M29 i Göteborg 3 september 2022.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av Hechtwagen »

Det blev en tripp med M29 idag i Göteborg, dessa spårvägens nya Grand Old Ladies nu när M28 inte går i trafik längre.
Bilagor
20221003_105951.jpg
20221003_105951.jpg (160.25 KiB) Visad 1361 gånger
20221003_110539.jpg
20221003_110539.jpg (206.29 KiB) Visad 1361 gånger
20221003_104030.jpg
20221003_104030.jpg (91.96 KiB) Visad 1361 gånger
20221003_104355.jpg
20221003_104355.jpg (107.54 KiB) Visad 1361 gånger
20221003_103741.jpg
20221003_103741.jpg (228.43 KiB) Visad 1361 gånger
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av /jes »

Har inte M29 lysrör i taket?
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av jesper »

/jes skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:18 Har inte M29 lysrör i taket?
Det är huvudsakligen lysrör i kupén, men i taket vid framdörrarna är det fortfarande en glödlampa som på bilden.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av Hechtwagen »

jesper skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:56
/jes skrev: tisdag 04 oktober 2022 11:18 Har inte M29 lysrör i taket?
Det är huvudsakligen lysrör i kupén, men i taket vid framdörrarna är det fortfarande en glödlampa som på bilden.

Exakt, det var den jag fotade! Annars är det lysrör i salongen.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
Bilagor
20221003_110942.jpg
20221003_110942.jpg (172.64 KiB) Visad 1283 gånger
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av KurtL »

Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av Hechtwagen »

KurtL skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Trevligt med upprustningen! Sedan upptäcks det år 2037 att vagnarna som rustades för att hålla till år 2027 är fullständigt slut och då tas M29 ur trafik för gott flera år efter att sista M32 försvinnit.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av Bussmicke »

KurtL skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:46 Forumets medlemmar har väl noterat att M29 kommer att rustas så att de kan gå i trafik kanske 5 år till. Jag minns när jag som tonåring och spårvagnsnörd upptäckte att vagnar levererades till ett stickspår i Gamlestaden och sedan drogs via Ånäsvägen till Stampgatan, nästan vid min skola. Detta alltså drygt 50 år sedan.
/Kurt
Synd man inte orkade gå igenom M28 och rusta de minst dåliga...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!

Det var väl först omkring 1967 (X1, C6) som det kom lysrör av modern typ som höll länge och som inte förstördes om man glömde polvända dem osv?
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av gek »

Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27 En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
ja, enda GS-spårvagnarna med lysrör före M29 var Långedragslinjens M21, som väl fick sina lysrör vid ombyggnaden till enriktningsvagnar i början av 1950-talet. Kanske upplevde GS att dessa lysrör i ett eller flera avseenden var ofördelaktiga, och undvek därför lysrör de närmaste två decennierna?
Som jag minns Långedragslysrören gav de ett kraftigt men ganska kallt och trist sken, och blinkade påtagligt vid passage av sektionsavskiljare i luftledningen, inte alls lika våldsamt blixtrande som i tunnelbanans vagnar vid den tiden, men mer markant än på GS gamla tvåaxliga vagnar. Och mustangerna och alla senare vagnar i Göteborg var förstås helt blinkfria tack vare omformare och batteri.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av daniel_s »

Tunnelvagnarna hade väl en automatisk omkopplare som slog om polariteten till lysrören efter varje gap, jag misstänker att långedragsvagnarna saknade det och i stället hade manuell polvändning vid tillslag för kvällen genom att strömbrytaren alltid vreds medurs (liknande lösningar var det på lidingöbanornas vagnar och HÖKA-vagnarna i Oslo) och inte för att jag har funderat på det men då blinkade det kanske lite mindre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: M29 i Göteborg 3 september 2022.

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: söndag 16 oktober 2022 12:07
Hechtwagen skrev: tisdag 04 oktober 2022 12:27.
En fundering är ju varför GS höll fast vid glödlampsbelysning till och ned 1967 för sina nyleveranser. Det levererades M67 till Norrköping med lysrör samtidigt som GS fick sina M28 och de är tillverkade i samma fabrik, ASJ som levererade A28 till Stockholm med lysrör redan 1952.
De där lysrören som fanns på den tiden var ju ärligt talat inte mycket att ha; jag misstänker starkt att det helt enkelt var billigare med glödlampor, även om det gick åt många!

Det var väl först omkring 1967 (X1, C6) som det kom lysrör av modern typ som höll länge och som inte förstördes om man glömde polvända dem osv?
C2 hade lysrör som höll nästan 40 år och även många stationer på TUB1.
Skriv svar