Dagens härliga morgon på röda linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Dagens härliga morgon på röda linjen

Inlägg av M224 »

Andra morgonen denna vecka med störningar i trafiken på röda linjen. Dagens stod som mindre störning i SL-appen. Undrar vad SL anser vara en större störning...

https://www.tv4.se/artikel/2KdHlxljKSOE ... era-vidare
Användarens profilbild
Odd

Re: Dagens härliga morgon på röda linjen

Inlägg av Odd »

Lite som C20-premiären. Olika orsaker, samma utfall. Nån som vet mer i detalj vad som menas med överfullt? Var det att den vägrade att köra för att inte bromsförmågan var tillräcklig? Det råkar ju C20 ut för när det blir för tungt, då märker man en markant reducerad förmåga att bromsa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Skulle inte C30 rymma fler resenärer i och med borttagandet av sittplatser?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

DN skriver nu om saken och det var i princip exakt så som jag anade, och nu åtgärdar man det.
https://www.dn.se/sverige/darfor-stanna ... elbanetag/
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ahh det förklarar ju varför det är vagnfel dagligen. Även på hemresan så blev det strul. :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: onsdag 19 oktober 2022 16:45 Skulle inte C30 rymma fler resenärer i och med borttagandet av sittplatser?
Jo, det är ju en del av problemet. Att det ryms flera resenärer är inte samma sak som att vagnen kan köra med flera resenärer…

C20 har en funktion med hastighetsbegränsning i två steg för att garantera bromsförmågan vid hög last. På C30 verkar man ha prutat lite på bromsarna rent allmänt, inte så att de har bristfälliga bromsar men de har tydligen svagare bromsförmåga än C20.

Iofs lustigt att SL redan har en lösning när DN ringer och frågar, men jag antar att det är för att det har varit problem redan tidigare!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: onsdag 19 oktober 2022 19:07 Iofs lustigt att SL redan har en lösning när DN ringer och frågar, men jag antar att det är för att det har varit problem redan tidigare!
Ja, det är precis vad som står i artikeln:
DN skrev:Det är ett problem som uppstått i och med införandet av de nya tågen, kallade C30, som tillverkas av det multionationella företaget Bombardier. Ett elektronikkort signalerar om lasten är för tung och tåget kan då inte åka vidare. Det sker inte ofta, men inträffade bland annat under festivalerna Lollapalooza och Pride i somras, uppger SL.

Funktionen upptäcktes inte när tågen testades under pandemiåret 2020, då antalet resenärer var betydligt färre.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

DN skrev: Funktionen upptäcktes inte när tågen testades under pandemiåret 2020, då antalet resenärer var betydligt färre.

Borde man inte utfört fullskaliga test innan man sätter tågen i trafik? Sandsäckar fanns väl ändå tillgängliga under pandemin? Hur länge ska man komma undan med att skylla på pandemin när man inte gjort sitt jobb ordentligt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det har naturligtvis körts med sandsäckar men man upptäcker inte allt med sandsäckar. Även med C20 blev det jätteproblem första tiden de gick i trafik på riktigt med rörlig last. Men den gången upptäcktes det direkt, denna gång tog det mycket längre tid och det kan vara ett problem ur både formell och praktisk synpunkt. Så jo, pandemin är högst relevant.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

På vilket sätt är pandemin relevant när det handlar om hur mycket vikt ett tåg kan ta innan man inte kan köra vidare? Sandsäckar finns det gott om och sandsäckar fungerar utmärkt som ersättare för människor när det handlar om vikt.

Det har blivit en enkel utväg att skylla på pandemin när man inte klarar sitt arbete.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det finns väsentliga skillnader mellan människor och sandsäckar, bland annat att människor rör sig fortare samt att de har en egen vilja och inte placerar sig precis som ingenjörerna har tänkt sig.

Som erfarenheterna från C20-invigningen visade så kan man inte helt och hållet simulera verkliga belastningsfall med sandsäckar, utan det krävs också provtrafik under verkliga förhållanden. Du kan ju själv tänka dig hur det skulle ha låtit om SL hade försökt organisera en övning med några hundra människor som ska fylla en tunnelvagn till bristningsgränsen under pandemin...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: söndag 23 oktober 2022 20:48 Det finns väsentliga skillnader mellan människor och sandsäckar, bland annat att människor rör sig fortare samt att de har en egen vilja och inte placerar sig precis som ingenjörerna har tänkt sig.

Som erfarenheterna från C20-invigningen visade så kan man inte helt och hållet simulera verkliga belastningsfall med sandsäckar, utan det krävs också provtrafik under verkliga förhållanden. Du kan ju själv tänka dig hur det skulle ha låtit om SL hade försökt organisera en övning med några hundra människor som ska fylla en tunnelvagn till bristningsgränsen under pandemin...
Testande man ens med sandsäckar eller hoppade man över detta också på grund av pandemin? Vad har hindrat SL från att göra provkörningar med människor efter att resektionerna upphörde?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Körningen med sandsäckar är en del av de prover som ligger till grund för godkännande för passagerartrafik. Sedan var ju vagnarna i trafik och hade kanske t o m fått permanent godkännande redan innan rekommendationerna pga pandemin upphörde. Hur som helst, milstolparna i kontraktet var bestämda långt innan coronapandemin infördes och det som inte upptäcks i tid riskerar alltid att bli knepigt både kontraktsmässigt och praktiskt.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Just idag var dock den härliga morgonen tillfälligt flyttad till Gröna Linjen! Djärvt grepp av "SL" att uppmana folk som tänkt åka med Gröna Linjen att hålla sig hemma!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: torsdag 27 oktober 2022 13:35 Just idag var dock den härliga morgonen tillfälligt flyttad till Gröna Linjen! Djärvt grepp av "SL" att uppmana folk som tänkt åka med Gröna Linjen att hålla sig hemma!
Precis, de är välkomna att åka när de kallar den för tunnelbana 1!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: måndag 24 oktober 2022 20:47 Körningen med sandsäckar är en del av de prover som ligger till grund för godkännande för passagerartrafik. Sedan var ju vagnarna i trafik och hade kanske t o m fått permanent godkännande redan innan rekommendationerna pga pandemin upphörde. Hur som helst, milstolparna i kontraktet var bestämda långt innan coronapandemin infördes och det som inte upptäcks i tid riskerar alltid att bli knepigt både kontraktsmässigt och praktiskt.
Med andra ord hade man alltså alla möjligheter man valde att kontrollera hur vagnarna skulle bete sig vid olika typ av belastningar. Vi kan alltså lyfta bort detta från "skylla på coronalistan" till "vi gjorde inte vårt jobblistan".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är din slutsats. Jag har förklarat varför det är logiskt att det blev som det blev. Om du väljer att inte förstå, eller om du inte kan förstå, det vet jag inte.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: fredag 28 oktober 2022 19:04 Det är din slutsats. Jag har förklarat varför det är logiskt att det blev som det blev. Om du väljer att inte förstå, eller om du inte kan förstå, det vet jag inte.
Så där tog dom sakliga argumenten slut och personangreppen vidd så då för läsarna avgöra vem som är närmast sanningen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ologiskt att du skriver så när det bara är jag som kommer med någon form av fakta i ämnet…
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: lördag 29 oktober 2022 11:03 Ologiskt att du skriver så när det bara är jag som kommer med någon form av fakta i ämnet…
Så logik för dig är att komma med personangrepp? Bra då vet jag hur du debatterar.
Skriv svar