Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev: måndag 27 juni 2022 16:19 Det står ju i artikeln hur man ska göra. Såga ca 18 m ner sen borra underifrån, annars kan man ju inte få massorna genom tunneln.

Uppenbarligen har man hitta en borrmedtod för detta vilken är kreativt för att arbete som detta med så mycket befintlig infrastruktur som måste fungera. .Klart att den tekniska utvecklingen går ju framåt även inom bergsbrytning. För gruvor kan det ju vara avgörande metod i vissa lägen.

Stefan
Jag förstod inte av texten att man skulle borra underifrån. Och såga för att störa mindre borde väl vara något som ska ske nära ytan? Och därefter såga. Underförstått fortsättningen neråt, tolkade jag det som.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Arbete vid Gullmarsplan för blåa linjen

Inlägg av stockholm79 »

Varför gör man inte en extra uppgång i mitten?
Det finns redan en tunnel under t-banan i mitten av perrongerna.
Dra ner trappor o hissar från gröna linjens plattformar (finns plats att utvidga dem nu) till ett utrymme bredvid med plats för spärrar ut till gången.
Och så kan man dra trappor ner til nya blå linjen mellan plattformarna eller i 90 graders vinkel österut.
Vips har man en bättre och snabbare bytesmöjlighet!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Skriv svar