Grattis Tunnelbanan 72 år!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av Fyrgeit »

collage.png
collage.png (1.34 MiB) Visad 571 gånger
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var är C1+C2:orna? (Ta det inte seriöst.)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: lördag 01 oktober 2022 20:43 Var är C1+C2:orna? (Ta det inte seriöst.)
C1 är spik och sånt. Merparten av C2 också, men 4 st finns kvar! :-)

(För att inte tala om alla koppel, ventiler m m som alltjämt åker omkring på banan!)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: lördag 01 oktober 2022 21:11
C12C3C3C12 skrev: lördag 01 oktober 2022 20:43 Var är C1+C2:orna? (Ta det inte seriöst.)
C1 är spik och sånt. Merparten av C2 också, men 4 st finns kvar! :-)

(För att inte tala om alla koppel, ventiler m m som alltjämt åker omkring på banan!)
Jag körde på T-banan när man satte igång med omkorgningen av C2 till C12, en provvagn med nya hytten tror att det var sista levererade C2:an 2450? Om jag kommer ihåg rätt så gick den på L19 med fast destinationsskylt i södra änden, vi på Spånga hade ingen chans att köra den, tillhörde Högdalen. På andra sidan var Liljeholmen först med C6:orna :)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av daniel_s »

Nej, det var ju en C4 (2460) som fick nya hytten och det var ju i slutet av 60-talet inför leveransen av C6. Det där hade ingenting med C12 att göra.

När C12 kom var ju för övrigt alla förare redan behöriga på C6-C8 så de borde knappast behöva någon utbildning på C12.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Grattis Tunnelbanan 72 år!

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: söndag 02 oktober 2022 14:44 Nej, det var ju en C4 (2460) som fick nya hytten och det var ju i slutet av 60-talet inför leveransen av C6. Det där hade ingenting med C12 att göra.

När C12 kom var ju för övrigt alla förare redan behöriga på C6-C8 så de borde knappast behöva någon utbildning på C12.
Nåja det var nästan rätt, det stämmer att C6:an hade kommit då, har ju tidigare skrivit hur vi hade det på Liljeholmen hade det när C6:orna kom, dom överlevde knappast morgonrusningen, det värsta var ju 4 C4:or med 4 C6:or ledande, det var ju värsta dragspelet när man stannade vid stationerna. Det var väl Järvabanan som hade C6-C9. Nyboda hade bara C4 plus C6 som när dom blev kvitt barnsjukdomarna var underbara att köra på L13 till Norsborg. Kom ihåg att jag hade bankännedom då på alla banorna efter att ha flyttat från Ekensberg till Tensta, efter några år på "Gruvbanan" med 8 varv på L10 då och då begärde jag flytt till Spångahallen vilket jag i nåder blev beviljad efter ett tag.
Skriv svar