Margit Claesson 100 år – del 1

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Margit Claesson 100 år – del 1

Inlägg av Peter Bolin »

Den 13 januari 2022 fyllde 17405 Margit Claesson 100 år. Det verkar inte ha uppmärksammats på något av de forum jag frekventerar, så jag får göra en egen insats. I egenskap av den första kvinnliga bussföraren, första kvinnliga trafikmästaren och första kvinnliga förste trafikmästaren inom SS har hon en viktig plats i Stockholms kollektivtrafikhistoria.

Själv minns jag Margit som en färgstark trafikledare på Tunnelcentralen (TUC) under perioden 1975–1986. Hon tjänstgjorde mest på TUC 2 men kunde även jobba på TUC 1 och TUC 3 ibland. Under åren närmast dessförinnan, troligen 1972–1975, var hon trafikledare i Björknäs för 400-linjerna. Hon fick förflyttning till TUC 1975 eftersom det behövdes fler trafikledare där i samband med invigningen av bana 3.

Bildmaterialet kommer från olika källor och återges med tillstånd av Spårvägsmuseet. Fotografens namn anges där det är känt. Rätta mig gärna om något är fel.

Bild
Konduktörsutbildning, gruppbild med Margit Claesson som nummer två från vänster i främre raden, 1952 (okänd fotograf). Här började Margits karriär inom SS/SL.

Bild
Margit Claesson i okänd H15, januari 1958 (foto: Gunnar Ekelund). Bilden ska vara tagen på Margits första arbetsdag som bussförare. Det var linje 52 hon debuterade på och fick köra ett höghus. I en intervju i personaltidningen Spårväg och Buss 1961 tyckte hon att höghusen var tunga och besvärliga.

Det väckte en hel del uppmärksamhet att en kvinna körde buss i Stockholm. En del trafikanter ville inte ens åka med och kunde vara otrevliga. Det var ytterligare några kvinnor som blev bussförare hos SS i slutet av 1950-talet, men Margit var först ut.

Bild
Margit Claesson som bussförare, mars 1958 (foto: Gunnar Ekelund). Här sitter hon bakom ratten i en H22.

Bild
Margit Claesson och okänd H22 1958 (foto: förmodligen Gunnar Ekelund eller Sven Goliath). I intervjun i Spårväg och Buss berättade Margit att hon tyckte bäst om att köra enmansbetjänade Metropol och Capitol.

Bild
Margit Claesson och okänd H22 1958 (foto: förmodligen Gunnar Ekelund eller Sven Goliath). Här kollar hon oljan på en Capitol.

Eftersom det bara är tillåtet med fem webblänkar i ett inlägg på detta forum visar jag fortsättningen i ett nytt inlägg.

/Peter Bolin
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Margit Claesson 100 år – del 1

Inlägg av C12C3C3C12 »

Bild 5 Valhallavägen? Bild 3 & 4 borde vara samma ställe.
Skriv svar