Självklart finns det undantag, därför skrev jag oftast. På tal om SD så uteslut man samarbete med fyra olika partier på lokalnivå i Sollentuna, klart rekord bland Sollentunapartierna.4330 skrev: ↑onsdag 21 september 2022 12:51Säg det till Mp som inte vill regera ihop med M och KD eftersom SD skulle bli vågmästare.
Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Relevant citat ur artikeln:4330 skrev: ↑onsdag 21 september 2022 12:51 Säg det till Mp som inte vill regera ihop med M och KD eftersom SD skulle bli vågmästare.
"– Vi går hellre i opposition än sitter i ett minoritetsstyre som blir beroende av SD. Vi hoppas mest på ett mittenstyre ihop med S, C och L. Även om det blir i minoritet kan vi söka stöd åt både höger och vänster. "
"– Dessutom försvårar spårvägsfrågan. Flera alliansparter vill ju inte ha spårväg, medan vi menar att spårväg behövs för att bygga ut Uppsala hållbart."
SD:s politik inom kollektivtrafik och bostadsbyggande skulle försvåra samarbetet ytterligare. Det är ingen slump att SD saknar inflytande i större städer.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...4330 skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.Enceladus skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 22:41Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...4330 skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).4330 skrev: ↑onsdag 05 oktober 2022 19:45Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.Enceladus skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 22:41 ...
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
Genius on call
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det finns kommuner som inte vill bygga. Därför är det rimligt att staten prioriterar satsningar som kan få utdelning.Odd skrev: ↑onsdag 05 oktober 2022 19:59 Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Förhandlingar pågår fortfarande mellan de rödgröna och utbrytaren från Centern (som dock är emot spårvägen)4330 skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Senast redigerad av Ulrik Berggren den lördag 08 oktober 2022 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Fixad länk: https://sverigesradio.se/artikel/stefan ... dlar-med-sUlrik Berggren skrev: ↑lördag 08 oktober 2022 9:44https://sverigesradio.se/artikel/stefan-hanna-up-forhandlar-med-s4330 skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff
https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Jag hoppas verkligen att Uppsalas nya styre inte slänger bort alla miljarder. Det är inte säkert att det blir någon andra chans!Sveriges Radio skrev:En sak som varit uppe i diskussionerna med S är frågan om spårväg i Uppsala, där de rödgröna är för och UP emot.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Tack, förtydligade i mitt inlägg nu ocksåEnceladus skrev: ↑lördag 08 oktober 2022 10:59
Fixad länk: https://sverigesradio.se/artikel/stefan ... dlar-med-s
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det finns busslinjer i Uppsala som kan konverteras till spårväg, inte mig emot. Problemet är när man kopplar ihop fyrspår, ny järnvägsstation, bro över Fyrisån, integrationsprojekt (ge Gottsunda spårväg), massbyggnation av bostäder osv.Odd skrev: ↑onsdag 05 oktober 2022 19:59Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).4330 skrev: ↑onsdag 05 oktober 2022 19:45Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.Enceladus skrev: ↑tisdag 04 oktober 2022 22:41 ...
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
Dela upp det i stället:
Fyrspår (och ev. ny station i Bergsbrunna).
2-3 spårvägslinjer (mestadels till befintlig bebyggelse, ev. med förtätning längs linjen eller nya bostäder längst ut). Kanske ligger Gottsunda i ena änden av en av dessa linjer.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Skribenten gör samma misstag som signaturen "Odd". Staten kräver bostadslöften av kommunerna för att gardera sig mot maktskiften. På samma sätt är det inte givet att nya regeringar vill satsa lika mycket på Uppsala. Uppsalapaketet innehåller allt som nämns ovan. Ett annat paket blir sannolikt mindre generöst.4330 skrev: ↑söndag 09 oktober 2022 20:11Det finns busslinjer i Uppsala som kan konverteras till spårväg, inte mig emot. Problemet är när man kopplar ihop fyrspår, ny järnvägsstation, bro över Fyrisån, integrationsprojekt (ge Gottsunda spårväg), massbyggnation av bostäder osv.Odd skrev: ↑onsdag 05 oktober 2022 19:59 Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
Dela upp det i stället:
Fyrspår (och ev. ny station i Bergsbrunna).
2-3 spårvägslinjer (mestadels till befintlig bebyggelse, ev. med förtätning längs linjen eller nya bostäder längst ut). Kanske ligger Gottsunda i ena änden av en av dessa linjer.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det blir folkomröstning om saken.
https://sverigesradio.se/artikel/rodgro ... forhandlas
https://sverigesradio.se/artikel/uppgor ... -i-uppsala
https://sverigesradio.se/artikel/rodgro ... forhandlas
https://sverigesradio.se/artikel/uppgor ... -i-uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
"Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:
– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."
Så Hanna (Upd) vill inte ha vare sig spårväg eller BRT, men om spårvägen skrotas blir det BRT. Felciterad? Om rätt citerad så kommer folkomröstningen alltså handla om spårväg eller BRT.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgzezgpl (betalvägg)
– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."
Så Hanna (Upd) vill inte ha vare sig spårväg eller BRT, men om spårvägen skrotas blir det BRT. Felciterad? Om rätt citerad så kommer folkomröstningen alltså handla om spårväg eller BRT.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgzezgpl (betalvägg)
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag har väldigt svårt att se hur Uppsala ska få plats med en BRT-bana i sin kompakta stadskärna. Alternativet är nog "långa moderna bussar liknande de i Malmö", och utan statlig medfinansiering blir det förmodligen även dyrare.4330 skrev: ↑lördag 15 oktober 2022 9:32 "Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:
– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."
Så Hanna (Upd) vill inte ha vare sig spårväg eller BRT, men om spårvägen skrotas blir det BRT. Felciterad? Om rätt citerad så kommer folkomröstningen alltså handla om spårväg eller BRT.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgzezgpl (betalvägg)
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det är för att de inte vet vad BRT är. Om de tar reda på det så kommer de att inse att de inte vill ha BRT...4330 skrev: ↑lördag 15 oktober 2022 9:32 "Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:
– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."
...
Bussarna på bilden är "vanliga" bussar. Det som är BRT är trafikeringen och konstruktionen där bussarna kör och som utgör hållplatserna. Bussarna i BRT-systemet kör ofta även utanför och trafikerar då som vanliga bussar i gatuutrymmet. Ibland gör man uppehåll i BRT-vägen för att tillåta att korsa vägar i plan. Den här länken beskriver väl vad BRT är för något:
https://www.itdp.org/library/standards- ... at-is-brt/.
Att svenska bussföreträdare har knåpat ihop en egen definition av vad BRT är, är i sig ett problem.
Det vore väl på tiden att BRT-hysterin avslutas nån gång.
Genius on call
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Ett försök till sammanställning:
De styrande i S + V + Mp: spårväg
Upd, som släppte fram de styrande: buss
M + C + L + KD: Vill avbryta spårvägsprojektet och utreda kapacitetsstark kollektivtrafik ihop med Region Uppsala
SD är emot spårväg.
Kommer folkomröstningen stå mellan buss och spårväg/BRT? Eller mellan BRT och spårväg? Mellan få nya bostäder (buss) mot många nya bostäder (BRT/spårväg)? Den som lever får se.
De styrande i S + V + Mp: spårväg
Upd, som släppte fram de styrande: buss
M + C + L + KD: Vill avbryta spårvägsprojektet och utreda kapacitetsstark kollektivtrafik ihop med Region Uppsala
SD är emot spårväg.
Kommer folkomröstningen stå mellan buss och spårväg/BRT? Eller mellan BRT och spårväg? Mellan få nya bostäder (buss) mot många nya bostäder (BRT/spårväg)? Den som lever får se.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Folkomröstning känns lite oroande. "Stats quo" brukar vara det "folk" vill ha. Helst inga förändringar. Nedläggning av spårväg: NEJ. Nybygge av spårväg: NEJ. Så blir det dessutom antagligen lågt valdeltagande. Många bryr sig föga. Kan motsidan skrämma med att det blir DYRT så kan man få igenom en liten majoritet för "nej". Men 51% nej vid ett valdeltagande på 50% säger inte så mycket. Så då blir det väl "malpåse" en valperiod.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Frågan är dock vem som ska betala kalaset. Nuvarande regering har hittills sagt ja till sänkt bensin- och dieselskatt, sänkt reduktionsplikt till EU:s miniminivå, höjd milersättning för bensin- och dieselbilar (men inte för elbilar) och höjd moms för att laga cykeln samt nej till höghastighetsbanor och ökat reseavdrag för icke-bilister. Uppsalas spårvägspengar går säkerligen till Östlig förbindelse, och då måste Uppsala finansiera motsvarande bussatsningar på egen hand.Anders Hanquist skrev: ↑lördag 29 oktober 2022 14:56 Folkomröstning känns lite oroande. "Stats quo" brukar vara det "folk" vill ha. Helst inga förändringar. Nedläggning av spårväg: NEJ. Nybygge av spårväg: NEJ. Så blir det dessutom antagligen lågt valdeltagande. Många bryr sig föga. Kan motsidan skrämma med att det blir DYRT så kan man få igenom en liten majoritet för "nej". Men 51% nej vid ett valdeltagande på 50% säger inte så mycket. Så då blir det väl "malpåse" en valperiod.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.