Stockholms tunnelbana är tydligen kollektivtrafikens crème de la crème. Den unika statusen är dock inte gratis! Lyckas Transdev knipa kronjuvelen av MTR?Di skrev:Franska Transdev hoppas tillsammans med SMRT från Singapore få operera tunnelbanan i Stockholm med start 2025. Upphandlingen som SL sjösatt värderas till 40-50 miljarder kronor. Den beskrivs som den största icke-militära offentliga upphandlingen i världen.
[...]
”Tunnelbanan är kronjuvelen av kollektivtrafiken i Sverige. Tunnelbanan i Stockholm är rankad som en av världens bästa”, säger Anna Höjer, vd för Transdev Sverige.
Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Rekordstor upphandling om tunnelbanan
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Gyllene tillfälle att ta över verksamheten i offentlig regi nu med nytt styre i Region Stockholm. Så mycket pengar som kan sparas och användas till sjukvården istället.
Om jag inte minns fel var (S) inte emot vid första upphandlingen 1999 men kan nu börja tänka på ideologin också. Nu är dessutom (V) med på tåget.
Om jag inte minns fel var (S) inte emot vid första upphandlingen 1999 men kan nu börja tänka på ideologin också. Nu är dessutom (V) med på tåget.
Senast redigerad av /jes den torsdag 27 oktober 2022 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
- Bilagor
-
- Em-mas-XUAA1cUM.jpg (35.94 KiB) Visad 1230 gånger
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Trafikverket har ju 100 % tolerans mot kl-tt-r.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Kan du förtydliga vad du menar?
Trafikverket = Trafikförvaltningen?
Anledningen till att det inte syns så mycket kl-tt-r numera i T-banan är för att MTR får "böta" om det är kl-tt-r där.
SL hade också nolltollerans mot kl-tt-r på 80-talet när bilden ovan togs men vad hände om det kördes kl-ttr- tåg dag ut och dag in? Ingenting! Det var ju inte så att SL fick böta till sig själva.
Om det ekonomiska incitamentet att hålla tunnelbanan fri från kl-tt-r försvinner så ser det snart ut som på 80-talet igen, tro mig.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Trafikverket är en statlig myndighet, ett exempel på en offentlig verksamhet som inte bryr sig om kl-tt-r, tyvärr.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 16:31
Kan du förtydliga vad du menar?
Trafikverket = Trafikförvaltningen?
Anledningen till att det inte syns så mycket kl-tt-r numera i T-banan är för att MTR får "böta" om det är kl-tt-r där.
SL hade också nolltollerans mot kl-tt-r på 80-talet när bilden ovan togs men vad hände om det kördes kl-ttr- tåg dag ut och dag in? Ingenting! Det var ju inte så att SL fick böta till sig själva.
Om det ekonomiska incitamentet att hålla tunnelbanan fri från kl-tt-r försvinner så ser det snart ut som på 80-talet igen, tro mig.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Tågen lät åtminstone mysigare!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Ä nu klagar du .... Sthlm är ju känt för sina konstverk....frågar du rätt person är det stor konst, som visas på bilden, i klass med Måna LisaHechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
F:Ö så är det ju som förr, det är trafikförvaltningen som kör tunnelbanan. sen att det är via en entreprenör är ju en sak...
Frågan om privat eller i egen regi är en ständig fråga och det är inte förrän experterna dva professorer och andra proffstyckare börjar för stå att outsorsing kanske inte va det bästa.
Vet fler som förstått det nu inom industrin... Även ekonomernas framfart med att skrota att förråd till förmån för Just in timeleveranser....
Färsvaror kan du få så men ska du ha något mer special som spårvägsmaterial så är det 3-6 månader i bland längre. Och har man då inte förråd.. Hoppas ekonomerna har förstått det nu .
Ur militärt perspektiv är det bättre i egen regi!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Ja så här såg det ut ofta för 15-20 år sedan. kl-ttr-,förstört och nedskräpat med t.ex tidningen Metro på golven.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Men det behöver ju inte nödvändigt bli så för att man tar över i egen regi.
Det är regionen som anger målet för kvalitet och det är regionen som betalar MTR för att hålla rent och snyggt och kraven är väl definierade.
Jag har inte sett kl-tt-r nu på många år , vare sig i vagnar eller på stationer. Men det finns som ett problem och sanering kostar stora pengar, som kunde användas till annat.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Nej, det var för 30-40 år sedan det såg ut så. Problemet med tidningen Metro var dock för 15-20 år sedan. Du rör nog ihop tidsperioderna liteLennart Petersen skrev: ↑lördag 29 oktober 2022 19:05Ja så här såg det ut ofta för 15-20 år sedan. kl-ttr-,förstört och nedskräpat med t.ex tidningen Metro på golven.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Men det behöver ju inte nödvändigt bli så för att man tar över i egen regi.
Det är regionen som anger målet för kvalitet och det är regionen som betalar MTR för att hålla rent och snyggt och kraven är väl definierade.
Jag har inte sett kl-tt-r nu på många år , vare sig i vagnar eller på stationer. Men det finns som ett problem och sanering kostar stora pengar, som kunde användas till annat.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Omfattningen på kl-tt-r och ambitionen att sanera har inte särskilt mycket att göra med vem som driver tunnelbanan. Historiskt sett så kom den första riktigt stora kl-tt-r-vågen 1985/86 med det hiphop-inspirerade kl-ttr-t/gr-ff-t-. SL drev då tunnelbanan i egen regi, och tog tag i problemet relativt direkt med inställda kl-ttr- tåg, intensifierad sanering, tygsäten, utökad bevakning, omfattande kl-tt-r-skydd m m redan 1986-87. kl-ttr-t var dock så pass omfattande att man inte kunde hålla jämna steg. 1989 tog man nästa steg inspirerade av tunnelbanan i New York att ta bort kl-tt-r inom 24H och ta kl-ttr- tåg ur trafik. Detta efterlevdes mycket väl av SL, även om det kunde brista någon enstaka gång. (Problemen fortsatte dock att vara mycket stora på pendeltågsfronten vilket hade andra förklaringar då dessa kördes i SJ:s regi).
SL bolagiserades 1990 och SL Tunnelbanan AB bildades som ett eget dotterbolag inom koncernen. Det var dock först 1999 som en privat aktör, Connex, senare Veolia, tog över trafiken. Deras övertagande utgjorde ingen skillnad åt någon håll när det gällde kl-ttr-t. Såsom skrivits här handlar ambitionsnivån på kl-tt-r etc om vilka beställarkrav som ställs. Men som sagt, 24-H-regeln med snabb kl-tt-r-sanering sjösattes redan 1989, och det var under SL:s egen regi. Bilden i tråden visar för övrigt en C2:a i ett ganska typiskt skick någon gång mellan 1986-88.
SL bolagiserades 1990 och SL Tunnelbanan AB bildades som ett eget dotterbolag inom koncernen. Det var dock först 1999 som en privat aktör, Connex, senare Veolia, tog över trafiken. Deras övertagande utgjorde ingen skillnad åt någon håll när det gällde kl-ttr-t. Såsom skrivits här handlar ambitionsnivån på kl-tt-r etc om vilka beställarkrav som ställs. Men som sagt, 24-H-regeln med snabb kl-tt-r-sanering sjösattes redan 1989, och det var under SL:s egen regi. Bilden i tråden visar för övrigt en C2:a i ett ganska typiskt skick någon gång mellan 1986-88.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
I teorin så blir det naturligtvis samma utfall men i prakriken så riskerar det att inte bli det, det var nolltolerans mot kl-tt-r även på 80-talet och du ser hur det funkade, helt i egen regi.BSB101 skrev: ↑fredag 28 oktober 2022 18:24Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Finns alltid risker med allt men att ett återtag i egen regi skulle innebära att kl-tt-r skulle implodera har jag väldigt svårt att se, men du kanske har information som visar på att så skulle bli fallet? Att hänvisa till hur det var för 40 år sedan säger inte så mycket om hur det skulle bli i framtiden.Hechtwagen skrev: ↑måndag 31 oktober 2022 8:26I teorin så blir det naturligtvis samma utfall men i prakriken så riskerar det att inte bli det, det var nolltolerans mot kl-tt-r även på 80-talet och du ser hur det funkade, helt i egen regi.BSB101 skrev: ↑fredag 28 oktober 2022 18:24Vad har kl-tt-r för samband med i vilken regi tågen körs och underhålls? Vilken nivå man lägger på att kl-tt-r bestämmer beställaren och beställaren skulle bli en annan om man valde att köra i egen regi menar du?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 27 oktober 2022 13:32 Vilken bra idé! Kör regionen i egen regi så blir allt som det var förr! Ser fram emot det!
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Jag tycker resonemanget är märkligt. Klóttret eller saneringen har ju inget med vem som driver verksamheten, utan hur den bedrivs.
Genius on call
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Man skulle ju, apporpå det, kunna ta en bild från Göteborg från c:a år 2000 och en från idag och få liknande resultat som i Stockholm.
Skillnaden mellan Göteborg och Stockholm i detta fall är att Göteborg, då som nu, drivs helt i offentlig regi.
Med reservation för tyckfel.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Och det intressanta med den jämförelsen är alltså att verksamhetsformen inte spelar någon roll i det här sammanhanget. (?)
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Exakt, skit in - skit ut.
Hade man upphandlat tunnelbanan utan krav på kl-tt-r eller skötsel hade man fått ett avtal därefter.
Med reservation för tyckfel.
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Vill också understryka att när tunnelbanan såg som värst ut med kl-ttr- vagnar etc, så togs SL och för övrigt stora delar av samhället på sängen. Man var helt enkelt inte förberedd på den kl-tt-r-våg som skulle komma efter att Style of Wars visade på SVT i aug 1984. Efter den steg kl-ttr-t markant och formligen exploderade 1986. Det nya kl-ttr-t var ju heller inte längre kl-tt-r av typen "I was here", utan systematiskt taggande och omfattande gr-ff-t-. Som lök på laxen var ju många av vagnarna inte alls anpassade för att SL skulle kunna hålla efter kl-ttr-t. De äldre C2-/C3-vagnarna med målade masonitväggar var hopplösa att få rena, och samtliga t-vagnar hade då galonsäten som var inbjudande att kl-ttr- på. Men som sagt, SL gjorde en rad åtgärder redan med start 1985 (t ex första proven med tygsäten), och på allvar 1986 och framåt som gjorde kl-ttr- svårare och saneringen lättare. Och det stora paradigmskiftet i sammanhanget, att kl-ttr- tåg i tunnelbanan direkt skulle tas ur trafik och/eller saneras, genomfördes av SL redan 1989. Vid denna tidpunkt var i stort sett alla galonsäten utbytta mot plysch, och de målade innerväggarna i vagnarna var borta.
När SL Tunnelbanan AB "tog över" driften i samband med bolagiseringen 1990, så var det i princip samma arv som fördes vidare. Från 1999 när olika privata operatörer har vunnit driften så har Beställaren, dvs SL, ställt de krav som ligger till grund för kostnadsberäkningar, kvalitet och anbudspris. Både när det gäller kl-tt-r och städning har det successivt blivit bättre, men det är i huvudsak avhängigt beställarkraven.
När SL Tunnelbanan AB "tog över" driften i samband med bolagiseringen 1990, så var det i princip samma arv som fördes vidare. Från 1999 när olika privata operatörer har vunnit driften så har Beställaren, dvs SL, ställt de krav som ligger till grund för kostnadsberäkningar, kvalitet och anbudspris. Både när det gäller kl-tt-r och städning har det successivt blivit bättre, men det är i huvudsak avhängigt beställarkraven.
-
- Inlägg: 248
- Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Stockholms tunnelbana - världens största icke-militära offentliga upphandling
Spara pengar på egen regi?
I Västmanland har man ju tagit över busstrafiken i egen regi vilket resulterat till en sämre trafik till ett högre pris
I Västmanland har man ju tagit över busstrafiken i egen regi vilket resulterat till en sämre trafik till ett högre pris
/Björn
http://www.bussbjornen.se
http://www.bussbjornen.se