Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Förbud har aldrig drivit på någon utveckling.
Den snabba utvecklingen av elbilar beror dock väldigt mycket på aviserade förbud mot fossilbilar...
Det var nog snarare så att det var visionen hos Tesla-grundarna Martin Eberhard, Marc Tarpenning och Elon Musk. Hot och förbud skapar ingen utveckling.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med fyrspår utanför tätbebyggda områden? Någon kostnadsbesparing är det ju inte, och de gamla stambanorna missar dagens största städer.
Vilka är "dagens största städer"?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av kildor »

dr Cassandra Nojdh skrev:Visst, farhågorna med sk. "ekonomitankning" tas upp även i lagrådsremissen om reduktionsplikt för flygfotogen:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ygfotogen/
Min uppfattning är att de farhågorna inte har någon egentlig bäring på inrikesflyget.

Du talar om en "övergripande princip". Det är ju bara ditt eget tyckande som upphöjts till princip, utan vidare motivering. Samma sak gäller uttrycket det "onödigt kortväga inrikesflyget". Löst tyckande med andra ord. Klimateffekten blir väl ungefär som i Frankrike, dvs. en ren symbolhandling. I framtiden kommer det "onödiga kortväga inrikesflyget" att vara elektrifierat, medan det på längre sträckor kommer att drivas med icke-fossila drivmedel. Det är kanske för mycket begärt att den som är verksam inom järnvägsbranschen ska kunna ta till sig den synen.
Du har ju åsikter precis som jag! Men det är rätt onödigt och inte så trevligt att uttrycka sig nedlåtande om andra åsikter och meningsmotståndare.

Framtiden, ja... ungefär som om det bara var inom flyget som det skulle kunna göras framsteg och teknisk utveckling. Men några elflyg som kan ersätta inrikesflyg finns inte idag, utan det är än så länge bara visioner. Och så länge som flyget är en klimatbov och det finns rimliga klimatvänliga alternativ så tycker jag det är rimligt att samhället går in med styrmedel eller förbud. Vi har inte råd att vänta 10, 20, 30 år på att något ska hända. Den dagen tekniken är framme kan man naturligtvis se över regelverk och beskattning utifrån faktisk klimatpåverkan.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med fyrspår utanför tätbebyggda områden? Någon kostnadsbesparing är det ju inte, och de gamla stambanorna missar dagens största städer.
Vilka är "dagens största städer"?
Nyköping är större än Katrineholm, Jönköping är större än Nässjö och Borås är större än Alingsås. De gamla stambanorna passerar inte de största städerna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med fyrspår utanför tätbebyggda områden? Någon kostnadsbesparing är det ju inte, och de gamla stambanorna missar dagens största städer.
Vilka är "dagens största städer"?
Nyköping är större än Katrineholm, Jönköping är större än Nässjö och Borås är större än Alingsås. De gamla stambanorna passerar inte de största städerna.
"Större än" är väl inte riktigt samma som "största". Jönköpings och Borås behov av stambanor kan väl ifrågasättas på ungefär samma grunder som behovet av "de onödiga korta flygresorna". Borås får ju under alla förhållanden en bättre förbindelse med Västsveriges centrum Göteborg. Ostlänken är i stort sett en uträtning av Kolmårdenbanan och borde ha gjorts för länge sedan, bl.a. av redundansskäl. Nu byggs den i varje fall, och med en rimlig banstandard.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 27 maj 2021 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

kildor skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Visst, farhågorna med sk. "ekonomitankning" tas upp även i lagrådsremissen om reduktionsplikt för flygfotogen:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ygfotogen/
Min uppfattning är att de farhågorna inte har någon egentlig bäring på inrikesflyget.

Du talar om en "övergripande princip". Det är ju bara ditt eget tyckande som upphöjts till princip, utan vidare motivering. Samma sak gäller uttrycket det "onödigt kortväga inrikesflyget". Löst tyckande med andra ord. Klimateffekten blir väl ungefär som i Frankrike, dvs. en ren symbolhandling. I framtiden kommer det "onödiga kortväga inrikesflyget" att vara elektrifierat, medan det på längre sträckor kommer att drivas med icke-fossila drivmedel. Det är kanske för mycket begärt att den som är verksam inom järnvägsbranschen ska kunna ta till sig den synen.
Du har ju åsikter precis som jag! Men det är rätt onödigt och inte så trevligt att uttrycka sig nedlåtande om andra åsikter och meningsmotståndare.

Framtiden, ja... ungefär som om det bara var inom flyget som det skulle kunna göras framsteg och teknisk utveckling. Men några elflyg som kan ersätta inrikesflyg finns inte idag, utan det är än så länge bara visioner. Och så länge som flyget är en klimatbov och det finns rimliga klimatvänliga alternativ så tycker jag det är rimligt att samhället går in med styrmedel eller förbud. Vi har inte råd att vänta 10, 20, 30 år på att något ska hända. Den dagen tekniken är framme kan man naturligtvis se över regelverk och beskattning utifrån faktisk klimatpåverkan.
'
Du kanske kände dig träffad personligen? Jag har inte den ringaste aning om du är verksam inom järnvägsbranschen, eller om du gör någonting annat. Vad jag åsyftade var närmast Law of the instrument: "if all you have is a hammer, everything looks like a nail". Alltför många sitter fast i tankefiguren tåg=bra flyg=dåligt. Det behöver man iofs. inte jobba inom järnvägsbranschen för. Att utnämna inrikesflyget till "klimatbov" och hänge sig åt alarmistiska formuleringar som "vi har inte råd att vänta 10, 20, 30 år på att något ska hända" leder ingen vart. Allt kan inte göras samtidigt och då får man upprätta någon slags prioriteringsordning. Att ge sig på en av de minsta utsläppskällorna blir då symbolpolitik, som kanske ger en inre tillfredsställelse men knappast gör någon reell effekt. Det betyder, vilket jag upprepat många gånger även om det verkar svårt att läsa innantill, inte att inrikesflyget på något sätt har frikort. Vi talar inte heller om 10, 20, 30 år, utan det finns en fullt rimlig tidshorisont:
https://www.transportforetagen.se/nyhet ... r-utpekad/

"Än så länge bara visioner". Vad är det? När Tesla grundades var det bara fråga om visioner, ingen trodde att det var möjligt att bygga moderna eldrivna bilar, dessutom förstod ingen vilket problem de var lösningen på. Elbil var det väl bara farmor Anka som körde:
Bild

Visst kan man kalla eldrivet flyg för en vision, något som kan komma i en avlägsen framtid, men då är man rätt dåligt underrättad. Elflygplanet ES19, som tillverkaren syftar till att ha färdigt och EASA-certifierat 2026 är förvisso ett högriskprojekt, och det är inte på något sätt givet att det kommer att lyckas. Men om man gör det kommer det att innebära att tekniskt och kommersiellt genombrott. Någon kanske borde ringa Heart Aerospace VD dr. Anders Forslund och tala om för honom att de flygsträckor som ES19 byggs för kommer att förbjudas. Så det projektet kan de lägga ned!
Bild

Den som vill utmana sina fördomar kan ju också läsa de här rapporterna:
Elflyg – början på en spännande resa – redovisning av ett regeringsuppdrag
Upphandling av fossilfritt flyg. En förstudie om möjligheten att avtala om fossilfri flygtrafik under allmän trafikplikt

Men gamla fossilföretag som Norwegian kör på med sina halv- eller kvartsfulla Boeing 737:
https://flyg24nyheter.com/2021/05/20/no ... ikestrafik
Här finns utrymme för lite kreativ förstörelse

Sammanfattningsvis: Styrmedel - ja! Förbud - nej!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av kildor »

2026? Jag tror det när jag ser det. Under tiden gör vi klokt i att styra mot klimatvänligare alternativ som redan finns!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Ett problem med rapporten "Elflyg – början på en spännande resa – redovisning av ett regeringsuppdrag" är att den gör ett antagande, att eldrivna trafikflygplan för 1000 km räckvidd och kapacitet för 190 passagerare, skulle kunna ersätta 50% av världens trafikflygkapacitet. Det stämmer nog absolut. Men det finns inget projekt idag eller i nära framtid som ens kommer i närheten av denna prestanda. Man utgår ifrån att det skall ske en batteriutveckling och bränslecellsutveckling med en faktor som överstiger utvecklingen de senaste 150 åren, flera gånger om. Det finns absolut inget som talar för att det kan bli så, inte ens med kolnanorör och motsvarande som har en förväntad tid till marknaden på 10-20 år eller så.

Möjligen kan man klara av räckvidden med någorlunda passagerarkapacitet, men då kommer planen att flyga i runt 100 km/h eller så på ganska låg höjd. De kommer definitivt att gå långsammare än tågen. Och oavsett vad man tycker om det så är vi fortfarande bundna av de naturlagar och fysiska begränsningar som omger oss.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

kildor skrev:2026? Jag tror det när jag ser det. Under tiden gör vi klokt i att styra mot klimatvänligare alternativ som redan finns!
Du är naturligtvis fri att tro vad du vill. Uttrycket "styra mot klimatvänligare alternativ" kan ju betyda i stort sett vad som helst. Jag är vänligt nog att (idag) inte göra några mer extensiva tolkningar än jag redan gjort. Men någon anledning till panikåtgärder finns inte!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Ett problem med rapporten "Elflyg – början på en spännande resa – redovisning av ett regeringsuppdrag" är att den gör ett antagande, att eldrivna trafikflygplan för 1000 km räckvidd och kapacitet för 190 passagerare, skulle kunna ersätta 50% av världens trafikflygkapacitet. Det stämmer nog absolut. Men det finns inget projekt idag eller i nära framtid som ens kommer i närheten av denna prestanda. Man utgår ifrån att det skall ske en batteriutveckling och bränslecellsutveckling med en faktor som överstiger utvecklingen de senaste 150 åren, flera gånger om. Det finns absolut inget som talar för att det kan bli så, inte ens med kolnanorör och motsvarande som har en förväntad tid till marknaden på 10-20 år eller så.

Möjligen kan man klara av räckvidden med någorlunda passagerarkapacitet, men då kommer planen att flyga i runt 100 km/h eller så på ganska låg höjd. De kommer definitivt att gå långsammare än tågen. Och oavsett vad man tycker om det så är vi fortfarande bundna av de naturlagar och fysiska begränsningar som omger oss.
Det är naturligtvis inget "problem". Den delen av rapporten är en form av framåtspaning som brukar finnas med i sådana här rapporter, men man kan i det sk. nuläget inte dra några direkta praktiska slutsatser av detta. Påståendet "det skall ske en batteriutveckling och bränslecellsutveckling med en faktor som överstiger utvecklingen de senaste 150 åren, flera gånger om" har upprepats många gånger, men det finns inga belägg för den jämförelsen. Bränsleceller är jag generellt sett skeptiskt till, annat än i specialiserade tillämpningar (jag har skrivit en hel del om det där, i andra sammanhang, för den som till äventyrs är intresserad av att ta del av detta). F.ö. skulle jag vilja se den vingprofil som kan generera lyftkraft tillräckning för några större laster vid 100 km/tim.

Hursomhelst kommer det även i framtiden att finnas behov av färdmedel, i detta fall flygplan i inrikestrafik (vilket är det enda jag diskuterar,) som drivs med förbränningsmotorer. Fast med icke-fossila bränslen, förstås!

Den motsättning mellan tågtrafik och inrikes flygtrafik som man försöker konstruera är falsk och syftar bara till att framställa de sk. höghastighetstågen som en tvingande nödvändighet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Jag tror inte att nya stambanor är rätt väg att gå. Jag tror på fler fyrspår, modell Stockholm, där pendeltågen går på egna spår. Regionaltåg kan nog i fortsättningen som nu köras om vid stationer. Det gäller bara att banan rustas upp ordentligt så färre förseningar uppstår.
Hittar inte flixtrains tåg i Resrobots tidtabeller för övrigt. Men det kanske är för nytt.
Vad skulle syftet vara med fyrspår utanför tätbebyggda områden? Någon kostnadsbesparing är det ju inte, och de gamla stambanorna missar dagens största städer.
Många sträckor har redan nu någon form av lokaltåg som - inte så sällan - bromsar upp fjärrtågen. Dessutom finns det godståg som - inte alltför sällan de heller - bromsar upp till närmsta omkörningssträcka. Jag säger inte att det ska vara fyrspår hela sträckan, men att det är bättre väg att gå på "applicerbara ställen". Vilka dessa skulle vara är inte jag expert nog att förklara. Redan nu bromsas snabbtåg upp - skulle sth för snabbtågen ökas till 250 km/h så blir det fler anledningar till inbromsningar.

Omvägen om Katrineholm är en sak för sig... Låt oss säga så här - jag är mer skeptisk till Jönköping - Hässleholm än till Stockholm - Göteborg via Jönköping.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Tyck till om Ostlänkens sträckning mellan Sjösa och Skavsta i Nyköping

Före pandemin var Skavsta Sveriges fjärde största flygplats efter att nyligen ha gått om Sturups flygplats i Malmö. Under pandemin gick Skavsta även om Bromma flygplats i Stockholm. Nu planeras ett nytt resecentrum i Skavsta, och Ostlänkens station i Skavsta påminner en hel del om stationen i Arninge.

Förra året började Ryanair att flyga till och från Arlanda, och hela flygbranschen har haft det väldigt tufft under de senaste åren. Samtidigt säger sig Ryanair inte vilja lämna Skavsta helt. Kan attraktiv tågtrafik rädda flygplatsen? De flesta flygresor från Mälardalen går ju söderut, och med attraktiv tågtrafik kan Skavsta bli ett bekvämt alternativ för många städer i Mälardalen.

I framtiden kan jag tänka mig en högfrekvent tåglinje mellan Gävle och Linköping som stannar vid de största stationerna dagtid, vid större stationer kvällstid och vid alla stationer nattetid. Både Upptåget och Östgötapendeln har nattrafik som skulle kunna integreras i detta trafikkoncept. Möjligen kan tågen gå ända till Motala. Det finns i alla fall potential för mer attraktiv trafik.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Nya studier: Höghastighetsjärnvägen kan bli samhällsekonomiskt lönsam
DN skrev:Förespråkare har svarat att bygget ger värden som inte ryms inom Trafikverkets modeller och påpekat att projekt som Stockholms Citybana, Malmös Citytunnel och Botniabanan också bedömts vara olönsamma – men väl på plats setts som nödvändiga för en hållbar kollektivtrafik.

[...]

De nya studierna har tagit hänsyn till Trafikverkets nya marknadsanalys daterad 21 april, som dock ännu inte publicerats. Det innebär att de räknar med dubbelt så många resor år 2040 jämfört med om de nya stambanorna inte byggs, varav huvuddelen på regionala sträckor mellan storstäderna.

[...]

– Det är alltid bra att belysa en investering utifrån nya perspektiv. Men det viktiga är då att när man prioriterar bland olika objekt använder samma beräkningsmetoder, så att det blir jämförbart. Det är en grundförutsättning.
Många järnvägsinvesteringar har i efterhand visat sig vara samhällsekonomiskt lönsamma eller rentav nödvändiga. Samtidigt kan ett behövligt objekt tränga ut ett ännu mer behövligt objekt på grund av begränsade resurser. Läggs det för lite pengar på infrastruktur i allmänhet?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Majkey »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RG ... tighetstag

Jahapp nu får vi väl vänta 4 år innan projekten återstartas på nytt och moderniseringen av järnvägen skjuts upp på framtiden ytterligare. Ostlänken verkar åtminstone få vara kvar, hoppas innerligt dom inte tar död på Lund - Hässleholm och Göteborg - Borås även om jag känner mig rätt pessimistisk med tanke på vilka gummihjulsälskande partier med SD i spetsen det trots allt är.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Jag tror att det inte nödvändigtvis är dåligt. Höghastighetsbanor behövs i framtiden oavsett vad politiker tycker i dag, därför tror jag att om detta drag innebär en förstärkt satsning på ”låghastighetstågen” så kommer behovet av höghastighetståg att bli starkare eftersom dessa går hand i hand i omställning till ett energisnålare samhälle. Flyget kommer alltid att vara en energislukare oavsett om de är eldrivna eller ej, så det har ingen framtid för kort- och medeldistans över landmassor.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev: tisdag 04 oktober 2022 16:55 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RG ... tighetstag

Jahapp nu får vi väl vänta 4 år innan projekten återstartas på nytt och moderniseringen av järnvägen skjuts upp på framtiden ytterligare. Ostlänken verkar åtminstone få vara kvar, hoppas innerligt dom inte tar död på Lund - Hässleholm och Göteborg - Borås även om jag känner mig rätt pessimistisk med tanke på vilka gummihjulsälskande partier med SD i spetsen det trots allt är.
Det blir tyvärr en hel del bortkastade pengar om delar av projektet måste pausas eller bearbetas, men alla delar skulle ändå inte börja byggas under denna mandatperiod. Att delarna mellan Linköping, Borås och Hässleholm plockas bort på pappret hindrar inte nästa regering från att återstarta dem. Ostlänken är den dyraste delen - om den börjar byggas nu så blir det mer pengar över till andra delar senare.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Breitspurbahn »

LÅ1 skrev: söndag 10 juli 2022 17:53 TV-tips: "Tysk dokumentär från 2021 Fantastiska snabbtåg".
En viss skillnad mellan att koppla samman Berlin, Frankfurt och München än Stockholm, Göteborg och Malmö. Mindre befolkningsunderlag & längre avstånd.
Användarens profilbild
Pluppiplopp
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Pluppiplopp »

Höghastighets tåg har stoppats för de som inte hunnit med.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Jag har en känsla av att när tillräckligt många rätta personer inser att långväga resande måste ske energisnålt som kommer höghastighetsbanorna upp på agendan igen, möjligen med lite knuffar från Bryssel. Bil- buss och flygresor är vansinniga på långväga trafik. Järnvägen behöver få högre prio än flygplatser och motorvägar och jag tror det blir så så småningom.
Genius on call
Skriv svar