoner i månaden.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Tja, firman som kör där lyckas ju tydligen attrahera nya medarbetare så helt värdelösa kan de ju inte vara!Qus skrev: ↑onsdag 30 november 2022 18:14Det är faktiskt helt sjukt hur många trasiga tåg och vagnar det är på pendeltåget för tillfället. Skapar förseningar då man får köra med korta istället för långa tåg då massvis är tagna ur trafik. Nu gäller det att satsa.Vislaren skrev: ↑lördag 26 november 2022 7:11 Tamson är ett skämt! Pendeltågen är åt helvete med sitt underhåll, snart står fler fordon still än som rullar och de går back 8 miljoner i månaden.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Laga det trasiga först. Sen kan man satsa.Qus skrev: ↑onsdag 30 november 2022 18:14Det är faktiskt helt sjukt hur många trasiga tåg och vagnar det är på pendeltåget för tillfället. Skapar förseningar då man får köra med korta istället för långa tåg då massvis är tagna ur trafik. Nu gäller det att satsa.Vislaren skrev: ↑lördag 26 november 2022 7:11 Tamson är ett skämt! Pendeltågen är åt helvete med sitt underhåll, snart står fler fordon still än som rullar och de går back 8 miljoner i månaden.
Mälartåg är en sådan katastrof att inga förare vill köra dom, läs gruppen på FB så får ni se resäners syn på mälartåg, folk har till och med tvingats sluta sina jobb p.g.a tågtrafiken inte fungerar som den ska.
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Hade det funnits alternativ hade en stor del av MTRs personal redan försvunnit av det jag hör från insidan. Det har bara accelererat på senare tid när tågvärdarna är på väg bort och MTR börjat med tvångsövertid.