"Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Så ingen verkar ha undgått den här skissen, eller hur? Den är skapad av Lukas Memborn på Göteborgs SBK.
https://karta.fastighetskontoret.goteborg.se/gui/
Vad tycker ni om dragningarna man gjort med kollektivtrafiken här? Vilka dragningar fattas och vilka känns överflödiga?
https://karta.fastighetskontoret.goteborg.se/gui/
Vad tycker ni om dragningarna man gjort med kollektivtrafiken här? Vilka dragningar fattas och vilka känns överflödiga?
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Hmm, är detta alltså ett officiellt förslag från kommunen? Då den är på deras hemsida.
Ser ju intressant ut.
Ser ju intressant ut.
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Kartan är en del i projektet "Historisk Stadsplaneanalys" som Stadsbyggnadskontoret och Fastighetskontoret tagit fram. Det är tänkt att användas när områden som tidigare varit industri/hamn/annat skall utvecklas med stadsbebyggelse.
Mer info på länken: https://stadsutveckling.goteborg.se/sa- ... i-goteborg
De blå kollektivtrafiklinjerna är alla typer av kollektivtrafik, inte enbart spårvagn. Tanken är att staden kan byggas ihop längs olika stråk och ge en högre täthet och ett större befolkningsunderlag till all slags service.
Mer info på länken: https://stadsutveckling.goteborg.se/sa- ... i-goteborg
De blå kollektivtrafiklinjerna är alla typer av kollektivtrafik, inte enbart spårvagn. Tanken är att staden kan byggas ihop längs olika stråk och ge en högre täthet och ett större befolkningsunderlag till all slags service.
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Det är ju två helt olika kartor här.
Den lågupplösta kartan på https://stadsutveckling.goteborg.se/sit ... t=portrait är väl en åtminstone teoretisk möjlig bild av hur Göteborg kan se ut om 50 år eller så.
Den interaktiva kartan på https://karta.fastighetskontoret.goteborg.se/gui/ däremot...
Ser mest ut som något som en 13-åring med lite väl mycket fantasi har kluddrat ihop.
Den lågupplösta kartan på https://stadsutveckling.goteborg.se/sit ... t=portrait är väl en åtminstone teoretisk möjlig bild av hur Göteborg kan se ut om 50 år eller så.
Den interaktiva kartan på https://karta.fastighetskontoret.goteborg.se/gui/ däremot...
Ser mest ut som något som en 13-åring med lite väl mycket fantasi har kluddrat ihop.
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Och den lågupplösta kartan går att se i högre upplösning på https://gbg.yimby.se/material/upload/st ... index.html
Granskar man mer noggrant den finner man att den är i stort sett likadan som den oseriösa kartan på fastighetskontorets sida.
Granskar man mer noggrant den finner man att den är i stort sett likadan som den oseriösa kartan på fastighetskontorets sida.
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Att Göteborgs kommun presenterar detta på sin officiella sida ger ett inte särskilt seriöst intryck av Sveriges näst största stad. Till de som tar detta på allvar säger jag bara: Glöm det. I Kina hade det varit annorlunda, där kan man låta arkitekter och stadsplanerare få fritt spelrum utan att ta hänsyn till befolkningen. Sverige är inte Kina, tack och lov.
Ser man på kollektivtrafiken i förslaget så kan man konstatera att man har tagit bort alla spårvägssträckningar med egen banvall. Det kommer att bli väldigt långa restider...
Ser man på kollektivtrafiken i förslaget så kan man konstatera att man har tagit bort alla spårvägssträckningar med egen banvall. Det kommer att bli väldigt långa restider...
Re: "Göteborgs Utvidgade Innerstad" - Kollektivtrafiken
Jag tror att de längre restiderna är försumbara när den ökade tätheten skapar förutsättningar för bättre service och ett mer lokalt förankrat stadsliv. Vi kan ju inte bli beroende av Långgatorna / Avenyn / Innanför Vallgraven / Nordstan för jämnan ju. Inte hållbart.